הדרך לשדה תעופה בינלאומי בנבטים עוד ארוכה. אילוסטרציה: Pixabay

נמשכת סאגת הקמת שדה התעופה בנבטים. הישג נוסף במאבק רב השנים להקמת שדה תעופה משלים לנתב"ג בנגב ולא בצפון, נרשם בשבוע שעבר במסגרת דיוני ועדת העורכים לתכנון שדות התעופה מטעם המועצה הארצית לתכנון ובנייה.

וועדת העורכים (מס' 6) התכנסה ודנה בשתי החלופות לשדה המשלים לנתב"ג, ברמת דוד בצפון ובנבטים בדרום. בועדה חברים מטעם השלטון המקומי, סגן וממלא מקום ראש עיריית באר-שבע טל אל-על, המכהן גם כיו"ר מועצת הנגב, וראש מועצת קריית טבעון, עידו גרינבלום.

כזכור, וועדה זו הוקמה על ידי המועצה הארצית לתכנון ובנייה, זאת לאחר שלא הצליחה להגיע להסכמה על מיקומו של השדה הבינלאומי השני בישראל. במהלך ישיבת הוועדה, טענו טל אל-על ועידו גרינבלום כי הוצגו נתונים חלקיים בלבד לגבי תכנון שדות התעופה והורגש כי ישנה נטייה מובהקת מצד גורמים בוועדה לקדם בעיקר את שדה התעופה ברמת דוד.

אל-על, התבטא בחריפות כנגד התנהלות הוועדה כפי שמצוטט מתוך הדיון: "זו החלטה משמעותית מאוד עם השלכות תקציביות וסביבתיות מרחיקות לכת שלא נבדקו. לא ניתן לקבל החלטה כזו אם הצוות המקצועי לא יספק את הנתונים ואת משמעותם", אמר אל-על והוסיף: "אנחנו מייצגים את הציבור, שנלחם על איכות החיים ומביעים את הדעה שלו בצורה ברורה. החשש התכנוני המרכזי הוא מיצירת תקדים - יהיה קשה עד בלתי אפשרי לחזור אחורה לאחר קבלת ההחלטה. כמתכנן, אין ספק שצריך שני מסלולים. האינטרס בדרום הוא להתקדם בתכנון, אבל לא ניתן להצטמצם כרגע לחלופה אחת".

בתחילת ההצבעה הסתבר, כי שני אנשים שנכחו בחדר אך אינם חברי הוועדה ואינם בעלי זכות הצבעה, הצביעו וקולותיהם נספרו. רק לאחר שטל-אל על דרש לברר את זהותם, התברר כי הם אינם חברי הוועדה ואין להם זכות הצבעה.

בהצבעה החוזרת הצביעו חברי הוועדה באופן שקול ובעצם נוצר שוויון קולות. בשלב זה החליטה יו"ר הוועדה, אילנה שפרן, כי בסמכותה קול כפול והצביעה נוספת בעד הצעתה והכריעה את שוויון ההצבעה. על פי התרשמותם של מתנגדים, ההצעה היא יותר לטובת החלופה לנתב"ג בצפון. לאור זאת, טל אל-על ועידו גרינבלום ובגיבוי מועצת הנגב ומטה המאבק,  הגישו ליו"ר הוועדה, באמצעות עו"ד אודי ערב, מכתב התראה לפני הגשת בקשה למתן צו מניעה מבית המשפט.

עקב הפניה הודיע מינהל התכנון כי "לאחר הישיבה נערך בירור עם הלשכה המשפטית. מהבירור עלה כי היות ואין מדובר במוסד תכנון אין קול כפול ליו"ר ולכן במצב של קולות שקולים אין הכרעה". כעת חוזרת ההחלטה לסבב נוסף של דיונים בוועדה.

"זהו הישג נוסף למאבק", אמר טל אל-על, "זאת לא הוועדה הראשונה ולא האחרונה בה אנחנו נאלצים להילחם על קבלת ההחלטה הנכונה ביותר לתכנון שדות התעופה. נמשיך להיות עירניים ומעורבים בכל מעגלי ההשפעה ונמשיך להילחם עד שיוקם שדה התעופה בנבטים כאינטרס לאומי של כלל תושבי המדינה".

עידו גרינבלום מסר: "נוצרה כאן הזדמנות היסטורית לקבל את ההחלטה הנכונה עבור מדינת ישראל. שיתוף הפעולה בין רשויות הצפון, הדרום והמרכז נועד לוודא שנמל התעופה החדש של ישראל, יוקם בנבטים שבנגב. נמשיך לפעול בעקביות למניעת פגיעה בעמק יזרעאל ולחיזוקו של הדרום".

מהמועצה הארצית לתכנון ובנייה נמסר: "המועצה רואה חשיבות עליונה וצורך לאומי בקידום שדה תעופה משלים לנתב"ג, זאת בהתאם להחלטת הממשלה משנת 2014".

"כבר היום היקף הטיסות מנתב"ג גדול והוא צפוי רק לגדול בשנים הקרובות כך שהמרחב האווירי במרכז לא יכול להכיל כמות כה גדולה של טיסות. כדי למנוע מצב של "פקק" טיסות שפירושו פגיעה כלכלית, תיירותית ומסחרית במדינת ישראל, החליטה המועצה הארצית לאחר הליך של בחינת חלופות, לקדם שתי תכניות מפורטות להקמת שדות תעופה ברמת דוד ובנבטים. מתוך תכניות אלה, הממשלה תחליט היכן להקים את השדה".

מעקב 'מיינט באר שבע':

מגבירים את הלחץ על 'נתב"ג 2': כך ייראה נמל תעופה ללא תורים (וידאו)
שדה התעופה בנבטים מתרחק: ראשי רשויות בצפון תומכים בתכנית הממשלה
הקרב על נתב"ג 2: התומכים, המתנגדים וכאב הראש של חיל האוויר
אינטרס משותף: ראשי רשויות מצפון ומדרום פועלים להקמת שדה תעופה בנבטים
2 מיליון לטובת המאבק: "זו תקופה קריטית לקידום שדה תעופה בנבטים"