רק זה עוד היה חסר להם. מזג האוויר הסוער בתחילת השבוע פגע קשות במשתמשי התחבורה הציבורית בבאר שבע. סופות החול בצירוף השבתת תנועת הרכבות לצורך ביצוע עבודות שדרוג המסילה, הפכו את הנסיעה בקו העמוס גם בימים כתיקונם לתל אביב לסיוט אחד גדול עבור אלפי הנוסעים, בהם חיילים רבים ששבו לבסיסיהם מחופשת סוף השבוע.

מודעות ענק אמנם בישרו בתחנת הרכבת בבאר שבע על סגירתה של התחנה והפסקת שירותי הרכבת למשך השבועיים הקרובים. עם זאת, לרבים התחוור רק כשהגיעו לפתח התחנה כי אין רכבות צפונה.

התוצאה נראתה, כצפוי, ברציפיה הרעועים של התחנה המרכזית, לא הרחק ממתחם הרכבת. תורים ארוכים השתרכו ברציפים לתל אביב. האזרחים נאלצו להיאבק לא רק באיתני הטבע, אלא גם בחיילים הצעירים שביקשו להגיע בכל מחיר לאוטובוס.

חברי 'מגמה ירוקה', סטודנטים שוחרי איכות הסביבה מאוניברסיטת בן גוריון, ניצלו את הסיטואציה ומחו על מצב התחבורה הציבורית באזור. דובר הקבוצה, אורי טרבולוס: "הצפיפות שחשו הנוסעים היא לא דבר שיש להסכים עמו. לא יתכן שבכל פעם שיידרש תיקון מסוים בתשתית הרכבות, מאות תושבים יידחקו בתורים בלתי אנושיים ויסעו באוטובוסים צפופים עד אפס מקום".

לדברי טרבולוס "השירות חייב להשתפר. נוסעי התחבורה הציבורית לא שווים פחות מאף אחד אחר. בעוד שתוכניות של כבישים ומחלפים מקבלות עדיפות גבוהה ומאושרות מהר, תוכניות לפיתוח התחבורה הציבורית מתעכבות במשך שנים".

ב'מגמה ירוקה' ציינו כי תוכנית האב לתחבורה ציבורית בבאר שבע טרם יצאה אל הפועל, וכי רבים מסעיפיה אינם מיושמים עדיין.

השבתת תנועת הרכבות בקו באר שבע-תל אביב כבר הפכה לתסריט שגרתי. בחברת 'מטרופולין', שמפעילה את מרבית קווי האוטובוסים מבאר שבע למרכז הארץ, נערכו לסיטואציה הזו. מנכ"ל החברה, אילן קרני, ציין כי הקווים מתוגברים בכ־50 אוטובוסים בשעות השיא בימי ראשון וחמישי, הימים העמוסים ביותר בשבוע.

"תגברנו את הקווים לתל אביב ובחזרה בעשרות אוטובוסים מדי יום", ציין קרני. "אנחנו מודעים ללחץ ולאי הנוחות של הנוסעים. ביקשנו גם מ'אגד תעבורה', המפעילה אף היא חלק מהקווים לתל אביב, לתגבר את מערך האוטובוסים במגמה להקל על הלחץ".

התיגבור הזה, אגב, מהווה מעמסה כספית לא קטנה על חברת 'מטרופולין'. קרני אמר שמדובר בהוצאה נוספת של עשרות אלפי שקלים מדי יום בגין הכנסת אוטובוסים נוספים לקווים האמורים.

בעוד שברכבת ישראל מושבתת תנועת הרכבות, עובדים בחברות האוטובוסים שעות נוספות, אך מתברר שבמשרד הביטחון, שמממן את הסעת לובשי המדים
בתשלום שנתי וגלובלי, לא ממהרים לתגמל את חברות האוטובוסים בגין תגבור מערך ההיסעים לאור השבתת תנועת הרכבות.

"פנינו כבר בנושא הזה למשרד הביטחון", ציין קרני, "בשל העובדה שהשבתת תנועת הרכבות חוזרת על עצמה בתדירות גבוהה לאורך כל השנה. ההשבות חוזרות ונשנות וכל העומס בהסעת הנוסעים נופל עלינו מבלי שנתוגמל. במשרד הביטחון צריכים להבין שמישהו גם צריך לממן את ההוצאה החריגה הזו".

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: "המשרד לא קיבל פנייה כלשהי מחברות האוטובוסים בנושא זה. הגורם האחראי להנחות את חברת האוטובוסים על תיגבור והיקפו הוא האגף לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה. במידה שתתקבל פנייה, משרד הבטחון ישקול לשלם את החלק היחסי של הסעת החיילים בתגבורים אלה".

מרכבת ישראל נמסר בתגובה: "אנו מודעים לאי הנוחות שנגרמת לנוסעים, אך חשוב להבין כי מדובר בעבודות מורכבות שלא ניתן לעשותן כשיש תנועת רכבות על המסילה. למרות העמדת 'שאטלים' של הרכבת לטובת הנוסעים ותגבור התחבורה הציבורית, קשה מאוד להתגבר על הפער בכמות המקומות".

דוברת הרכבת, לירן גורדון, ציינה שעבודות שדרוג המסילה צפויות להימשך עד לחנוכת המסילה בתחילת שנת 2012. במועד זה, כך מבטיחים ברכבת ישראל, תימשך הנסיעה בקו באר שבע-תל אביב כ־50 דקות בלבד ותנועת הרכבות בשעה תוכפל.