צומת הרחובות אורי צבי - ארלוזורוב - שדרות בן גוריון. 29 בני אדם נפגעו | צילום: הרצל יוסף

בעשור האחרון (2009-2018) נפגעו בתאונות דרכים בבאר־שבע 6,744 בני אדם, מהם קיפחו את חייהם 50 ו־369 נפצעו באורח קשה. רק בשנת 2018 נפגעו בבירת הנגב 523 בני אדם בתאונות דרכים, ארבעה מהם נהרגו. מאז שנת 1980 ועד לחודש ספטמבר האחרון נהרגו בבאר־שבע 243 בני אדם בתאונות דרכים.

הנתונים הקשים הללו עולים מניתוח של עמותת 'אור ירוק' את נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שהגיע ל"מיינט באר שבע" ו"ידיעות הנגב" לקראת שבוע הבטיחות, שיחול בשבוע הבא.

ילדים וקשישים

מפילוח הנתונים עולה כי 1,041 מבין הנפגעים בתאונות דרכים בבאר־שבע בעשור האחרון נפגעו בהיותם הולכי רגל, מהם נהרגו 36 בני אדם. 289 מהנפגעים בעשור האחרון נפגעו כרוכבי דו־גלגלי כמו אופניים, אופנוע וקטנוע, בהם שישה הרוגים. 599 מבין הנפגעים בתאונות הדרכים בתקופה הנסקרת היו ילדים בגילאי 14-0, מהם נהרגו ארבעה ילדים.

1,552 מבין הנפגעים היו בני נוער וצעירים בגילאי 15 עד 24, בהם תשעה הרוגים. פילוח הנתונים גם מעלה כי בעשור האחרון נפגעו בתאונות דרכים בבאר־שבע 571 קשישים בני 65 ומעלה, 18 מהם קיפחו את חייהם.

איפה מסוכן?

בעמותת 'אור ירוק' מיפו גם את הצמתים המסוכנים בבאר־שבע, בהם אירעו בשנים 2017-2015 תשע תאונות ויותר. הנתונים אמנם מתייחסים ללפני שנתיים־שלוש, אך אותם צמתים, חרף העבודות שבוצעו בחלק מהם, נחשבים עדיין כמסוכנים.

סמנכ"ל עמותת 'אור ירוק', עו"ד יניב יעקב: "הנתונים מדאיגים ומטרידים כאחד. כללית, אנחנו עדים לעלייה במספר הנפגעים בתאונות דרכים. אזור באר־שבע והנגב מאופיין בנהיגה בריונית ועבריינית, מה שדורש להגביר את האכיפה"

על פי אותם נתונים, הצומת המסוכן ביותר בבאר־שבע ממוקם בין הרחובות גרשפלד - רוטשילד - זלמן שז"ר, בו אירעו 14 תאונות דרכים, בהן נפגעו 35 בני אדם בדרגות פציעה שונות.

בצומת הרחובות דרך המשחררים - מוריה - שדרות יעלים אירעו באותן שנים תשע תאונות, בהן נפגעו 30 בני אדם. בצומת הרחובות אורי צבי - ארלוזורוב - שדרות בן גוריון אירעו תשע תאונות, בהן נפגעו 29 בני אדם, בהם שלושה נפצעו באורח קשה.

דרך חברון.  סכנה להולכי רגל ועומסים כבדים | צילום: הרצל יוסף

בצומת הרחובות דרך מצדה - שדרות דוד טוביהו - שדרות יגאל ידין אירעו, על פי אותם נתונים, עשר תאונות, בהן נפגעו 25 בני אדם. בצומת הרחובות בית לחם - דרך ג'ו אלון - יוהנה ז'בוטינסקי אירעו תשע תאונות, בהן נפגעו 21 בני אדם, מהם אחד נפגע קשה.

מלכודת לנהגים

"הכניסה המזרחית לבית החולים 'סורוקה', בין הרחובות ארלוזורוב לרחוב בן גוריון בשכונה ג' בעיר, אינה מוסדרת", אומר אחד מתושבי העיר. "נהגים יוצאים לכביש כדי להתחבר לצומת, במיוחד בשעות השיא, במהירות גבוהה שמסכנת את הולכי הרגל במקום, מה גם שהשוליים הם צרים והולכי הרגל מסתכנים בהליכתם באותו אזור. יצוין כי באותו מקום גם נוסעים אמבולנסים במהירות גבוהה בדרכם לבית החולים, מה שהופך את הרחוב למלכודת מסוכנת עבור המשתמשים בדרך, גם הולכי רגל וגם נהגים".

לגבי אותן שנים גם מופו הרחובות המסוכנים ביותר בבאר־שבע. כך עולה מהנתונים כי הרחוב המסוכן ביותר הוא דרך חברון, בו אירעו 17 תאונות שגבו את חייהם של שני בני אדם ואת פציעתם של 29 בני אדם נוספים במהלך השנים 
2017-2015. בשדרות רגר אירעו 12 תאונות, בהן נפגעו 24 בני אדם בדרגות פציעה שונות. בשדרות טוביהו אירעו תשע תאונות, בהן נפגעו 25 בני אדם. ברחוב וינגייט אירעו שמונה תאונות, בהן נפגעו 12 בני אדם.

"רחוב דרך חברון", מציין אחד מתושבי העיר, שעושה מדי יום את דרכו באותו רחוב, "לא עבר מזה שנים שדרוג ופיתוח, במיוחד בקטע הסמוך לרחוב רוטשילד ומקס נורדאו, המוליך למגדלי הרכבת ליד תחנת רכבת מרכז והתחנה המרכזית. שם נרשמים מדי יום עומסי תנועה כבדים והאזור הזה נחשב כסכנה גם להולכי רגל וגם לנהגים. בימים אלה מתבצעות עבודות שדרוג באזור גשר הרכבת ובשל כך גדל עומס התנועה כשהעבודות מתנהלות בעצלתיים מזה מספר חודשים. אז מה הפלא, שהרחוב הזה נחשב כמסוכן ביותר".

את טבלת שבעת הרחובות המסוכנים ביותר בעיר סוגרים הרחובות יהודה הלוי (חמש תאונות עם תשעה נפגעים), שדרות דוד חכם (חמש תאונות עם שמונה נפגעים) ואורי צבי (ארבע תאונות עם חמישה נפגעים).

בניגוד לחוק

סוגיית הרכיבה על אופניים חשמליים אינה יורדת מסדר היום הציבורי. במסגרת שיתוף הפעולה בין עמותת 'אור ירוק' לחברת 'מגדל' יצאו בקיץ האחרון מתנדבי העמותה בשיתוף מלגאי התוכנית "אימפקט" לבחון האם רוכבי האופניים והקורקינטים החשמליים אכן רוכבים בהתאם לחוקים שנועדו לשמור עליהם ועל סביבתם.

 * * 71 אחוז מהרוכבים לא חבשו קסדה כמתחייב מהחוק * 44 אחוז מהרוכבים לא צייתו לתמרורים ורמזורים * ב־94 מהמקומות בהם נערכו תצפיות לא היו כלל שבילי אופניים

בין הפרמטרים שנבדקו - האם הרוכבים חבשו קסדה, האם הרוכבים רכבו על המדרכה בניגוד לחוק, האם הרוכבים הרכיבו נוסע נוסף, האם הם צייתו לרמזורים ולתמרורים וגם את סוגיית הימצאותם של שבילי אופניים בעיר.

צומת הרחובות גרשפלד - רוטשילד - זלמן שז"ר. הצומת המסוכן ביותר בבאר־שבע | צילום: הרצל יוסף

ממצאי הבדיקה לגבי באר־שבע שהגיעו ל"ידיעות הנגב" חמורים ביותר והם אמורים להדאיג את כולנו. בדיקת 'אור ירוק' בבאר־שבע כללה 361 רוכבי אופניים, מתוכם 105 רוכבות ו־256 רוכבים. הממצאים קשים. 55 אחוז מהרוכבים, כך מעלים הממצאים, רכבו על המדרכה בניגוד לחוק. 71 אחוז מהרוכבים לא חבשו קסדה כמתחייב מהחוק, 44 אחוז מהרוכבים לא צייתו לתמרורים ורמזורים. על פי נתוני הבדיקה, ב־94 אחוז מהמקומות בהם נעשו התצפיות של מתנדבי 'אור ירוק' בבירת הנגב לא היו כלל שבילי אופניים.

"העובדה", מציינת תושבת העיר, "שבאר־שבע סובלת ממחסור חריף של שבילי אופניים. אותם שבילים שכביכול הוכשרו לטובת רוכבי האופניים הם קצרים מאוד ואורכם מגיע לכדי עשרות מטרים בלבד. דוגמה לכך היא השביל שהוכשר בשכונה ג' ברחוב השלום. ככל שמדובר ברוכבי אופניים חשמליים, זו פשוט סכנת נפשות. רובם רוכבים בלי קסדה ונוסעים במהירות מעבר למותר בחוק, וכמובן מבלי לשים לב להולכי הרגל. במציאות שאין שבילים ייעודיים לטובת הרוכבים, המדרכות הופכות לסכנה ממשית להולכי הרגל".

קוראים ומתגלחים

שבוע בטיחות הדרכים יעמוד השנה בסימן "היסח דעת". מדובר במצב בו תשומת הלב של הנהג מוסטת, מרצונו או שלא מרצונו, ממשימת הנהיגה שלו וגורמת לו לא אחת להסיח את דעתו מהנעשה על הכביש.

במסגרת תצפית שערכו בחודשים האחרונים חברי קבוצות הנוער של עמותת 'אור ירוק', בה נצפו מדגמית 128 נהגים, התגלה כי שיעור הנהגים שהתעסקו בפעולות שונות שאינן קשורות לנהיגה עמד על 58 אחוז. המשמעות היא שלמעלה ממחצית הנהגים לא התרכזו בנהיגתם ותשומת ליבם הוסטה לכיוונים אחרים לגמרי, מן הסתם רובם התעסקו עם הטלפון הנייד.

בעשור האחרון נפגעו בתאונות דרכים בבאר־שבע 6,744 בני אדם, מהם קיפחו את חייהם 50 ו־369 נפצעו באורח קשה. רק בשנת 2018 נפגעו בבירת הנגב 523 בני אדם בתאונות דרכים, ארבעה מהם נהרגו

נתון נוסף מצביע על כך, שמתוך כלל הנהגים שנצפו, כמעט לגבי מחציתם (49 אחוז) הנהיגה לא היתה ממש בראש מעייניהם, והתברר כי תוך כדי נהיגה הם התעסקו בקריאת עיתון, גילוח ואיפור.

הצלת חיים

בתוך כך דנה לפני חודשיים הוועדה לבטיחות בדרכים בעיריית באר־שבע בסוגיית קמפיין "היסח הדעת" והרכיבה על רכב דו־גלגלי שמובילה הרשות לבטיחות בדרכים במסגרת שבוע הבטיחות. באותה ישיבה הציעה נציגת משרד התחבורה לעיריית באר־שבע להצטרף לקמפיין. במהלך הישיבה גם עודכנו משתתפיה על ידי איש אגף הפיקוח בעירייה כי 35 פקחים סיימו קורס מיוחד שבסיומו הם הוסמכו לאכוף את החוק כלפי רוכבי אופניים על המדרכה. עוד נקבע כי רוכב אופניים שמשתמש בטלפון תוך כדי רכיבתו ייקנס כמו נהג רכב.

55 אחוז מהרוכבים רכבו על המדרכה בניגוד לחוק | צילום: אור ירוק

בתגובה לכל אותם ממצאים אמר מנכ"ל עמותת 'אור ירוק', ארז קיטה, כי "מאות בני אדם נפגעים בתאונות דרכים ברחובות הערים בכל שנה. מדובר בזירת היפגעות מוכרת וידועה, בייחוד ברחובות ובצמתים האדומים. כבר מחר צריך להגביר את האכיפה ובעיקר את הניראות המשטרתית באותם רחובות מרובי תאונות, ובמקביל, לשפר את התשתית ולהפוך אותה לכזאת שתמנע תאונות דרכים ופגיעה בהולכי רגל. הגיע הזמן שמשרד התחבורה והבטיחות בדרכים ייקח אחריות ויחד עם ראשי הערים ישים בראש סדר העדיפויות את הצלת החיים בדרכים".

סמנכ"ל עמותת 'אור ירוק', עו"ד יניב יעקב, מוסיף, כי "הנתונים מדאיגים ומטרידים כאחד. כללית, אנחנו עדים לעלייה במספר הנפגעים בתאונות דרכים. אזור באר־שבע והנגב מאופיין בנהיגה בריונית ועבריינית, מה שדורש להגביר את האכיפה. האזור גם מאופיין בכבישים שדורשים השקעות בתשתיות, הן בכבישים בעיר עצמה והן בכבישים הבינעירוניים, כמו גם הסדרת הכניסות והיציאות לישובים השונים באזור".

מנכ"ל עמותת 'אור ירוק', ארז קיטה: "מאות בני אדם נפגעים בתאונות דרכים ברחובות הערים בכל שנה. מדובר בזירת היפגעות מוכרת וידועה, בייחוד ברחובות ובצמתים האדומים"

באשר לסוגיית היפגעותם של רוכבי האופניים החשמליים, מציין עו"ד יעקב כי "יש עלייה משמעותית במספר הנפגעים מקרב רוכבי האופניים והקורקינטים. בתצפיות שעשינו בבאר־שבע מצאנו שרובם של הרוכבים אינם חובשים קסדה וזה בניגוד לחוק. בעיר גם אין מספיק שבילים ייעודיים לרוכבי אופניים, מה שגורם לרוכבים לרכוב בכבישים ולהיות לא אחת מעורבים בתאונות, שלפעמים הן קטלניות".

מה באשר לכל אותם צמתים מסוכנים והרחובות האדומים?

"הצמתים המסוכנים והרחובות האדומים בעיר צריכים להדליק נורה אדומה ברשויות השונות, בין אם זו העירייה, בין אם זה משרד התחבורה. על הרשות המקומית למפות את גני הילדים, בתי הספר, בתי אבות ומרכזי יום לקשישים ברחבי העיר כדי לטפל במפגעי בטיחות, אם אכן הם קיימים בסמוך לאותם מקומות. מדובר במקומות, בהם נמצאים אוכלוסיות בסיכון בכל הקשור לבטיחות בדרכים, ולכן יש לתת להם קדימות בטיפול במפגעי בטיחות".

על איזה מפגעי בטיחות מדובר?

"לפעמים זה יכול להיות שיח שמסתיר שדה ראייה או עקומה בעייתית בכביש. צריך גם לבדוק עם המשטרה כי ייתכן שבמקרה מסוים מדובר דווקא בטעות אנוש, ואז אם נהגים נוסעים באותו קטע כביש מעבר למהירות המותרת יש להגביר את האכיפה, להתקין פסי האטה או לבנות כיכר תנועה. אם מדובר, למשל, בריבוי של ילדים שנפגעים בסביבת בית הספר, יש למצוא פתרון לכל בעיה  באופן נקודתי".

מטפלים בתשתיות

מעיריית באר־שבע נמסר בתגובה כי "העירייה פועלת באופן שוטף מול משטרת ישראל, משרד התחבורה והרשות לבטיחות בדרכים, לאיתור, מיפוי וטיפול בצמתים ובקטעי הרחובות בהם אירעו תאונות דרכים. העירייה, יחד עם אותם גורמים, בוחנת את נסיבות התאונות ומטפלת ככל שנדרש הדבר, בתשתיות, במטרה להעלות את רמת הבטיחות של משתמשי הדרך לרבות הולכי הרגל. בימים אלה מקדמת עיריית באר־שבע תכנון וביצוע להסדרת הרחובות הנזכרים בכתבה. במסגרת אותן עבודות יבוצעו שינויים בחתך הרחובות תוך חלוקה מחודשת ומאוזנת של כלל משתמשי הרחוב לרבות תחבורה ציבורית, הולכי רגל ורוכבי אופניים.

"לגבי שבילי אופניים, העירייה פועלת בנושא בהתאם לתוכנית אב שתוכננה לעיר ומקדמת בהתאם לתקציבים המתקבלים ממשרד התחבורה לצורך סלילת שבילים נוספים ברחבי העיר".