מעבר חצייה מסוכן. צילום באדיבות אור ירוק

לפני כשבועיים נפגעה תושבת באר שבע כבת 60, בעת שניסתה לחצות את כביש הכניסה המערבית לעיר, מול שכונת נחל עשן ושכונת סיגליות. מכונית פרטית שהגיעה מכיוון אופקים פגעה בה והאישה נהרגה במקום. ההרוגה הצטרפה לסטטיסטיקה העגומה של הולכי הרגל בישראל: 35 הולכי רגל נהרגו בתאונות דרכים ברחבי הארץ מתחילת שנת 2019, כשליש מסך ההרוגים מתחילת השנה.

על פי הנתונים, בבאר שבע נפגעו בתאונות דרכים 738 הולכי רגל בעשור האחרון (2009-2018), מתוכם 30 הולכי רגל נהרגו ו-167 נפצעו באורח קשה. בשנת 2018 נפגעו בעיר 55 הולכי רגל, מהם שניים נהרגו.

תאונה קטלנית בכניסה לבאר שבע לפני כשבועיים. צילום: דוברות איחוד הצלה

מה קורה בערים אחרות בנגב?
בדימונה נפגעו 113 הולכי רגל בעשור האחרון, מתוכם שני הולכי רגל נהרגו ו-16 נפצעו באורח קשה. בשנת 2018 נפגעו בעיר חמישה הולכי רגל. בנתיבות נפגעו  108 הולכי רגל בעשור האחרון, מתוכם הולך רגל אחד נהרג ו-22 נפצעו באורח קשה. בשנת 2018 נפגעו בעיר חמישה הולכי רגל.

"הולך הרגל" אומר רז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק, "תמיד יפסיד במפגש עם כלי רכב. כשהולך הרגל חוצה את הכביש הוא פגיע ואין לו אמצעי הגנה. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייב לקדם התקנת פסי האטה לפני מעברי החציה המסוכנים. זהו אמצעי פשוט וזול שיכול למנוע את הולך הרגל ההרוג הבא".  

מעברי חציה: המקום הלא בטוח
מתנדבי עמותת אור ירוק בדקו באופן מדגמי 233 מעברי חציה ב-29 רשויות וערים ברחבי הארץ. מהבדיקה עולה כי ב-69% ממעברי החציה שנבדקו לא היה קיים פס האטה וב-66% ממהם לא הייתה קיימת תאורה. כמו כן, קרוב למחצית ממעברי החציה שנדגמו היו דהויים או מחוקים וב-23% לא הייתה הקיימת הנמכה לטובת אנשים עם כסאות גלגלים, עגלות ילדים וכו'.

מלבד הכשלים בתשתיות, נבדקה גם התנהגות הולכי הרגל (בבדיקה נדגמו 1,864 בני אדם): 44% מהולכי הרגל חצו את הכביש באופן לא תקין, כשמתוכם 35% לא חצו במעבר החציה ו-9% חצו את הכביש באור אדום.