האם עוד פרויקט ממשלתי לטובת פיתוח הנגב לא ימומש, למרות שאותו פרויקט כבר תוקצב בעבר במסגרת תקציב המדינה?

בשבוע שעבר הורה שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ', למנכ"ל חברת נתיבי ישראל לעצור את קידום ביצוע עבודות הסלילה של הכביש בן 8.2 ק"מ בין אופקים לשדה תימן, כביש שאמור לקצר את הדרך מאופקים לבאר-שבע ב-8 ק"מ.

לטענת שר התחבורה, מימוש הפרויקט מגלם פגיעה בלתי מידתית במחזיקים בקרקע החקלאית, שתופקע על פי התכנית לטובת סלילת הכביש מיישובי חבל יתיר וממושבי הנגב. עוד טוען השר סמוטריץ', כי הופר סיכום עם הדרג המקצועי במסגרת הליכי החקיקה בכנסת לפיו יוגדל שיעור הפיצויים שיינתנו למחזיקי אותם קרקעות חקלאיות בגין הפקעת הקרקעות לטובת סלילת תוואי הכביש.

עם היוודע דבר הוראתו של שר התחבורה יצא ראש עיריית אופקים, איציק דנינו, בקריאה לראש הממשלה שלא לתת יד להחלטתו של השר, אותה הוא כינה כ"שערורייתית".

איציק דנינו, ראש עיריית אופקים. צילום: הרצל יוסף

"שר התחבורה", ציין דנינו, "מבקש לעצור את סלילתו של כביש אופקים-שדה תימן החיוני להתפתחות אופקים והוא גם מבקש להגדיל פיצויים עבור חקלאי גד"ש (גידולי שדה) הר חברון, פיצויים שלא מגיעים להם על פי חוק. השר סמוטריץ' קיבל החלטה שערורייתית, ביריונית, הנגועה בשיקולים פוליטיים ובעלת חשש לשוחד בחירות וכל זאת בשביל להיטיב עם מצביעיו".

לדברי ראש עיריית אופקים, משמעות ביטולו של הפרויקט היא גם ביטול פרויקט בנייתן של 7,500 יחידות דיור חדשות בשכונה חדשה באופקים וביטול מכרז שפרסמה רשות מקרקעי ישראל לשיווק 842 יחידות דיור בעיר.

שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ', לא נשאר חייב. "סגנונו האלים, הבזבזני והלא ענייני של ראש העיר בעיקר מעציב", הגיב השר סמוטריץ' על דבריו של דנינו, "חבל שהוא מבזבז את כספי תושבי אופקים על יחסי ציבור במקום בפיתוח העיר לטובת תושביה. עד כדי כך הוא לא יודע לעבוד, שהוא אפילו לא יודע שהכביש טרם תוקצב על ידי משרד האוצר ושם הוא תקוע.

"ספציפית, בנוגע לכביש שדה תימן-אופקים, ביקשתי ממנכ"ל נתיבי ישראל להשהות את הליכי התכנון והביצוע של הכביש במסגרת ותמ"ל אופקים, שכן בניגוד לסיכומים בוועדת הפנים הקמת הכביש מתבצעת תוך 'גזל כבשת הרש' ואין לי כל כוונה שהמשרד שבראשותי יהיה שותף בכך. מתן פיצוי לחקלאים בסכום מגוחך של 1,000 שקלים לדונם לפני מיסוי הוא מקומם ולא ניתן לקבל אותו. סכום מצחיק כזה לא מכסה אפילו את עלויות פירוק התשתיות החקלאיות הקיימות בשטח".

לדברי שר התחבורה, נדון נושא פיתוחה של אופקים והשלכותיו על השטחים החקלאיים באזור במסגרת הדיונים בוועדת הפנים של הכנסת ואחת ההתניות, לדבריו, לאישור התכניות לפיתוח אופקים היתה בחינת סוגיית הפיצויים והמיסוי לשטחים החקלאיים אותם מעבדים החקלאים במשך עשרות שנים. באשר לסלילת כביש אופקים-שדה תימן מדובר בהפקעת כ- 748 דונם של קרקע חקלאים, מתוכם כ- 640 דונם של אגודת 'מושבי הנגב' ו- 108 דונם של יישובי חבל יתיר.

"בניגוד לסיכום המפורש", אומר שר התחבורה, "משרד המשפטים ונציגי רשות מקרקעי ישראל והאוצר ניהלו את הדיון הזה בינם לבין עצמם מבלי לשתף אותי, כמי שמולו בוצע הסיכום ותוצאותיו כפי שנמסרו לי עומדות בניגוד גמור לקווים המנחים אותם קבעה הוועדה. התכנית לגבי אופקים כוללת הקמת אלפי יחידות דיור חדשות. מיליארדים הולכים להתגלגל שם מיד ליד ורק לחקלאים אי אפשר לדאוג? דנינו נוהג בכפיות טובה שאין למעלה ממנה. בזכות החקלאים שעיבדו ושמרו שם על הקרקע עשרות שנים הוא יכול לבנות ולסלול שם ולא צריך לנהל שנים של הליכים לסילוק בדואים שהיו משתלטים על הקרקע אלמלא החקלאים, כפי שמתרחש למרבה הצער במקומות אחרים בנגב. אני רואה בעניין עוול, שאיני מוכן לקבל ומשום כך איני מוכן שמשרד התחבורה יהיה שותף בו. ראש העיר מוזמן לסלול את הכביש בעצמו. אני לא אהיה שותף בכך".

בתגובה לטענותיו של שר התחבורה נמסר מעיריית אופקים, כי טענותיו של השר, כך לשון התגובה, הן בזויות והן נפסלו על ידי המשנה ליועץ המשפטי לממשלה. "כל טענותיו בנושא הגדלת פיצויי החקלאים", נמסר בתגובת עיריית אופקים, "לא נוגעות לאופקים, אלא מיועדות לגורמים אחרים, מהם הוא מנסה לסחוט כספי מדינה עבור תומכיו. בזמן הזה נמצאים תושבי אופקים כבני ערובה בידיו. לגבי תקצוב הכביש, חבל שהשר הטרי אינו מעודכן ובכל מקרה אין אנו זקוקים לעזרתו בעניין זה".

כאמור, נושא סלילת הכביש האמור הגיע גם לפתחו של היועץ המשפטי לממשלה בעקבות הוראתו של שר התחבורה למנכ"ל חברת נתיבי ישראל וחילופי מכתבים בנושא בין שר התחבורה לבין ראש עיריית אופקים.

בסוף השבוע האחרון שיגר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, ארז קמיניץ, מכתב לשר התחבורה, בו הובהר כי בישיבה בהשתתפות נציגי רשות המיסים, רשות מקרקעי ישראל, פרקליטות המדינה ונציגות מטעם היועץ המשפטי לממשלה, שהתקיימה לפני כחצי שנה ונטל בה חלק גם עוזרו הפרלמנטרי של סמוטריץ', נבחנה סוגיית ההסדרים הקיימים בנושא.

"בישיבה", מציין המשנה ליועץ המשפטי לממשלה במכתבו לשר התחבורה, "הציגו נציגי רשות המיסים ופרקליטות המדינה את סוגיית מיסוי התמריץ ואת המצב המשפטי הנוכחי לפיו בהתאם לפסיקה ולחקיקה הקיימות תמריץ זה אינו בגדר פיצויי הפקעה. בנוסף, נדונה בישיבה שאלת התמריץ הניתן למחזיקי הקרקע הזמנית. בהקשר זה הובהר על ידי נציגת רשות מקרקעי ישראל, כי מוענק תמריץ מיוחד גם למחזיקי קרקע זמנית".

בניגוד לטענותיו של שר התחבורה, מציין המשנה ליועץ המשפטי לממשלה כי "נציגי הממשלה לא ניהלו את הדיון בעניין זה בינם לבין עצמם כלשון השר, ומאליו מובן כי לא הפרו את ההסכמה לקיים עמך שיח בעניין זה".

לאור זאת, ונוכח פנייתו של ראש עיריית אופקים, לפני אפשרות של פנייה לערכאות משפטיות, התבקש שר התחבורה להשיב בהקדם ליועץ המשפטי לממשלה, האם וכיצד תשונה הנחייתו לחברת נתיבי ישראל לגבי סלילת כביש אופקים-שדה תימן.