רחוב שלושת בני עין חרוד. קצב העבודות איטי | צילום: הרצל יוסף

"אנחנו משותקים ואין עבודה"

הציר הבעייתי: רחוב שלושת בני עין חרוד.

מה מתבצע: החלפת תשתיות, סלילת כביש ומדרכות ופיתוח נופי.

השלכות: למרות שמדובר בקטע עבודות קצר בין רחוב קק"ל לרחוב הפלמ"ח, סגירת הרחוב לכלי רכב והחסימות פגעו בבעלי עסקים השוכנים ברחוב שלושת בני עין חרוד וברחובות סמוכים. "זה השבית לנו את העסק", מספר ניר לוי, בעל חנות 'מי מומנט', "דיברו איתנו על שבועיים עבודות וזה נמשך כחודש וחצי ועדיין אנחנו לא רואים את הסוף. זו פגיעה בפרנסה שלנו, אפילו להעמיס ולפרוק סחורה אני לא יכול, פשוט זה חוסר התחשבות". גם חנוך ומיכל גלובינסקי, בעלי עסק לווילונות, מתלוננים על פגיעה בפרנסתם.

"אנחנו משותקים פה ואין עבודה", מספר חנוך, "אין גישה למקום, אין תנועה של עוברים ושבים, הכל חסום, העסק לא עובד, ככה העסק קורס, אני מצפה מהעירייה שיזרזו את העבודות כי אי אפשר לנהל עסק במצב כזה". אמיל בוקובזה, בעל מספרה בצומת קק"ל - שלושת בני עין חרוד, מספר על הפגיעה של עבודות הפיתוח והתשתית בעסקים. "העבודות שיתקו את המקום, הן מתבצעות בקצב הליכה של צב ומי שסובל פה זה אנחנו". בוקובזה פונה לעירייה ומבקש: "תסיימו את העבודות, העסקים פה סובלים ונפגעים, נוצר פה בלגן ואי אפשר לנהל עסק במצב כזה".

לוח זמנים: במהלך העבודות התגלו ממצאים ארכיאולוגיים ולא ברור מתי יסתיימו.

השורה התחתונה: אמנם מדובר בקטע קטן שנסגר לתנועת כלי רכב, אולם השלכותיו מורגשות היטב בקרב בעלי העסקים: יותר פקקים בשל רחובות צרים (שדרת האוכל), בעיות פריקה וטעינה של סחורות, היעדר גישה נוחה ללקוחות ומצוקות חניה. גם במקרה הנ"ל לא ברור מדוע העבודות נמשכות זמן כה רב.

אין גישה לנכים

ציר בעייתי: רחוב ההגנה.

מה מתבצע: עבודות להחלפת תשתיות, סלילת כבישים ומדרכות, הקמת תאורה והסדרת חניה כולל חניה לנכים שם ממוקם ארגון נכי תאונות עבודה.

רחוב ההגנה. הנכים משלמים את המחיר | צילום: הרצל יוסף

השלכות: רחוב ההגנה נכלל בפרויקט ביצוע עבודות ברחובות בעיר העתיקה. בעלי עסקים ודיירים מלינים על התמשכות העבודות שמתנהלות בקצב איטי מאוד, דבר שפוגע בהם קשות. נכים שמתנדבים בארגון לנכי תאונות עבודה, נאלצים לחנות את רכבם הרחק ממשרדי הארגון, כאשר חלקם עם בעיות ניידות עם כיסא גלגלים והנגישות למקום היתה חסומה מזה תקופה ארוכה.
בהיעדר גישה למקום, נהגים חונים ברחובות סמילנסקי ובשעות שיא אף ברחובות מרוחקים יותר כגון רחוב כפר דרום ואף מרחיקים עד רחוב טרומפלדור.

"פשוט חסמו אותנו", מספר נכה שמגיע לארגון כמעט מדי יום, "דיברו על עבודות של חודש ואולי קצת יותר, אבל אנחנו כבר חודשים ארוכים מתבוססים בין הבורות והחסימות, אני לא מבין את ההתנהלות הזאת, אנחנו הנפגעים העיקריים".

לוח זמנים: העבודות החלו לפני כשלושה חודשים, ולטענת העירייה, יסתיימו בימים הקרובים.

השורה התחתונה: סגירת רחובות בעיקר לכלי רכב, יצרו בעיות נגישות והנפגעים העיקריים הם בראש ובראשונה עשרות הנכים שמגיעים לארגון מדי יום. מדובר בקטע עבודות של עשרות מטרים בלבד בין הרחובות נגבה - סמילנסקי שלכל הדעות הינו קטע קצר ביותר. זוהי דוגמה נוספת לאי עמידה בלוח זמנים ולהתמשכות עבודות בלתי מוסברת.

העסקים סובלים

הציר הבעייתי: רחוב נגבה.

מה מתבצע: מדובר בפיתוח ושדרוג תשתיות ישנות שהיוו מפגע בטיחותי בעיקר בימי החורף וסיכנו נהגים. רחוב נגבה הוא חלק מתוכנית לשיקום העיר העתיקה ופיתוח תשתיות וחידושן. העבודות כוללות החלפת תשתיות תת־קרקעיות, חידוש כבישים ומדרכות, הצבת עמודי תאורה, ריהוט רחוב ופיתוח נופי.

העבודות ברחוב נגבה. "כבר כשנתיים אנחנו בבוץ הזה" | צילום: הרצל יוסף

השלכות: סגירת הרחוב במשך חודשים ארוכים יוצרת בעיית נגישות הן לדיירים מקומיים והן לבעלי עסקים, בעיקר בעלי משרדים שונים. הבעיה מחריפה כאשר גם ברחובות סמוכים מתבצעות עבודות באותה עת והדבר משתק אזור שלם. בעל משרד באזור תוהה, "מתי כבר יסתיימו העבודות, כל הרחובות כאן סגורים, זה התחיל ברחוב האבות, נגבה ורחובות אחרים, זה מצב באמת בלתי אפשרי, עם כל הכבוד לרצון הטוב לחדש את העיר העתיקה, זו פשוט שערורייה שכבר כשנתיים אנחנו בבוץ הזה".

לוח זמנים: העירייה הודיעה בחודש אוקטובר 2017 על התחלת עבודות ברחוב האבות (שכבר הסתיימו), ברחוב נגבה ורחובות סמוכים והן היו אמורות להסתיים בחודש יולי 2018, כלומר אנחנו שנה אחרי המועד שנקבע. לטענת העירייה, העבודות יסתיימו בימים הקרובים.

השורה התחתונה: אחת הנקודות הקריטיות בפרויקטים לחידוש ושדרוג היא אי עמידה בלוח הזמנים. הנפגעים העיקריים הם התושבים ובעלי העסקים בעיר העתיקה שמצבם הכלכלי לא מזהיר, ונאלצים להתמודד עם מצוקות לא פשוטות.

"תנו לאנשים לנשום"

הציר הבעייתי: שדרות טוביהו.

מה מתבצע: העירייה הודיעה בחודש אפריל על חידוש שדרות טוביהו מצומת הקאנטרי קלאב ועד צומת אלי כהן. העבודות בציר התחבורה המרכזי הינן חלק מתוכנית רחבה בשיתוף העירייה, החברה הכלכלית ומשרד השיכון, לשדרוג המרחב הציבורי. במהלך העבודות אשר מתבצעות בשלבים, מחדשים את הכבישים ומחליפים מדרכות, הקמת מתקני משחק וכושר, הקמת צומת מרומזר בין הרחובות: ביאליק - שדרות טוביהו - עלי דיוויס, סלילת שבילי אופניים, ריהוט רחוב, ועוד.

שדרות טוביהו. תקועים בפקק | צילום: הרצל יוסף

השבוע נתקלנו בעבודות בשדרות טוביהו מצומת סוקולוב וגם נפגשנו עם נהגים עצבניים במיוחד. עזרא כהן, נהג רכב פרטי שמתגורר בשכונה א', לא יכול שלא לקשור את עבודות הפיתוח בשדרות טוביהו לעבודות המתבצעות במקומות אחרים: "אני לא יודע מי המומחה שהחליט לסגור קטעים בשני צירים ראשיים באותו זמן, גם שדרות טוביהו וגם שדרות רגר. זה גורם לפקקים בשעות הבוקר ובשעות אחר הצהריים, כאשר אנשים נוסעים וחוזרים מהעבודה, היום אתה מרגיש את הפקקים יותר ממה שהיה לפני שלוש וארבע שנים, ולדעתי זה רק יילך ויחמיר. מה קרה, כל העיר בעבודות? לאט לאט, תנו לאנשים לנשום".

לוח זמנים: העבודות בשדרות טוביהו החלו בחודש אפריל, ועל פי הודעת העירייה, יימשכו כשנה וחצי.

השורה התחתונה: שוב חוזרת הטענה מדוע לבצע עבודות במספר צירים ורחובות מרכזיים בעת ובעונה אחת. מזה זמן רב, הפקקים בציר זה הפכו לחלק מהשגרה היומית, לדוגמה: צומת טוביהו - מצדה - יגאל ידין, ועל כך מלינים המתנגדים להקמת מגדלי מגורים בחניון 'הגרנד קניון', שחוזרים וטוענים כי "החיים שלנו הולכים להפוך לגיהנום".

לא רואים את הסוף

הציר הבעייתי: דרך מצדה - קטע מרחוב מבצע יואב ועד רחוב יהודה הלוי.

מה מתבצע: מדובר בפרויקט החלפת תשתיות תת־קרקעיות, חידוש כבישים ומדרכות, הקמת שבילי אופניים, החלפת עמודי תאורה, הצבת ריהוט רחוב: ספסלים ואשפתונים, הוספת פחים מוטמנים, נטיעת עצים ופיתוח נופי.

העבודות בדרך מצדה. עד מתי? | צילום: הרצל יוסף

השלכות: העבודות בדרך מצדה החלו לפני כשנתיים ונמשכות בכל פעם בקטע אחר. סגירת ציר תנועה כה מרכזי משבשת לא רק את התנועה, אלא את מהלך החיים התקין של התושבים ופגעה בבעלי עסקים באזור. בעקבות העבודות חלו שינויים בהסדרי התנועה בקווי התחבורה הציבורית, לרבות ביטול תחנות הסעה. נסגרה חניה לכלי רכב ודיירים נאלצים לחנות ברחובות סמוכים. "אני בעד פיתוח וחושב שצריך לעשות את זה", מספר אבי גוגשוילי, אולם הוא מלין על התמשכות העבודות שגורמות עוגמת נפש רבה: "אני צריך ללכת יותר רחוק לתחנת אוטובוס, ילדים באים לבקר ומחנים רחוק ולא תמיד מוצאים חניה, בוודאי זה פגע בעסקים שיש כאן", מספר גוגשוילי, "הבעיה שלא רואים את הסוף, כמה זמן זה לוקח?".

לוח זמנים: העבודות בדרך מצדה החלו בשנת 2017 בשלבים, עבודות במקטעים שנמשכות עד היום. לטענת העירייה, בימים הקרובים יסתיימו עבודות שלב ב' ויחלו עבודות שלב ג' שיימשכו עוד ארבעה חודשים. העבודות משתקות את הפעילות באזור ומשבשות את השגרה, ויש להן השפעה גם על רחובות סמוכים, ביניהם: עומסי תנועה, מצוקת חניות וגם פגיעה בעסקים קטנים באזור.

השורה התחתונה: לא מדובר ברחוב צדדי או סמטה, אלא בציר תנועה לאורך מספר קילומטרים, העובר בין בתי מגורים, עסקים ותחנות הסעה, וכפי שתושבים סיפרו, העבודות בדרך מצדה מתנהלות בעצלתיים ולא באופן סדיר ורציף. אם העבודות היו מתבצעות באופן אינטנסיבי גם בשעות הלילה, יתכן שמזמן העבודות בדרך מצדה היו מסתיימות וחוסכות מהתושבים עוגמת נפש רבה.

תגובת שרשרת

הציר הבעייתי: שדרות שז"ר - שדרות רגר.

מה מתבצע: במסגרת חידוש שדרות רגר, נסגר שדרות שז"ר לתנועה השבוע בקטע בין רחוב השלום ועד שדרות רגר לשני הכיוונים. אמנם העירייה מצהירה כי העבודות צפויות להימשך כשלושה ימים מלאים כולל עבודות לילה, אולם מציינת גם שייתכנו שינויים במשך זמן הביצוע עקב תנאי השטח ותנאי מזג האוויר.

שדרות שז"ר - שדרות רגר. "הכבדה בלתי נסבלת" | צילום: הרצל יוסף

פרויקט רגר הסמוך שהעבודות לאורכו מתבצעות בשלבים, הינו ציר תנועה מרכזי שבו יסללו שלושה נתיבי נסיעה לכל כיוון, כאשר אחד יוקצה לתחבורה ציבורית, כן יוקמו שבילי הליכה עם אלמנטים של הצללה, צמתים חדשים, נתיבי אופניים, ועוד.

השלכות: סגירת שדרות שז"ר מובילה מטבע הדברים לתגובת שרשרת, כאשר עיקר העומס נופל על צירים אחרים, כך למשל, כדי להגיע ליעד נוצרו השבוע פקקים ברחוב הנרייטה סאלד שקלט את מרבית כלי הרכב שנתיב הנסיעה שלהם בשדרות שז"ר המתחבר לשכונה ג'.

"אני מברך על כך שמשפרים את התשתיות בעיר", אומר גיל, תושב שכונה ג', "אך נראה כאילו מישהו נמצא בבולמוס עבודה. תירגעו, תשתו מים ותעבדו בהדרגה. אי אפשר לעשות הכל בבת אחת, לשפץ במקביל צירים מרכזיים כמו שדרות טוביהו, שדרות רגר וגם שדרות שז"ר. זה גורם להכבדה בלתי נסבלת על התושבים".

בנוסף, מבקר גיל את עבודות התחזוקה השוטפת ומביא לדוגמה את רחוב הגאולים: "הכניסה לרחוב ששופצה רק לפני מספר שנים, כבר מלאה בורות שלא טופלו כראוי".

לוח זמנים: שדרות שז"ר נסגרו לתנועת כלי רכב ביום שני (1.7) ועד יום חמישי (4.7) לשני הכיוונים, כאשר הותרה נגישות להולכי רגל.

השורה התחתונה: כפי שהתבטא גיל, תושב שכונה ג', ריבוי סגירת עורקים ראשיים יוצר לחצי תנועה ברחובות אחרים וכך זה גורם לשיבוש מהלך החיים של התושבים. מה שנותר לקוות, שהעבודות אכן יסתיימו ביום חמישי ולא יימשכו מעבר למועד שנקבע, כפי שקרה לא פעם ברחובות אחרים.

העירייה: התאזרו בסבלנות

בתגובה לטענות התושבים ובעלי העסקים על עומסי התנועה, מצוקת החניה והפגיעה הכלכלית שהם סופגים, עיריית באר־שבע אומרת כי "העיר באר־שבע עוברת תהליך חסר תקדים של חידוש תשתיות התחבורה והתנועה ברחבי העיר, החל מעורקי התחבורה הראשיים ועד לרחובות צדדיים בשכונות הוותיקות.

כחלק מהסכמי הגג, נפלה בידי העירייה ההזדמנות להתאים את תשתיות התחבורה והתנועה בעיר להתפתחותה של העיר, לגידול שלה, לשכונות החדשות ולהפיכתה למטרופולין של איכות במדינת ישראל. מדובר על מאות מיליוני שקלים, השקעה חסרת תקדים בעיר באר־שבע. אנו מתנצלים על אי הנוחות הזמנית. אנו משתדלים להתאים את העבודות בכל הפרויקטים תוך התחשבות בפעילות העירונית ולצמצם ככל הניתן את הפגיעה בשגרת החיים".

בעירייה מציינים כי כחלק מתנופת הפיתוח מתבצעות ברחבי העיר עבודות תשתית, תחבורה ופרויקטים משמעותיים, תוך השקעה של תקציבים ומשאבים בהיקף חסר תקדים לשדרוג ושיפור פני העיר ואיכות החיים בה בהם: חידוש צירים מרכזיים ופיתוח תשתיות לצד חידוש סמטאות ורחובות צדדיים, הקמת פארקים וגינות ציבוריות, חידוש השכונות הוותיקות, סלילת שבילי אופניים והליכה, ועוד.

עוד מדגישים בעירייה כי "עבודות השדרוג מתבצעות תוך מתן דגש על עמידה בלוחות הזמנים וצמצום ככל שניתן את ההפרעה בשגרת החיים במהלך הביצוע. בפרויקטים רבים מלווים את הציבור הרחב ואת בעלי העסקים, בפרט, נציגים עירוניים ומטעם העירייה במציאת פתרונות לכל בעיה, על מנת לאפשר המשך פעילות ככל שניתן וצמצום קשיים.

"כל חסימות הצירים, בכל הפרויקטים, מתבצעות בהתאם לתוכניות והסדרי תנועה מאושרים על מנת לצמצם ככל הניתן את הפגיעה. ריכוז העבודות בחודשי הקיץ נועד לנצל את החופשה במוסדות החינוך בה התנועה בדרכים פחותה בשעות השיא. אנו מודעים לקושי ומבקשים את ההבנה וסבלנות הציבור. לשינויים בהסדרי התנועה מומלץ להתעדכן בעמוד הפייסבוק העירוני, אתר העירייה, המוקד העירוני, ובאמצעות אפליקציית waze ו־moovit".