בחציון הראשון של שנת 2018 (מינואר ועד יוני), התאשפזו בבאר שבע 8 בני אדם בעקבות תאונות אופניים חשמליים, מספר כמעט זהה למספר הנפגעים בשנת 2016 כולה שעומד על 10, כך עולה מניתוח הנתונים של עמותת 'אור ירוק'.

"כל רכיבה היא רולטה רוסית", אומר ארז קיטה. צילום ארכיון: הרצל יוסף

על פי מחקר של מכון גרטנר, שנערך על ידי פרופ' קובי פלג וד"ר מאיה סימן-טוב, במחצית הראשונה של שנת 2018 חלה עליה חדה במספר המאושפזים בתאונות אופניים חשמליים. 414 בני אדם אושפזו בבתי החולים בחציון הראשון של השנה, לאחר שהיו מעורבים בתאונת אופניים חשמליים, לעומת 302 בחציון הראשון  של שנת 2017 - עליה של 37%.

מתחילת שנת 2018 נהרגו 17 רוכבי אופניים חשמליים ברחבי הארץ, לעומת 7 רוכבים שנהרגו בשנת 2017 כולה. בדירוג הערים על פי כמות הנפגעים באר שבע במקום השביעי, יחד עם אילת ונהריה. 

נתוני האשפוז (ינואר-יוני 2018) לפי ערים:

דירוג

עיר

מספר מאושפזים

1

תל אביב-יפו

59

2

ירושלים

33

3

אשקלון

25

4

חולון

12

5

קלנסוואה

10

6

פתח תקווה

9

7

אילת/נהריה/באר שבע

8

8

טייבה/ראשון לציון

7

9

רחובות/הרצליה/באקה אל גרביה/לוד/חדרה/רעננה/בת ים

6

10

עכו/טירה/כפר סבא/הוד השרון

5

עוד עולה מהנתונים כי בשנת 2018 חלה עליה משמעותית במספר הפצועים המאושפזים רוכבי אופניים חשמליים מתחת לגיל 15, שרוכבים בניגוד לחוק, המתיר רכיבה החל מגיל 16.

נערים רוכבים על אופניים חשמליים, ללא קסדות. צילום ארכיון: מוטי קמחי

"כל רכיבה היא כמו רולטה רוסית," אומר ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק, "כבר מזמן היו חייבים להכין תכנית אסטרטגית אמתית שתהפוך את הרכיבה לבטוחה באמצעות שבילי רכיבה שיפרידו את הרוכבים מכלי הרכב ומהולכי הרגל במקביל לחיוב חבישת קסדה לכל הרוכבים והגברת המודעות. הגיע הזמן שהמדינה תיקח אחריות על המחדל הזה ותפסיק להאשים רק את הרוכבים".

רק לאחרונה דיווחנו על מספר תאונות בהן נפגעו רוכבי אופניים חשמליים בעיר. בליל חמישי האחרון התנגש רוכב במשאית חונה בשכונה ד' וכמה ימים קודם לכן אירע מקרה דומה בשכונה ו', כשרוכב נפצע באורח בינוני אחרי שהתנגש במכונית חונה.

באוגוסט האחרון הוגש כתב אישום כנד צעיר תושב העיר, שמואשם בגרימת מוות ברשלנות, כאשר לפני כשנתיים נהג על אופניים חשמליים נגד כיוון התנועה בזמן שהרכיב את חברו ובהתנגשות עם רכב פרטי נהרג החבר, נער בן 16.