זירת התאונה בין בארי לרעים. "ידוע ככביש דמים". צילום: תיעוד מבצעי מד"א

ביום שישי האחרון (28.12) בשעה 15:45 נהרג בתאונה בכביש 232, בקטע שבין קיבוץ בארי לקיבוץ רעים, גבר כבן 40 ונפצעו שני בני אדם נוספים. התאונה הזאת היא האחרונה בשרשרת התאונות הקטלניות שאירעו בקטעים אחרים באותו הכביש בשבועיים האחרונים.

עוד לפני התאונה שאירעה בשישי גבו התשתיות המיושנות את חייהם של שלושה בני אדם, בהם השוטר אורי דוד ובנו החייל אביאל ממושב בני דרום שנהרגו בהתנגשות סמוך לצומת חלץ והחייל סמ"ר יארין קרובי מנתניה, שנפגע בעת שחצה את הכביש בכניסה לקיבוץ מפלסים.

סוגיית מסוכנותו של כביש 232, עורק התחבורה הראשי בנגב המערבי, עולה כעת לפסים פרלמנטריים. ח"כ חיים ילין (יש עתיד), תושב עוטף עזה ולשעבר ראש המועצה האזורית אשכול, הגיש בשבוע שעבר הצעה לדיון מהיר בנושא אי שדרוגו והרחבתו של הכביש.סוגיית מסוכנותו של כביש 232.

"בשנת 2014", אמר ח"כ ילין, "התקבלה החלטת ממשלה שקובעת כי יש להקצות רבע מיליארד שקל לטובת שיפורו והרחבתו של כביש 232. מאז דבר לא נעשה. רק לפני פחות משבועיים נהרגו בתאונות קטלניות באותו כביש שלושה בני אדם".

"כביש 232 משמש ציר מרכזי לצבא, לתושבים ולמאות המשאיות שנוסעות בו למעבר כרם שלום. תנאי הכביש גובים קורבנות רבים פעם אחר פעם. ארבע שנים בהן החלטת הממשלה לא מיושמת והממשלה מתעלמת לחלוטין מהכביש. זה מחדל שצריך להגיע לסיומו ממש עכשיו. אסור לחכות לעוד קורבן".

זירת התאונה בין בארי לרעים:

ממשרד התחבורה נמסר כי במסגרת שדרוג תשתיות הכבישים באזור הנגב ועוטף עזה משודרג גם כביש 232. "השדרוג", כך נמסר, "כולל את הרחבת הכביש מכביש חד־מסלולי לכביש דו־נתיבי בעל שני נתיבי נסיעה לכל כיוון. חברת 'נתיבי ישראל' משדרגת בימים אלה את שמונת הקילומטרים הראשונים והחלה בתכנון של 13 ק"מ נוספים של קטע הכביש".

"במסגרת הפרויקט מושקעים 250 מיליון שקל. במטרה להגביר את בטיחותם של הנהגים בכביש ותושבי האזור, החליט משרד התחבורה להגביל את נסיעתם של משאיות וכלי רכב כבדים בשעות הבוקר ואחר הצהריים, שעות בהן תלמידים יוצאים ושבים מבתי הספר והתושבים מעבודתם".

על פי נתוני עמותת 'אור ירוק', המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, עולה כי ב־15 השנים האחרונות (2018-2003) אירעו בכביש הזה למעלה מ־600 תאונות דרכים, בהן נהרגו, כולל הרוגי השבוע האחרון, 44 בני אדם ולמעלה מ־1,500 בני אדם נפצעו בדרגות פציעה שונות.

"כביש 232", ציין מנכ"ל עמותת 'אור ירוק', ארז קיטה, "ידוע ככביש דמים ולכן בשנת 2014 החליטה הממשלה להקצות 250 מיליון שקל לשיפור התשתית בכביש, פעולה שעד כה לא בוצעה ויכולה היתה לחסוך את חייהם של אזרחים רבים".

"מדובר בכביש צר ומפותל ללא גדר הפרדה שתמנע תאונות חזיתיות, וכמו כן הכניסות והיציאות ליישובים כמעט ואינן מוסדרות ומסכנות בכל יום את התושבים. מעבר לתשתית הרעועה, נוסעות בכל יום מאות משאיות בכביש, אשר עושות דרכן למעבר כרם שלום, ולכן מדובר בציר תנועה מרכזי שמזמן כבר היה חייב להיות מטופל כדי לצמצם את מספר התאונות הרב. חייבים להרחיב את הכביש לשני נתיבי נסיעה עם הפרדה בין הנתיבים, וחייבים להסדיר את הכניסות והיציאות מהיישובים כדי למנוע את ההרוג הבא".

ראש המועצה האזורית אשכול, גדי ירקוני, אמר אחרי התאונה בשישי: "כביש 232 גבה עוד קורבן. שוב תאונה קטלנית על הכביש שמחזקת את מה שהתושבים ונוסעי הכביש כבר יודעים: כביש 232 הוא כביש דמים שגבה את חייהם של יותר מדי אנשים ומשפחות". 

"אנחנו לא צריכים דוחות סטטיסטיים אחת לעשור כדי לדעת את זה. הדרך היא לפעול מייידית להרחבתו, בכל התוואי. לזרז את ההרחבה מכרם שלום לניר יצחק ולקדם תכנון מפורט לקראת הרחבה של המקטע השני, מניר יצחק למגן ובהמשך עד לסעד. נמשיך במאבקינו הארוך הקשה אך הצודק מאין כמוהו. אני משתתף בצער העמוק של משפחת ההרוג בכביש ומחבק אותם בשעתם הקשה״.