כשל טכני גרם לתאונה קטלנית? זה מה שמנסים לחקור בעשות אלו בוחני תאונות של המשטרה, לאחר שהיום (חמישי) בשעה 11 בבוקר אירעה תאונה קטלנית בכביש 90, סמוך לשפך זוהר בים המלח.

זירת התאונה. צילום: דוברות מד"א

אוטובוס של חברת "אגד היסעים", שהסיע עובדים באזור המלונות התנגש ברכב פרטי, בו נסעו כפיר ושירה ביטון מקצרין, יחד עם גאיה, בתם בת ה-7 חודשים. שלושת בני המשפחה נהרגו במקום. 7 מנוסעי האוטובוס, כולל הנהג, נפצעו באורח קל והועברו לטיפול בבית החולים סורוקה.

דן בונבידה, תושב דימונה שהיה על האוטובוס, סיפר היום: "האוטובוס התחיל לזוז מצד לצד, ואני לא ראיתי איפה אנחנו בכביש. אמרתי שעוד שנייה, לפי התזוזות האלו, אנחנו עפים לקיבינימט. הרגשנו פתאום איזו חבטה כזו והאוטובוס נעצר. חשבנו שנתקענו, הייתה סוג של בהלה בהתחלה. רצינו לשבור את האוטובוס עם הפטישים האדומים".

"כולם היו קצת הלם ולחץ. התמונות שנראו אחר כך היו נורא מורכבות. רציתי יחד עם עוד כמה נוספים לרדת לסייע לאוטו הפגוע אבל המשטרה סירבה. רצינו לראות אם אפשר לחלץ מישהו מהרכב, אבל הם לא ממש רצו שנעשה את זה עד הגעת צוותי הרפואה. זה אירוע לא פשוט. הנהג אמר שהוא התקשר למישהו ושהוא עשה תאונת דרכים והיה מאוד מאוד בהלם, לחוץ".

"המראה היה מזעזע". צילום: נתן קינג, זק"אחובש רפואת חירום במד"א מאור לאב סיפר: "כשהגענו למקום המראה היה מזעזע. ראינו אוטובוס עומד בצד הדרך כשהנוסעים עומדים לצידו. בסמוך, בתעלה בצד הדרך ראינו רכב פרטי הפוך מרוסק ומעוך לחלוטין. מחוץ לרכב היתה תינוקת כבן שנה במצב אנוש. שני חובשי מד"א שחלפו במקום והוזנקו על ידי אפליקצית מד"א החלו לבצע בפעוטה פעולות החייאה".

"מחוץ לרכב שכבה צעירה בשנות ה 20 ובתוך הרכב בכיסא הנהג נלכד גבר בשנות ה-30 כשהוא עם פגיעה רב-מערכתית. הגבר והאישה היו ללא דופק וללא נשימה ולאחר בדיקות רפואיות נאלצנו לקבוע את מותם. התינוקת הועברה לניידת טיפול נמרץ ולאחר מאמצי החייאה נאלצנו לקבוע את מותה".

פראמדיק מד"א איתי אוריון הוסיף וסיפר: "מדובר בתאונה קשה מאוד. נוסעי האוטובוס כל העת היו במקום והייתה המולה". חובשת בכירה במד"א שרה ישראלי סיפרה: "כשהגענו למקום התאונה ראינו כ-50 נוסעים מחוץ לאוטובוס, כולם היו בהכרה מלאה והתהלכו. ביצעתי סריקה באוטובוס והתחלנו למיין את הנוסעים שהתלוננו. 13 מהנוסעים סבלו מחבלות קלות וסימני חרדה. הענקנו להם טיפול רפואי ראשוני וסייענו להם. את הנהג, גבר כבן 50 העברנו למסוק מד"א שנחת בסמוך ואת שאר הנוסעים העלנו לאמבולנסים ופינינו אותם לבי"ח סורוקה, כולם במצב קל".

הפצועים מהאוטובוס פונו לסורוקה. צילום: הרצל יוסף

רס״ר ניסים חיון, מפקד הצוות שהגיע ראשון לזירת האירוע שיחזר: ״כאשר הגענו למקום זיהינו תאונה בין רכב פרטי לאוטובוס, כאשר הרכב הפרטי בשולי הכביש.
צוות רפואי אשר נכח במקום, העניק טיפול רפואי לנוסע שהיה מחוץ לרכב ולפעוט.
נוסע נוסף, היה לכוד ברכב בצורה קשה והחלנו בפעולות החילוץ בלכוד שלצערנו ללא רוח חיים. במקביל היה שפך של דלק שנאלצנו לטפל בו זמנית למניעת התפתחות האירוע״.

יעקב יפרח מפקד זק״א דימונה. אמר: "המראות היו קשים מאוד. הרכב היה מרוסק לגמרי. הכי קשה היה לראות את כיסא התינוק מרוסק מחוץ לרכב. לצערי מעוצמת ההתנגשות הם נהרגו במקום. מתנדבי זק"א נגב טיפלו במסירות בגופות ההרוגים ובאיסוף הממצאים הרבים בזירה הקשה".

דובר אגד, רון רטנר מסר בתגובה כי "מדובר בתאונה קשה ומצערת בה היה מעורב אוטובוס ונהג של קבלן משנה של "אגד היסעים", ולא מדובר באוטובוס של אגד או בקו של אגד. הנהג מסיע באופן קבוע את העובדים של בתי המלון בים המלח מדימונה. אגד ימתין לתוצאות בדיקת בוחני התאונה של משטרת ישראל בקשר לנסיבות התאונה הקשה. בוחני התנועה של אגד יסייעו למשטרה ואגד ישתף פעולה ככל שידרש".

"מבלי לשבש את חקירת המשטרה ובזהירות המתבקשת ניתן לומר בשלב זה כי על פי המראה של האוטובוס, הגלגל השמאלי הקדמי שלו התפוצץ בנסיבות שטרם הובררו וזאת כנראה הסיבה לסטייתו ולגרימת התאונה הקשה הזו. לבנו עם המשפחות של הנספים מהתאונה ומאחלים החלמה מהירה לפצועים".