ככה לא מעודדים שימוש בתחבורה ציבורית. החל מיום ראשון השבוע הופסקה פעילותו של קו 380 של חברת 'מטרופולין' מבאר־שבע לתחנת ארלוזורוב בתל־אביב, הקו שנחשב כאחד משני הקווים המהירים והישירים (יחד עם קו 370) מבירת הנגב לתל־אביב.

על פי החלטת משרד התחבורה, מדובר בהפסקת פעילותו של הקו בימים שני, שלישי ורביעי. הקו ימשיך לפעול במתכונת מצומצמת בימי ראשון, חמישי, שישי ומוצאי שבת.

מחכים לאוטובוס בבאר שבע. צילום: הרצל יוסף

קו 380 משרת במהלך ימי השבוע עשרות אלפי נוסעים, בהם חיילים רבים וההחלטה על צמצום פעילותו עד כדי ביטולו במחצית ימי השבוע גררה תגובות נזעמות של תושבים המשתמשים בתחבורה הציבורית.

"קו 380", ציין אחד התושבים בפנייתו בדף הפייסבוק של ראש עיריית באר־שבע, רוביק דנילוביץ', להתערבותו בנושא, "הינו קו חיוני ביותר, בין השאר עבור רבים העובדים בתל־אביב וגרים בבאר־שבע. כנוסעים אנחנו יכולים להעיד כי הוא נחוץ, חיוני ותמיד מלא בנוסעים. חברת 'מטרופולין' ממליצה לנוסעים להשתמש מהיום כחלופה בקו 370 או בקווי הרכבת, אך הלא גם בלי ביטולו של קו 380, הנסיעות ברכבת ובאוטובוס צפופות להחריד, וגם כך הנסיעה היא לרוב בעמידה או בישיבה על רצפת האוטובוס או הרכבת".

"האם רווחת הנוסע כלל אינה מהווה שיקול לכדאיותו של קו אוטובוס בין שתי ערים גדולות?", הוסיף אותו נוסע לשאול. "האם הנסיעה צריכה להיות סיוט על מנת שהשירות יוגש לציבור כהלכה? מציעים לנו להשתמש ברכבת כחלופה. הנסיעה ברכבת עולה קרוב לפי שתיים מהנסיעה באוטובוס. עבור מי שמתנייד מספר פעמים בשבוע בין באר־שבע לתל־אביב צריך מהיום לשלם כפול. מדובר בנטל כלכלי גדול. קשה מאוד להבין את הסיבה האמיתית לביטול הקו, אך ברור כי בביטולו מישהו מרוויח משהו, וכרגיל זה לא האזרח".

"מדובר בקו עמוס מאוד", ציינה תושבת העיר, הנוסעת בתדירות גבוהה בקו הזה, "והפסקת פעילותו היא מכה קשה למשתמשים בתחבורה הציבורית. מדובר כאן בקו שמשרת נוסעים רבים בין שתי ערים גדולות. איך זה מתיישב עם כל הדיבורים וההבטחות לקרב את הפריפריה למרכז? לא ברור לי מה הביא להחלטה הזו".

תקלות רבות

יצוין כי אשתקד הוגש לוועדת הכלכלה של הכנסת דו"ח של ארגון צרכני התחבורה הציבורית לשנת 2018, בו הוגדר קו 380 כאחד מהקווים הגרועים ביותר בנגב, לאחר שהתברר כי נרשמו תקלות רבות. מחברת 'מטרופולין' נמסר אז, בעקבות הנתונים, כי על פי הנתונים שבידי החברה, כמות התקלות ביחס למספר הנסיעות המבוצעות על ידי החברה היא קטנה מאוד, וכי החברה פועלת כל העת לצמצום כמות התקלות.

באשר לצמצום פעילותו של קו 380 החל מראשית השבוע הנוכחי, נמסר מחברת 'מטרופולין' בתגובה לפניית "ידיעות הנגב" כי "מדובר בהחלטה של משרד התחבורה".

בתוך כך פנה אתמול ראש עיריית באר-שבע, רוביק דנילוביץ', לשר התחבורה, ח"ב בצלאל סמוטריץ', בבקשה לבטל את ההחלטה בדבר ביטולו החלקי של הקו.

"מדובר בקו הכרחי לתושבי הנגב והדרום", ציין דנילוביץ' במכתב ששיגר לשר התחבורה, "אשר נותנים את אמונם בתחבורה הציבורית ורבים מהם מסתמכים עליו בהגעה ובחזרה ממקום עבודתם או מגוריהם. תמוהה בעיניי העובדה כי מעודדים את הציבור להעדיף תחבורה ציבורית על פני הרכב הפרטי, אך בד בבד מונעים ממנו תחבורה ציבורית נגישה, זמינה ונוחה. אודה לך על ביטול ההחלטה".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "ביטול או הוספת קווים מורכב מהיבטים רבים כמו משך פעילות הקו, ומספר הנוסעים בו. מבדיקה שנערכה בקו 380, נמצא כי מספר הנוסעים ירד באופן משמעותי בעקבות פתיחת קו הרכבת לתל־אביב ולכן נערכו שינויים בהתאם לצורכי ציבור הנוסעים. יצוין כי פעילות קו 380 תמשיך כרגיל בימי ראשון וחמישי. לטובת הנוסעים עומד קו של רכבת ישראל וכן קו 370".