מורים ומורות חדשים במערכת החינוך מתקשים להשתלב. אילוסטרציה: freepik

מחקרים רבים מתארים את הקשיים בהם נתקלים מורים חדשים ואת הצורך לתמוך בהם וללוות אותם בתחילת דרכם. בכנס שנערך בשבוע שעבר במכללת קיי בחנו המשתתפים כיצד ניתן להפוך את המורים החדשים ממורים המתקשים להשתלב במערכת החינוך - למורים שיכולים לתרום ולשנות את המערכת לטובה. 

הכנס בינלאומי בנושא 'הכוונה עצמית ופרואקטיביות של מורים חדשים', בהשתתפות אוניברסיטאות מאירופה ומכללות להוראה מישראל נערך כחלק מפרויקט 'פרוטיץ' של האיחוד האירופי, המשותף למכון מופת והאגף להתמחות וכניסה להוראה במשרד החינוך.

כמענה לקשיי המורים החדשים, מכללת קיי מפעילה מזה שש שנים "חממות" יישוביות ובית ספריות המאגדות בתוכן את כל המורים בתחילת דרכם בהוראה.  מדובר במעגלי שיח וסדנאות משותפות הנערכים ביישובים השונים בדרום שבהם נקלטו מורים צעירים בבתי הספר.

בפגישות המורים מעלים לדיון סוגיות ואתגרים שונים בהם הם נתקלים במהלך עבודתם, וכן רעיונות ליוזמות פדגוגיות שאולי היו חוששים מלהעלות בפורום נרחב של בית הספר.

משתתפי הכנס. צילום: דוברות מכללת קיי

במהלך הכנס נערכו סיורים בחממות השונות בבאר שבע, רהט, חורה ולקיה. בנוסף, נערך סיור בבית הספר מקיף ו' בבאר שבע, המהווה מודל לקליטת מורים חדשים, במהלכו נפגשו האורחים עם מנהלת בית הספר מתי מינדלין, עם יועצת בית הספר דורית שוורצברגר ועם סגל היחידה לכניסה להוראה במכללת קיי. 

ראשת היחידה לכניסה להוראה במכללת קיי ד"ר חיה קפלן, ציינה כי "המטרה המרכזית של החממות היא לתת מענה לצרכים הפסיכולוגיים של המורים, תוך יצירת סביבה מיטבית לקליטתם בבתי הספר. אני מאמינה שבאי הכנס התרשמו כי ניתן להזניק את המורים החדשים באמצעות העצמתם ומתן ביטוי לרעיונותיהם ולכישוריהם בשילוב מענה לצרכיהם הפסיכולוגיים והרגשיים".