פקקים בשדרת האוכל. יש פיתרון? צילום: הרצל יוסף

תכנון לקוי או חוצפה של נהגים - מי אשם בפקקים? פיתוח שדרת האוכל ברחוב קק"ל בבאר שבע יצר מרכז קולינרי עשיר והוביל לתנועה ערה של לקוחות, בעיקר של צעירים. השדרה המשתרעת בין הרחובות בית אשל לשלושת בני עין חרוד הפכה במהרה למוקד בילוי ומדגם מייצג כיצד תיראה העיר העתיקה בשנים הבאות.

אולם התכנון הלוקה בחסר של השדרה מקשה על תנועת כלי הרכב במקום. בעלי עסקים מתלוננים על פקקים רבים שנוצרים בשדרה בשל העובדה כי מדובר בכביש צר ודו־כיווני, בו חונים בשולי הכביש כלי רכב.

"כמעט כל יום יש כאן פקקים שחוסמים את התנועה, זה יוצר ויכוחים וגורם להמון עצבים, הכביש מאוד צר וברגע שיש תנועה של כלי רכב משני הכיוונים, אין מנוס מפקקים ובעיות תנועה", מספר בעל עסק. הוא מציע "להפוך את כביש השדרה לחד־כיווני". לדבריו, זהו הפתרון הריאלי בתנאים הקיימים. יש לציין כי עיקר הפקקים והחסימות נוצרים במוצאי שבת, לשם מגיעים מבלים רבים עם כלי רכב, והבעיה רק מחמירה.

בעקבות פנייתנו דובר העירייה, אמנון יוסף, מסר בתגובה: "הקטע משדרות קק"ל, מצומת חברון (נפתלי הרץ אימבר עד טרומפלדור), משמש כחתך למיתון תנועה. מדובר בשני נתיבי תנועה צרים בכל כיוון, כאשר משני צידי הכביש קיימים מפרצי חניה המאפשרים זרימת תנועה בצורה טובה. הסיבה לעומסים הנגרמים לעיתים בקטע זה נובעת כתוצאה מעצירת רכבים וחניה אסורה בניגוד לחוק ולא אחרת".

"בנוגע להפיכת הרחוב לחד־סיטרי - הגופים המקצועיים הרלוונטים, ביניהם אגף התנועה, משטרת ישראל ומשרד התחבורה, מתנגדים להפיכת הקטע הנ"ל לרחוב חד־סיטרי, מאחר שהחתך הנוכחי של הרחוב אינו מתאים לתנועה חד סיטרית, ואין ציר מקביל שיכול לקבל את התנועה מרחוב קק"ל בכיוון ההפוך".

השורה התחתונה: בפיתוח ושדרוג קטע ברחוב קק"ל להקמת שדרת האוכל הושקעו מיליוני שקלים, שבהחלט הצדיקו את ההשקעה ותרמו להתעוררות המסחר בקטע המדובר. אולם המתכננים לא לקחו בחשבון את ההשלכות העתידיות של תנועת כלי רכב במקום והתכנון והביצוע לא מותאמים למציאות בשטח.