אחד האירועים המרגשים בחייו של נער ממוצע במדינת ישראל, הוא הרגע בו מתחילים בלימודי נהיגה. בעיני רבים, העלייה בפעם הראשונה לכביש כנהג מסמלת סוג של מעבר מעולם הילדות לעולם הבגרות. אך רגע לפני שמאותתים שמאלה ומשתלבים בנתיב המהיר לעולם המבוגרים, יש צורך לעבור את מבחן הנהיגה העיוני, התיאוריה.

עדיאל כהן במתחם הלימוד. שואפים להתרחב. צילום: הרצל יוסף

על פי חוקי משרד הרישוי, אין חובה לגשת לקורס מכין לקראת מבחני התיאוריה. ניתן להירשם באתר משרד הרישוי למבחן ולהגיע להיבחן. למרות הקלות היחסית בה ניתן לגשת למבחני התיאוריה, הם מסתמנים כחוויה לא אהובה במיוחד עבור מי שרוצה להתחיל בשיעורי הנהיגה.

מי שלקחו את היוזמה לידיהם ופתחו מתחם ייחודי ללימודי תיאוריה הם האחים עדיאל ושליו כהן, תאומים בני 38 מבאר שבע. יוזם הרעיון ומי שמעביר את ההדרכות במתחם הוא שליו, מורה לנהיגה במקצועו, בעוד אחיו עדיאל אחראי על הצד הניהולי של המקום.

בשבוע שעבר פגשנו את עדיאל שסיפר על המתחם החדש שצפוי, לדבריו, לחולל מהפכה בעולם לימודי התיאוריה. "בשנים האחרונות אנו רואים שיש יותר נכשלים במבחני התיאוריה. אין לי הסבר מדעי למה יש יותר נכשלים, אבל אני יכול לשער שזה קשור לגירויים החיצוניים שקיימים היום או בגלל שאולי יש היום יותר אנשים עם הפרעות קשב מבעבר", מעריך עדיאל.

זהירות, נהג חדש
עדיאל, נשוי ואב לשלושה ילדים, הוא בנו של מורה הנהיגה הוותיק ניסים כהן. "אני בכלל מגיע מתחום המסעדנות. היו לי בעבר לא מעט עסקים בבאר שבע בתחום המזון", הוא מספר. "מאז שאחי שליו החליט ללכת בדרך של אבא ולהיות מורה לנהיגה, השיחות בבית נעו המון סביב הנושא. הכניסה של אחי לתחום גרמה לי למצוא איזה קסם שיש בללמד אנשים לנהוג".

לדברי כהן, הרעיון ללמד תיאוריה בשיטת מציאות מדומה התגלגל במספר שלבים. "פנו אליי מבית הספר לנהיגה 'למד' כדי שאלמד תלמידים לקראת מבחן התיאוריה. לימודים כאלה אינם חובה, אך יש תלמידים רבים שרצו הכנה טובה למבחן והשירות הזה מוענק על ידי בתי הספר לנהיגה".

"בעבר מורים לנהיגה היו מעבירים שיעורים בתורנויות. מפאת חוסר הזמן, רצו להעסיק מישהו שיעבוד רק בהדרכות הללו. על פי החוק, רק מורה לנהיגה רשאי להדריך תלמיד למבחן תיאוריה והנושא דרש ממני ללמוד להיות מורה לנהיגה בעצמי. פחות התלהבתי ללכת וללמוד הוראת נהיגה. זה לא משהו פשוט בכלל", מציין כהן.

כיום, ישנם לא מעט יזמים שפיתחו אתרים ואפליקציות המכינים את הנבחנים לקראת המבחן. "המטרה באפליקציה היא להנגיש את שאלות התיאוריה לכל מי שרוצה להתכונן למבחן. אולם בפועל, התלמידים מתקשים בשיעורי הנהיגה עצמם", טוען כהן.

"אני שומע סיפורים מאבי ואחי על תלמידים שעברו מבחני תיאוריה כמעט בלי טעויות, אך כשהם עולים על ההגה בפעם הראשונה, הם לא יודעים מה התמרורים אומרים, מתי הם צפויים להופיע, ואיך מתנהגים שמגיעים אליהם".

"להערכתי, הבעיה היא שהתלמידים פשוט לומדים בעל פה את כל השאלות. הם לא באמת מבינים את חשיבות הלמידה וכמה קריטי להכיר את החוקים לפני שעולים על ההגה. כמובן שניסיון בנהיגה עוזר וגם אחרי שעוברים טסט עדיין לומדים דברים חדשים, אבל חייב ידע בסיסי קודם".

לדברי כהן, הרעיון להקים מרכז המלמד תיאוריה בדרך של מציאות מדומה, היה די מתבקש. "יש מקומות בעולם שמלמדים נהיגה בדרך הזו, אך קורס הכנה לתיאוריה אין. טכנולוגיית המציאות המדומה שקיימת כיום במשחקי המחשב יכולה בקלות לשרת את המטרה. אני לא איש מחשבים, אבל לא היה נשמע לי משהו כל כך דמיוני לייצר תוכנה כזו".

ההשקעה הגדולה במתחם החלה כבר לפני כשנתיים. "פנינו למתכנת שיבנה עבורנו עיר דמיונית שבה ישולבו כל האלמנטים של התמרורים, הרמזורים, סימוני הכביש, וכל מה שבעצם נדרשים אליו בנהיגה. יצרנו רכב וירטואלי ברמת גימור גבוהה מאוד, כמובן שבנינו אפשרות לאיתות, הפעלת מגבים לנהיגה בגשם, והדובדבן שבקצפת - מורה לנהיגה שיושב ליד התלמיד ולכל אורך הדרך מסביר את הנושאים הרלוונטים לפי הדרך שעושה הנהג בכביש".

ואכן, חלק מהשיעורים עוסקים במצבי קיצון שלא תמיד יתרחשו לתלמיד בשיעור אמיתי. "הרבה תלמידים לומדים במהלך חופשת הקיץ, ויוצא שמעולם הם לא תרגלו נהיגה בגשם. יש גם לא מעט תלמידים שמעדיפים לנהוג בבוקר שהם רעננים ולא למדו לנהוג בחושך".

"מתרגלים גם מצבים שבהם הרכב כמעט מחליק, מה שלא קורה בעת שיעורי נהיגה בגלל שנוסעים די לאט", מסביר כהן. "היתרון הגדול כאן הוא שאנחנו פשוט יכולים ליצור את כל הסיטואציות האלה ולתת לתלמידים אפשרות להתנסות".

לומדים ומתרגלים
במתחם 'VR Drive' מוצבות שמונה עמדות מחשב המחוברות להגה, הילוכים וכיסא נהג, המדמות את תא הנהג ברכב. "יש חיישנים משני צדי המסך שרגישים לכל תנועה שהנהג עושה ומתרגמים אותה לתוכנת המחשב. כרגע אנחנו מוסיפים אלמנט של תנועתיות בכיסאות כמו בנהיגה ריאליסטית. אנחנו משתכללים ומשפרים את המתחם כל הזמן", מסביר כהן.

שינויי החקיקה האחרונים בכל הנוגע לאופניים חשמליים לא נעלמו מעיני היזמים. "אני יכול לגלות לך שבימים אלה ממש, אנחנו עובדים על סימולטור לרוכבים שיגיע לכאן בהמשך. כל הזמן יש לאן להתפתח. החוקים מתחדשים ומתפתחים כל הזמן, ואנחנו עובדים על דברים חדשים בלי הפסקה".

למי שחשב שהמקום מיועד רק לבני נוער, זה הזמן לתקן את הרושם. ניתן למצוא במתחם אנשים בכל טווחי הגילאים שמגיעים ללמוד. קחו לדוגמה את כוכי חזן (52) מאופקים ששיתפה אותנו בחוויות האישיות שלה.

"לי באופן אישי מאוד קשה ללמוד לבד. אני מרגישה שאני לא 'בפוקוס' וקשה לי להתרכז. עברתי תיאוריה לפני המון שנים, אך לא המשכתי לשיעורי נהיגה, ומן הסתם הייתי צריכה לחזור על המבחן כי כעת אני רוצה להוציא רשיון נהיגה. כשאני מגיעה לכאן יש לי את העזרה המציאותית והווירטואלית".

"כל שיעור מתמקד בחלק אחר של הנושאים שנלמדים בתאוריה. לצורך העניין, אם למדתי היום שיעור תמרורים במהלך חצי שעה עד ארבעים דקות, אני יושבת בסימולטור. אני 'נוהגת' ורואה את התמרורים בדרך, המיקום שלהם ומתי הם יכולים להופיע לי. לאחר מכן אני עוברת לתרגל שאלות תיאוריה רק בנושאי תמרורים".

כהן מתערב בשיחה ומוסיף: "לקחנו את כל השאלות של משרד הרישוי, קרוב ל־2,000 שאלות, וחילקנו אותן לפי נושאים. בשיעור האחרון מתרגלים את כל הנושאים ביחד. שאנחנו מרגישים שתלמיד מוכן למבחן, אנחנו שולחים אותו".

לשמחתו של כהן, אחוזי ההצלחה מדברים בעד עצמם. "לקחנו באופן מדגמי עשרה תלמידים שלמדו כאן וניגשו למבחן תיאוריה בפעם הראשונה, ולשמחתנו, כולם עברו את המבחן".

הפרויקט החדש לא עבר מתחת לאף של עמותת 'אור ירוק'. "בימים הקרובים אנחנו אמורים להיפגש איתם, ולבנות שיתוף פעולה שיקדם את העשייה שלנו ושלהם ביחד. 'אור ירוק' עושים עבודת קודש כבר לא מעט שנים, ורואים בנושא הזהירות בדרכים כערך עליון. זה משהו שכולנו כמובן יכולים להתחבר אליו".

ומה הלאה? התיאבון של משפחת כהן רק הולך וגדל. "יש לנו הרבה תוכניות גדולות לעתיד. התחלנו עם סניף אחד ובהמשך הדרך, המטרה היא להתרחב לכל הארץ. המטרה היא שכולם יוכלו ליהנות וללמוד לנהוג בצורה בטוחה בסימולטור שפיתחנו".