ערימת חבילות. "המערכת התייעלה". צילום: חורחה נובומינסקי

זוכרים שפעם הייתם מקבלים פתק בתיבת הדואר המבקש מכם להגיע לסניף הדואר הקרוב לביתכם ולקבל חבילה? ואם לא הגעתם בזמן אז הייתם מקבלים 'הודעה שנייה'. העידן הזה כבר שייך לעבר, עם המגמה ההולכת וגוברת של מסחר מקוון וקניות ברשת, הטכנולוגיה מכתיבה את קצב המשלוחים ומשנה את הרגלי הצריכה.

באמצעות מסרון שנשלח לטלפון הנייד שלכם, אתם יכולים לעקוב אחר החבילה שלכם ולדעת בכל שלב היכן היא נמצאת עד מסירתה. בנקודה הגדולה ביותר של חלוקת החבילות של דואר ישראל בבאר שבע הממוקמת בקניון הנגב, פגשנו עובדים שמעבירים את המשלוחים ללקוחות כמו סרט נע.

התחנה הראשונה אליה מגיעים המשלוחים היא העיר מודיעין, שם הם עוברים מיון ונשלחים לסניף הדואר המרכזי בשדרות רגר, ומהדואר המרכזי הם נשלחים ל־28 נקודות חלוקה ברחבי העיר, ביניהן גם קניון הנגב.

כדי להבין את סדרי הגודל הבלתי נתפסים של החבילות הנשלחות לבירת הנגב, מנתוני דואר ישראל עולה כי בשנת 2017 באר שבע דורגה במקום השישי בארץ בהזמנת חבילות מחו"ל, ביחס לגודל האוכלוסייה עם 633 אלף חבילות, כלומר 52,750 חבילות בחודש.

על מיון החבילות וחלוקתן אחראיות שתי העובדות המסורות, אדווה כהן ומלי סמאילוב, ששולפות את החבילות ללא קושי על פי מספרים שניתנים לכל חבילה, תהליך שנמשך פחות מדקה. "הכל נעשה במהירות והלקוח מקבל את החבילה ללא המתנה ממושכת", אומרות כהן וסמאילוב בשביעות רצון.

תשכחו ממראה השקים הענקיים העמוסים בחבילות ומוטלים על הרצפה, כאן החבילות מסודרות כמו ספרים בספריה העירונית, מונחים על מדפים וממוספרים והכל מתוקתק, כמעט אפס תקלות. נקודות החלוקה השונות שנפתחו ברחבי העיר נועדו לייעל את התהליך, לקצר את זמני חלוקת המשלוחים ולמנוע עוגמת נפש מלקוחות, בעקבות תלונות שנרשמו בעבר על עיכוב בחלוקת המשלוחים.

"תאר לך שכל החבילות האלה היו נשארות בסניף המרכזי, כמה אנשים היו צריכים להגיע כדי לקחת את הפריטים, זמני ההמתנה הארוכים שהיו מצפים להם ואיזה בלגן זה היה עושה ביחידות", אומר מנהל אזור נגב של דואר ישראל, יורם בן יעקב, ומוסיף, "ברגע שהוצאנו אותם מהיחידות והבאנו אותם למרכזי המסירה, המערכת התייעלה יותר".

כוח הקנייה עולה
פתיחת נקודת החלוקה בקניון הנגב משתלמת לשני הצדדים, דואר ישראל נהנה ממרחב זמין ונגיש, וקניון הנגב "מרוויח" אלפי לקוחות שבזמן שהם באים לקחת חבילות, עורכים גם "על הדרך" קניות בחנויות שנמצאות תחת קורת הגג של המתחם.

כהן, בן יעקב וסמאילוב בסניף. הישראלים קונים יותר באינטרנט. צילום: הרצל יוסף

במהלך ביקורנו במקום נכנסת לקוחה המבקשת לאסוף חבילה הממוענת לה, היא מציגה את מספר החבילה לכהן וזו ניגשת למדפים הממוספרים ושולפת את החבילה בתוך שניות. "אני מרוצה מהשירות", אומרת הלקוחה וממהרת לדרכה.

לא לחינם לישראלים יש מוניטין של מובילי קניות באינטרנט. הם מצטיידים מראש בביגוד לחורף, תחפושות לפורים, צעצועים במחירים נגישים ובל נשכח את חובבי הגאדג'טים למיניהם שתמיד רוצים להתחדש במילה האחרונה שיצאה לשוק.

הסתקרנו לדעת מה הבאר שבעים קונים יותר, אך התברר לנו כי דואר ישראל לא עורך פילוח על החבילות המגיעות לארץ. "החבילות סגורות ואנחנו לא יודעים מה יש בפנים", מסביר בן יעקב, אולם מההיקף, גודל החבילות וצורתן, משערים שעיקר ההזמנות הן זוגות נעליים, גאדג'טים, ביגוד, וכדומה.

ומה באשר למוצרים פגומים? "כמעט שלא", אומר בן יעקב, "אם העובדת מקבלת חבילה פתוחה, היא לא מוסרת (ללקוח) וישר מיידעת את המנהלים ואנחנו מטפלים בזה". ואילו במקרה בו לקוח פותח את החבילה ומוצא מוצר פגום, בסניף הדואר מבקשים ממנו לפנות בנושא לפניות הציבור ושם מטפלים בו.

שאלה נוספת שמסקרנת אותנו באופן טבעי היא מי קהל היעד של הקניות אונליין, האם מדובר בצעירים, נשים או שזה חוצה את כל שכבות האוכלוסייה? "מכל השכבות ומכל הגילאים, כולם מזמינים וזה רק תופס תאוצה מיום ליום", מספר מנהל 'אשכול' באר שבע, משה אגמי.

מטבע הדברים, כוח הקנייה עולה ונוסק מעלה בתקופות מסוימות. כך למשל, 'בלאק פריידי' ו'יום הרווקים הסיני' שמביאים לפתיחת נקודות חלוקה נוספות על מנת להפחית עומסים בנקודות או מרכזי החלוקה.

על פי מנהלת הרובע בדואר, דגנית סט, נקודת החלוקה בקניון "נתנה מענה נכון לכל הביקוש הרב וההיצע שיש לנו לחבילות. זה עולה כל הזמן, עכשיו בימים כאלו, אתה פתאום תראה קפיצה של חבילות שמגיעות מחו"ל".

בהשוואה לשנים עברו, ישנה עלייה של מאות אחוזים במספר החבילות שמגיעות לארץ מחו"ל והצפי הוא שמספר כמות החבילות יוכפל ואף ישולש במהלך השנים הקרובות.

"בעבר, הנקודה הזאת השתרעה על דוכן של שני מטרים מרובעים, וכשהכמויות עלו, נפגשתי עם מנכ"ל הקניון וביקשתי ממנו מקום גדול יותר", מספר משה אגמי, "בעבר הדואר לא היה מותאם לסביבה הדינמית, היום אנחנו חושבים כמה צעדים קדימה, רואים מה צופן העתיד ואנחנו הולכים לפתוח עוד ארבעה מרכזי מסירה בבאר שבע", מוסיף אגמי.

המחיר משתלם יותר
לדברי מנכ"ל דואר ישראל, דני גולדשטיין, בשנים האחרונות מורגשת עלייה מתמדת בהיקף ההזמנות של החבילות מחו"ל, כאשר הרבעון הרביעי של השנה מאופיין בגידול גבוה ביותר בהזמנות בגלל חגי הקניות הבינלאומיים.

יורם בן יעקב ודגנית סט. נותנים מענה להיצע הגדול. צילום: הרצל יוסף

"יום הרווקים הסיני הוא חג הקניות החזק ביותר, הבלאק פריידי שיחול השנה ב־23.11 ימשיך את המגמה, כאשר עד סוף דצמבר נראה גידול בהזמנות, בעקבות ההוזלות המשמעותיות באתרים בתקופה זו, וכמובן שהכל תלוי בהיקפי ההנחות שיעניקו האתרים השונים".

לדברי גולדשטיין, ניתן לראות השנה עלייה משמעותית בהזמנת חבילות כבדות מבעבר עם פריטים כמו מוצרי טקסטיל ומוצרים ייעודיים כמו ביגוד חורף, שמיכות, כריות, מגפיים ומעילים וגם מוצרי אלקטרוניקה וחלקי חילוף לרכב, כלי נגינה, קוסמטיקה וויטמינים. יש לציין שמוצרים אלו הם מדגם מייצג של הזמנות של לקוחות ובתוכן הזמנות מבאר שבע.

מחוץ לנקודת החלוקה, שוחחנו עם לקוחות שהגיעו כדי לאסוף חבילות. עופרה אברהם מעידה על עצמה כפריקית של קניות אונליין מחו"ל. "אני מזמינה לעיתים קרובות מוצרים מחו"ל שזולים משמעותית מהמוצרים בארץ. בדרך כלל, אני מזמינה מוצרי אלקטרוניקה ומוצרי הלבשה לתינוקות לנכדים שלי. לעיתים, אני מזמינה גאדג'טים לילדים ומוצרי בית", מספרת אברהם.

כשאנחנו שואלים אותה האם היא מרוצה מהשירות הניתן בנקודת החלוקה, היא לא מתלוננת. "השירות טוב, זו חברה ממשלתית, במקרה שיש איזושהי בעיה, יש לך אבא ואמא כמו שאומרים, ואתה יותר סומך עליהם".

גם רוני, סטודנט באוניברסיטת בן גוריון, הגיע לסניף כדי לקחת חבילה שתכולתה גאדג'טים למחשב וללפטופ, כמו זיכרונות ניידים מעוצבים, רמקולים איכותיים ועכבר מחשב.

"התוודעתי לראשונה להזמנות מחו"ל דרך חברים", הוא מספר, "זו באמת חוויית קנייה שמאפשרת לך מבחר ענק וזול של מוצרים, פתאום נפתח לפניך עולם שלם של מוצרי קנייה שלפני כן ידעת עליהם רק מביקורים קצרים בחו"ל".

"היתרון הוא במחירים הזולים וכאמור במבחר הגדול העומד לרשותך, החיסרון שאתה מקבל את המוצר כשבועיים ויותר לאחר ההזמנה, אבל בכל זאת מבחינתי זה משתלם. אני מכיר חברים שכל הזמן 'משייטים' באינטרנט כדי למצוא כל מיני דברים מיוחדים. אז אם אני לא חייב את המוצר מיידית, אני מעדיף להזמין את המוצר מחו"ל".

דגנית כהן מחפשת לדבריה "מציאות" בחו"ל ולעיתים היא מוצאת אקססוריז במחירים מפתיעים, כמו חגורות, גרביונים, צעיפים ומוצרי יופי וטיפוח, היא רק חוששת מטעויות במידה. "אני פחות חוששת מהמחירים ויותר שהמידה שישלחו לי לא תהיה מתאימה".

מנתוני דואר ישראל עולה כי חמשת האתרים האהובים על הישראלים בהזמנות מחו"ל הם: aliexpress, ebay, amazon, next ו־asos. דני גולדשטיין מציין כי ניתן לקבל שירותים רבים באתר חברת הדואר, בצ'ט עם נציג או באפליקציה בנייד, כמו איתור מיקוד או סניף או הזמנת תור מראש לסניף. ניתן לשלם גם מכס באזור האישי "my post" באתר, ולעקוב אחר פריט ולהזמין שליח עד הבית.

גולדשטיין מדגיש את חשיבות ציון מספר הנייד ומיקוד בן שבע ספרות בעת הזמנת החבילה, על מנת לקבל מסרון בעת הגעת החבילה ליחידות הדואר, וכדי שהחבילה תגיע ליחידת המסירה הקרובה ביותר לכתובת הנמען.