התלמידים בחווה. (מימין) ירדן, אלמוג, אגם, מוריה וישראל. צילום: הרצל יוסף

חקלאי העתיד. כמו בכל בית ספר, תלמידי כיתה ו' בבית הספר 'אלומות' בבאר־שבע נהנים משיעורי ספורט, משחקים בחצר ומפגשים אחר הצהריים. אבל אם תשאלו אותם מה השיעור שהם הכי אוהבים, תשובתם עשויה להפתיע אתכם - שיעורי חקלאות. מתברר שתלמידי בית הספר, המשתייכים ל"דור המסכים", גילו את עבודת האדמה ואת יתרונותיה ורואים בה גם מעשה חלוצי.

פגשנו חמישה תלמידים המשלבים לימודים ועבודה בטבע בחווה לחינוך חקלאי. כולם, בלי יוצא מן הכלל, התייצבו לראיון בבגדי עבודה, ורגע לפני שהם אוחזים באת חפירה ומתחילים לעבוד את האדמה, הם התפנו לספר על חוויותיהם בתחום החקלאות, על הניסויים שהם עושים בחווה, ועל האפשרות שיעסקו בתחום גם כשיהיו גדולים.

למידה שונה
ניכר שירדן פרידמן (11) נהנית מכל רגע בחווה, בעיקר משום שהלימודים בחווה אינם כוללים ישיבה בכיתה. "זה מאוד מעניין אותי, אנחנו שותלים פרחים ומעבירים דברים ממקום למקום", היא מספרת. "אני מאוד אוהבת את העבודה בחווה החקלאית כי זה משחרר אותך מהלימודים. השילוב הזה בין לימודים לעבודה הוא כיף, זה נותן לך קצת חופש".

אבל מתברר שבחווה התלמידים לא רק שותלים פרחים ושאר ירקות. "בקבוצה אנחנו עוסקים בעבודת מחקר, למשל נבחרנו לבדוק איך כמות החנקן משפיעה על צמח הפלפל", מסבירה פרידמן בהתלהבות.

תרצי לעסוק בחקלאות גם בעתיד?
"אולי אעסוק בזה ואוכל להיעזר במה שאני לומדת כאן".

אלמוג בקייבסקי (11) עורכת לנו סיור בחווה, אותו סיור שערכו לה כשבאה לראשונה לחווה ושבו הכירה מקרוב את יחסי הגומלין בין האדם לאדמה ולמדה כיצד מפיקים את המיטב מיבוליה. "אני זוכרת שממש התלהבנו כי זה נראה לנו יפה, בחוץ בחיק הטבע", היא מספרת. "זו מסגרת אחרת, למידה שונה, כי אתה לא יושב רק בכיתה ועובד, אתה פשוט יוצא החוצה ורואה את הדברים, מתנסה באמת".

המתח והסקרנות גוברים כשאנחנו חוזרים עם בקייבסקי לבדוק מה עלה בגורל המחקר שהחלה לפני שבוע. "אותי מאוד מעניין לחזור ולראות אם המחקר התקדם, איך זה השתנה. מחקר שעשינו למשל בדק כיצד מתפתחים הפלפלים וזה נותן המון סיפוק", היא אומרת.

מה השאיפות שלך לעתיד? תמשיכי לעסוק בתחום?
"יש מצב שאמשיך בזה, נראה לי שפחות בעבודת כפיים ויותר בצד המחקרי. מעניין אותי איך הצמחים מתפתחים ודברים כאלה. אם זה יקרה, אני באה עם קצת ניסיון".

מה דעתך על השילוב בין לימודים לעבודה?
"זה שילוב ממש טוב. בתחילת השיעור מלמדים אותך, ואז אתה יוצא החוצה וממש רואה את זה פיזית וגם מתנסה".

והיית מרוצה מתוצאות המחקר שעשית?
"כן. כשסיימנו לעשות את המחקר ראינו שהיו ממש המון פלפלים וגם טעמנו אותם והם היו ממש טעימים. זה כיף, כי אנחנו ערכנו את המחקר".

החיים שלנו תותים
"את האמת, זה מאוד מגניב", מתארת אגם אביקסיס (12) בהתלהבות את השיעורים בחווה ומפרטת את פרטי הניסוי שהיא עושה. "המחקר שלי בודק מה השפעת פפריקה חריפה ומתוקה על צמיחת צמח התות. במחקר אתה בא ומנסה, אתה לא יודע אם הניסוי יעבוד, וזה ממש כיף כשהניסוי עובד. זאת תחושה שהצלחת".

התלמידים בעיקר נהנים לצאת אל מחוץ לכותלי בית הספר. "זה מאוד נחמד", אומרת אביקסיס, "זה דבר שאתה לא חווה כל הזמן, זו תחושה נעימה להיות בחיק הטבע". אביקסיס אינה יודעת עדיין אם תרצה לעסוק בחקלאות בהמשך, אולם היא יודעת שתעסוק במקצוע מדעי. "תחום המדעים מאוד מעניין אותי, יכול להיות שאעסוק בתחום החקלאות", היא מציינת.

את מתכננת כבר את המחקר הבא שלך?
"לא יודעת. בחקלאות יש הרבה נושאים שאפשר לבדוק, יש לנו הרבה מה לחקור".
עמיר (43), אביה של אביקסיס, בעל משרד העוסק בתמלול ותרגום משפטי, מספר כיצד השילוב בין לימודים לעבודה חקלאית משפיע על בתו. "השילוב הזה הוא טוב כיוון שיש את בית הספר שמלווה את כל הפרויקט הזה יחד עם המורה המלווה מירי, ויש את המערכת של החווה החקלאית שבעצם מאפשרת התפתחות מאוד מעניינת לתלמיד. התלמיד נחשף לחקר", הוא מספר.

"במקרה של אגם התוצאה היתה מאוד מעניינת והתהליך הזה מאוד שימח אותה. הם עשו מחקר ושתלו פפריקה עם תות כדי לראות את התוצאה. התוצאה הייתה פשוט מדהימה - היבול גדל פי שלושה. הילד מאוד מרוצה ומאוד מתפתח, והוא מבין שהוא עושה משהו חשוב. כרגע זה מחקר קטן", מדגיש אביקסיס, "אבל זה יכול לעניין הרבה מאוד חקלאים".

להערכתך, בתך תעסוק בתחום החקלאות גם בעתיד?
"לדעתי היא תבחר מקצוע שהוא מדעי. אתמוך בה בכל מה שהיא תעשה".
האב רואה בתחום החקלאות תחום חשוב. "אנחנו מובילים בחקלאות ובידע שלנו כי תראה את האנשים העומדים מאחוריי זה", הוא מצביע על צוות המורים, "אנחנו לא סתם חזקים בתחום הזה, אנחנו לוקחים את ההון האנושי, נותנים לו לגדול ולהתפתח בתחום וזאת התוצאה".

עבודת החקלאות נחשבה בעבר עבודה חלוצית, היום החקלאים זועקים למחסור בידיים עובדות.
"אנחנו באים עם הרבה מאוד ידע, אבל ידיים עובדות זו באמת בעיה. הידע קיים כי דואגים לפתח אותו. צריך לדאוג גם לידיים עובדות, לא רק על ידי ידיים של עובדים זרים, שזה אחד הקשיים הגדולים ביותר בענף. אין ספק שזה תחום שהמדינה צריכה לדאוג לו".

עמיר אביקסיס, אביה של אגם. "אין ספק שזה תחום שהמדינה צריכה לדאוג לו". צילום: הרצל יוסף

עם מבט לעתיד
אוכלוסיית היעד שהחווה לחינוך חקלאי מכוונת אליה היא תלמידי בתי הספר היסודיים בחינוך הממלכתי, בחינוך הממלכתי־דתי, בחינוך המיוחד, תלמידים ליקויי למידה ותלמידים בבתי הספר העל־יסודיים. במסגרת תוכניות הלימודים ניגשים תלמידים מבתי הספר העל־יסודיים לבגרות ברמה של שלוש יחידות לימוד בחקלאות ואיכות סביבה.

בסיור שלנו בחווה נחשפנו לענפי החקלאות השונים. כך לדוגמה יש בחווה צמחי מרפא ותבלין, משתלה לצמחי נוי, חממות צמחי בית, גני פרחים, מטעים, ועוד. נוסף על פעילויות בנושא "חריש וזרע" ו"קציר ודיש" בשיתוף קק"ל, מציעה החווה גם פעילויות קהילתיות, מקצתן בשיתוף מתנדבים.

כדי לעודד אורח חיים בריא, הקימו מתנדבים ביתן לכלכלת בית שבו התלמידים מכינים ארוחות מגידולי החווה. יצויין כי השותפים לחווה החקלאית הם משרד החינוך, עיריית באר־שבע ו'אדמה מכתשים'.

החווה לחינוך חקלאי נמצאת ביציאה המערבית של באר־שבע ושוכנת בסמוך לבית הספר הטכני של חיל האוויר. מנהל החווה הוא רפי חדד וצוות החווה כולל מלבדו שמונה מורים ומורות, מזכירה, אב בית, שלושה עובדי תחזוקה ומאבטח. בחמש השנים האחרונות החווה החקלאית עברה מהפך והיום היא אחד מחמשת מרכזי המצוינות הפועלים בעיר. החווה היא למעשה מרכז מצוינות עצמאי וכל התלמידים לומדים מיומנויות חקר ושותפים לעבודת הכפיים.

"אנחנו מכינים את הילדים לאהוב את האדמה", אומרת פנינה חדד המשמשת כבר 19 שנה רכזת פדגוגית בחווה, אותה פגשנו לשיחה בין ערוגות השתילים.

מניסיונך, איך השילוב בין לימודים לבין עבודה בשדות ובכרמים משפיע על הילדים?
"זה מאוד מעניין לילדים. אנחנו רואים שמתבטל שיעור, הילדים מאוד מתאכזבים. אחת המורות שלכיתה שלה ביטלנו פעמיים שיעור, פעם אחת בגלל מזג האוויר ופעם בגלל הצגה, התקשרה ואמרה 'פנינה, אתם יותר לא מבטלים לנו, כי התלמידים כל כך כעסו עליי, כאילו שאני אשמה שזה התבטל'. הילדים אוהבים את השהייה בחווה כי זה משהו אחר מהכיתה בבית הספר. המחקר בחממה, המעבדה שלהם, יכול להימשך כשלושה חודשים. הילדים קוטפים כאן ירקות טריים, ללא חומרי הדברה, ואוכלים את זה בשטח כי אלה תוצאות של עבודות שהם עשו".

אתם בעצם מכשירים בחווה עתודה לחקלאות?
"בעקבות זה שהפכנו למרכז למצוינות, קיבלנו יותר כלים. משנה הבאה נתחיל לעסוק בנושא חקלאות מדייקת: רובוטים, רחפנים, שהם היום חלק מתהליך שכולם עוברים בטכנולוגיה. יהיו לנו מרצים מאוניברסיטת בן גוריון שילוו את התלמידים. כלומר אנחנו הולכים להיפתח לכל מיני תחומים ומכשירים את התלמידים לעתיד. זה בית הספר הכי יפה בבאר־שבע".

פנינה חדד, רכזת פדגוגית בחווה: "זה מאוד מעניין לילדים. אנחנו רואים שכשמתבטל שיעור, הילדים מאוד מתאכזבים". צילום: הרצל יוסף

ההורים מעודדים
ההנאה והסיפוק הם בעצם הסיפור האמיתי מאחורי הפרויקט הייחודי הזה. כמו חברותיה לקבוצה גם מוריה ג'אן (12) סקרנית מאוד לראות מה עלה בגורל המחקר שלהן בתחום הפלפלים. "זה מעניין לראות בכל שבוע מה קרה כי זה נושא חדש שלא חקרו אותו וצריך לבדוק את התוצאות".

מה את אוהבת בעבודה בטבע?
"העבודה בטבע מושכת אותי. עם כל הלחץ והשיעורים בכיתה זה לפעמים מנתק אותך לכמה זמן. אני לא יודעת בדיוק אם זה הכיוון שלי, אבל אני כן יודעת שאעסוק במדע, אולי בתחום של אקולוגיה".

ומה ההורים שלך חושבים על העיסוק שלך בחקלאות?
"ההורים אוהבים שאני שם ומעודדים אותי".

שלא כמו התלמידות שדיברנו איתן ושדיווחו שהן נהנות בעיקר מהמחקרים שהן עושות, ישראל אגיבייב (11) מצהיר שהוא נהנה דווקא מהפן הפיזי. "זה יותר משחרר כי עושים עבודת כפיים ולא רק יושבים בכיתה ומעתיקים מהלוח או פותרים תרגילים", הוא מסביר. "אני אוהב עבודות כפיים ולשתול, ובסוף להגיע שבוע לאחר מכן ולראות את התוצר של מה שעשיתי. גם אני עשיתי עבודות מחקר על הפלפלים וזה ממש נחמד".

אתה חושב שתעסוק בחקלאות כשתהיה גדול?
"לימודים ועבודה בחקלאות הם דבר מעניין, אולי ארצה לעסוק בזה בעתיד, לעשות משהו שיישנה דברים בטבע ושיכול לתרום לנו. בבית הספר תומכים בנו וזה עושה לנו כיף".