התאונה הקטלנית והמחרידה בה נספו ביום שלישי בצהריים שמונת בני משפחת עטר, הורים וששת ילדיהם, מהיישוב פסגות שבחבל בנימין, חשפה שוב את היותו של כביש 90, בקטע שבין עין בוקק לעין גדי - כביש דמים.

התאונה המחרידה. מדינה שלמה הזדעזעה. צילום: חיים הורנשטיין

זו התאונה הקטלנית השנייה שמתרחשת בקטע הכביש הזה בתוך שבועיים לאחר התאונה בה קיפחו את חייהם כפיר ושירה אביטן ובתם הפעוטה גאיה זכרונם לברכה בתאונה בה אוטובוס שעקב תקלה טכנית, ככל הנראה, התנגש חזיתית ברכבם של בני משפחת אביטן שנהרגו בו במקום.

בצהרי יום שלישי אירעה התאונה המחרידה, כאשר ג'יפ טויוטה בו נסעו גבר כבן 50 יחד עם אשתו ובתו, סטה מנתיבו בכביש 90, סמוך לעין גדי ופגע ברכב המסחרי בו נסעה משפחת עטר. הרכב המסחרי הועף מעוצמת הפגיעה והחל לעלות בלהבות, כאשר שמונת בני המשפחה נותרו בו לכודים. לכוחות ההצלה שהגיעו למקום לא נותר אלא לקבוע את מותם של בני משפחת עטר במקום.

קצין אגף התנועה במשטרת המחוז הדרומי, סגן ניצב שמעון בוטבול, ציין כי "סטייה של אחד מכלי הרכב גרמה לתוצאה קטלנית. אנחנו בבירור נסיבות הסטייה. כתוצאה מההתנגשות החזיתית נשרף אחד מכלי הרכב כשיושביו נמצאים בתוכו. כתוצאה מכך, כל שמונת יושבי הרכב נהרגו במקום".

אסון רודף אסון
"מדובר בזירה קשה ומזעזעת", סיפר מתנדב זק"א, שלמה לנדאו, "כשהגעתי לזירה, לוחמי האש נלחמו בלהבות של אחד הרכבים שהיה מעורב בתאונה. שישה ילדים ושני מבוגרים נהרגו בתאונה הקטלנית לאחר שנלכדו בתוך הרכב ולא הצליחו לברוח. הרכב נשרף לגמרי. לצערי, לפני כשבועיים טיפלנו פה בזירה קשה כאשר משפחה שלמה נהרגה בתאונה עם אוטובוס. מזעזע לחזור לאותו אזור ולטפל בזירה שמשפחה שלמה נהרגה".

משפחת עטר. בתוך שבועיים - שתי משפחות נהרגו באותו הכביש. צילום באדיבות המשפחה

שרה ישראלי, תושבת ערד, חובשת בכירה במד"א, ופראמדיק מד"א עמירם מועלם, סיפרו כי "מדובר בתאונה מזעזעת. כשהגענו למקום הבחנו בשני כלי רכב על הכביש, אחד מהם עלה באש כשהוא מלא בנוסעים והמראות היו קשים. כוחות הכיבוי עסקו בכיבוי הרכב והחלו בחילוץ האנשים שנלכדו. כוחות הכיבוי חילצו מהרכב את הנוסעים בהם מבוגרים וילדים כשהם ללא סימני חיים, ולא נותר לנו אלא לקבוע את מותם".

התאונה המחרידה חושפת את מסוכנותו של הכביש בו אירעו בתוך השבועיים האחרונים שתי התאונות הקטלניות. במועצה האזורית תמר, שהכביש נמצא בתחום שיפוטה, כבר התריעו בעבר בפני משרד התחבורה על הסכנות האורבות לנוסעים בכביש זה.

"כידוע", נמסר מהמועצה האזורית תמר בעקבות התאונה השבוע, "כביש 90, העורק המרכזי של מדינת ישראל המחבר בין צפון לדרום, הינו כביש ארצי המצוי באחריותם הבלעדית של משרד התחבורה ונתיבי ישראל. מדי שנה נסגרים מקטעים שונים של הכביש באזור המועצה למשך מספר ימים כתוצאה משטפונות והנזקים שנגרמים לכביש בעטיים. סגירות אלו מסבות נזקים אדירים לתושבי המועצה, אורחיה ועסקיה".

"המועצה קוראת למשרד התחבורה ולחברת נתיבי ישראל להאיץ את הטיפול בליקויים השונים שבכביש במסגרת התקציב שהוקצה לכך בהחלטת הממשלה לסיוע לישובים ולרשויות באיזור ים המלח".

"מלכודת מוות לנהגים"
יואל אבן, תושב מושב עין תמר בכיכר סדום, לא מתכוון להרפות מנושא מסוכנותו של הכביש. "אני מנסה כבר למעלה משנה וחצי", הוא אומר ל"ידיעות הנגב", "באמצעות ראש המועצה ומהנדס המועצה, להגיע לשר התחבורה כדי לעורר את תשומת ליבו לסכנות האורבות לנהגים ולמשתמשי הדרך בכביש הזה".

יואל אבן. מתכוון לפתוח במאבק ציבורי לשדרוג הכביש. צילום פרטי

"העניין הוא שלאורכו של הכביש מתגוררת אוכלוסייה מעטה, שאינה מהווה כוח אלקטורלי, והתקציבים לשדרוג הכביש הם בהתאם. הכביש הזה משמש נוסעים רבים, תיירים וישראלים, וכלי רכב רבים, והוא בכלל לא מתוכנן לסטנדרטים של שנת 2018. מדובר בכביש מלא מהמורות, אין בו שיפועים נכונים, הוא לא מואר וכל אימת שיש כאן שיטפון הוא מוצף, למעט במקומות בהם הוקמו גשרים".

לדברי אבן, "הכביש הזה מתוכנן על פי תוואי ישן. אין בו מספיק שדה ראייה. התוצאה היא מלכודת מוות לנהגים, שמובילה לתאונה קטלנית. לאורך הכביש, למעט בתחנות הדלק, אין כלל נקודות ריענון ומנוחה לנהגים למרות אורכו ונופו החד גוני. זה גורם לחוסר עירנות ועייפות של הנהגים בכביש הארוך הזה, מה שגורם לא אחת לתאונות".

"ברמה היומיומית נוסעות כאן משאיות כבדות שמובילות אשלג ממפעלי ים המלח לאילת, כולל טריילרים כפולים. המהירות שלהן היא מוגבלת וזה גורם לתנועה איטית של כלי רכב בכביש, וכשמישהו מבקש לעקוף מחוסר סבלנות להשתרך אחרי שיירת המשאיות ואין לו שדה ראייה, זה עלול להסתיים בתאונה קטלנית".

אבן גם מתריע על כך שבקטעים רבים של הכביש, האספלט סדוק ושבור, מה שגורם לכלי הרכב לאבד אחיזה ושליטה על ההגה. עוד הוא מתריע על כך שלאורך הכביש מוצבים תמרורים בדבר מפגעים שונים כמו בולענים או דרדרת של סלעים לעבר הכביש, אך "מלבד תמרורים, המדינה לא עושה דבר. אין טיפול בבולענים הסמוכים לכביש, גם אין טיפול למניעת הידרדרות הסלעים לעבר הכביש. אי אפשר לשתוק יותר. מדובר כאן בחיי אדם. אי אפשר שהכביש הזה יהפוך למלכודת מוות. מדובר בהזנחה פושעת של עשרות שנים".

בינתיים, כך מגדיר עצמו יואל אבן, הוא 'חייל בודד במערכה'. בקרוב, עם שוך סערת מערכת הבחירות, הוא מתכוון לפתוח במאבק ציבורי נרחב ולגייס את תושבי המועצה האזורית כדי לצאת למאבק על שדרוג הכביש.

למעלה מ־4,000 פצועים
כביש 90, הכביש הארוך בכבישי הארץ, הנמתח ממעבר טאבה מדרום לאילת ועד מטולה שבצפון, הוא כביש "אדום" שגבה בעשור האחרון את חייהם של 128 בני אדם, כולל שמונת ההרוגים בתאונה ביום שלישי השבוע.

אנשי זק"א בזירת התאונה השבוע. שמונת יושבי הרכב נהרגו במקום . צילום: דוברות זק"א

מנתוני עמותת "אור ירוק" עולה כי אירעו בעשר השנים האחרונות בכביש הזה לא פחות מ־1,350 תאונות דרכים, בהן נפגעו למעלה מ־4,000 בני אדם, מהם נפצעו 374 בני אדם באורח קשה. תושבים באזור טוענים כי מדובר בכביש מיושן, שנסלל בטכנולוגיות מלפני עשרות שנים ואין בו כמעט שוליים רחבים, כך שלדבריהם אין לאן לברוח בעת נסיעת רכב בנתיב הנגדי הסוטה לעבר הרכב שממולו וההתנגשות החזיתית היא בלתי נמנעת. בכביש הזה גם אין גדר הפרדה מבטון שתחצוץ בין הנתיבים ותמנע תאונות חזיתיות.

"עוד כמה בני אדם ייקפחו את חייהם בכביש הדמים הזה", אומר מנכ"ל עמותת 'אור ירוק', ארז קיטה, "עד שבמשרד התחבורה והבטיחות בדרכים יתעוררו וישפרו בו את התשתית. רק לאחרונה משפחה שלמה קיפחה את חייה בתאונה בכביש, וכעת עוד טרגדיה עצומה ובלתי נתפסת".

"כביש 90 הוא אחד הכבישים האדומים והמסוכנים במדינה והוא מהווה את עורק התחבורה הראשי מהצפון ועד אילת. בקטעי כביש רבים אין הפרדה בין הנתיבים, כזו שהיתה יכולה למנוע תאונות חזיתיות רבות. לו היה קיים מעקה הפרדה קשיח בין הנתיבים, אולי היה ניתן למנוע את סטיית אחד מכלי הרכב לנתיב הנגדי ולמנוע את התוצאה הטראגית והקשה".

"הכי קל להאשים תמיד רק את הנהגים, אבל התשתית חייבת להיות כזו שתפצה על טעויות הנהג ותספוג את עוצמת התאונה. בישראל קיימים מאות קילומטרים של כבישים אדומים עם מסלול אחד לכל כיוון ללא הפרדה, וכבר מזמן היו צריכים להפוך אותם מכבישים אדומים ומדממים לכבישים בטוחים שסלחניים לטעויות הגורם האנושי".

בעקבות השטפונות הפוקדים מדי פעם את נחלי האזור החוצים את הכביש האמור, נגרמים לכביש נזקים כמו בורות שנפערים ומהמורות שונות. במשרד התחבורה ציינו השבוע, כי "לפי נתוני חברת נתיבי ישראל, קטע הכביש שבו מדובר הוא ישר ומטופל והוא בעל שוליים רחבים, ומן הראוי להמתין לתוצאות חקירת המשטרה כדי לדעת מה היו הסיבות לתאונה".

"משרד התחבורה משקיע עשרות מיליארדי שקלים בסלילת כבישים חדשים ובטוחים בכל רחבי הארץ בדגש רב על אזורי הפריפריה, דבר שתורם באופן ישיר להגברת הבטיחות בדרכים ולירידה הגדולה במספר ההרוגים בתאונות הדרכים, שירדו מתחילת השנה בלמעלה מ־20%".