חובבי קניות. ניסו מלכה, עדי מדר, אור דנינו ודניאל סעדון | צילום: הרצל יוסף 

ביהדות חודש חשוון נקרא גם מר־חשוון בין היתר כיוון שהוא חודש נטול חגים, הממוקם בלוח השנה בין חגי תשרי לבין חג החנוכה הנחגג בחודש כסלו. אבל בשנים שחשוון נופל על חודש נובמבר, אפשר בהחלט להסיר את התואר 'מר' מהחודש העברי ולחגוג.

נובמבר, או בשמו המלא חודש הקניות באינטרנט, הוא סיבה למסיבה עבור לא מעט ישראלים שמעדיפים לגלוש במרחבי הרשת מאשר להסתובב במרכזי הקניות ולחסוך עוד כמה שקלים בחיוב האשראי הבא. אם אתם חובבי קניות באינטרנט, ובכלל, כנראה שאתם יודעים על מה אנחנו מדברים.

מנתונים שהתפרסמו בתחילת שנת 2019 עולה שבשנת 2018 הישראלים הזמינו כ־72 מיליון חבילות מאתרים בחו"ל (ממוצע של תשע חבילות לאדם), וסביר מאוד להניח שהנתונים של שנת 2019 יהיו כנראה גבוהים יותר.

ארבעה צעירים בעשור השני לחייהם ששייכים לדור הביניים, שמצד אחד עדיין מכיר את העולם הישן שבו היה צריך לבחור אם לדבר בטלפון או לגלוש באינטרנט, ומצד שני, מתמצא מאוד בעולם של היום שבו אפילו בשביל לקנות ביצים וחלב לא צריך לצאת מהבית והכל נגיש במרחק של הקלקה בעכבר או נגיעה במסך, מספרים על הרגלי הקניות שלהם בעידן הנוכחי.

ערוכים ומוכנים לבלאק פריידי. כל אחד וההעדפות שלו | צילום: הרצל יוסף 

פגשנו את החברים במלון "אחוזת אנילביץ'" בעיר העתיקה, ארבעה צעירים מלאי אנרגיות ונוטפים סטייל. ניסו מלכה (29), מאמן כדורגל במקצועו, עדי מדר (27), נציגה רפואית בחברת התרופות AstraZeneca וקונדיטורית, דניאל סעדון (23) שעובד במתחם קריית הממשלה וברמן בפאב 'הדוקטור', ואור דנינו (23) הנמצאת בעיצומם של לימודי הנדסאי כימיה.

פשוט וזמין

אז מה הם מזמינים ברשת? פחות או יותר הכל. "אני חושב שרוב האנשים בגיל שלנו מזמינים ביגוד, אקססוריז מיוחדים ודברים שלא ניתן למצוא כאן", אומר מלכה וכולם מהנהנים בהסכמה. "ההתפתחות בבאר־שבע של מרכזי הקניות היא גדולה, אבל עדיין יש דברים שצריך לנסוע למרכז כדי להשיג אותם או להזמין באינטרנט. זה היתרון המשמעותי ביותר של קנייה באינטרנט".

מדר מוסיפה, "המבחר באינטרנט יכול להיות גדול בהרבה ממה שמוצע כאן בחנויות. מעבר לכך, הזמינות שלך לדברים היא הרבה יותר פשוטה - במקום להתארגן ולצאת לחפש את הדברים, אתה פשוט פותח מחשב או אפליקציה בכל שעה ביום ויכול למצוא את הזמן לחפש בדיוק מה שתרצה".

"אני לא אגלה לאף אחד סוד אם אגיד שכשאתה קונה מוצר מסוים בחנות אתה משלם מחיר שכולל בתוכו גם הוצאות מסוימות שיש לבעל העסק לשלם כמו מס הכנסה, ארנונה, שיווק, ועוד", מציין סעדון. "זו הדרך שלו להרוויח בחזרה את הכסף שהוא מוציא. ברגע שאתה קונה דברים באינטרנט ללא תשלומים הנוספים, אתה מבין שהמוצר עצמו לא יקר, אלא מה שמסביב מקפיץ את המחיר בכמה עשרות אחוזים".

דנינו מוסיפה, "יש כאן גם אלמנט של זמינות. אם לדוגמה נתקעת פתאום בלי כבל להטעין פלאפון - סביר להניח שיעלה לך באחת החנויות כאן במקרה הטוב כ־50 שקל, אבל אם תחפש אותו כבל באינטרנט, תוכל למצוא אותו בכמה שקלים בודדים. לא יותר".

אור דנינו | צילום: הרצל יוסף

ספורטי ספייס

 שם: אור דנינו

 לבוש: טופ וג'ינס מפול אנד בר, נעלי ואנס.

 הפריט הכי יקר: "תיק של גאס שעלה 200 יורו".

 הפריט הכי זול: "שמלה מאתר שיין שעלתה 40 שקל".

 סגנון לבוש: "ספורטיבי".

-------------------------------------------------------

בואו נדבר על חסרונות. הרי לא יכול להיות שהכל מושלם.

מדר: "ברור. הדברים לא תמיד מגיעים בדיוק כמו שאתה רואה אותם. לפעמים אפשר להזמין משהו ואתה בודק ומוודא את כל הדברים ואז המוכר שולח לך פריט דומה. נכון שיש דרכים להתלונן על פריט שלא לשביעות רצונך, ואני יודעת שגם מטפלים בדברים הללו, אבל בינינו - כמה אנשים באמת ישבו לכתוב תלונה על איזה מוכר סיני כלשהו? פשוט צריך לשים לב ממי מזמינים, מה התגובות עליו ועד כמה אנשים מרוצים מהמוצרים שלו".

"אם זה עובד במסעדות, אין שום סיבה שזה לא יצליח גם בקניות באינטרנט", מסכמים כולם.

ההמתנה משתלמת

לעומת קנייה בחנות, מי שמזמין מוצר באינטרנט לרוב צריך להמתין לפחות 24 שעות עד שהיא תגיע לפתח הבית, למרכז החלוקה או לסניף הדואר הקרוב.

למרואיינים שלנו אין בעיה לחכות, ומקצתם מספרים שהם אפילו נהנים מההמתנה. "מבחינתי אין לי בעיה", אומרת דנינו. "אני בודקת פחות או יותר כמה זמן לוקח למשלוח להגיע ומזמינה לפני כן. חשוב לזכור שבתקופות מבחנים, שהן דחוסות מבחינת העומס, אני מעדיפה להקדיש חצי שעה־שעה לחיפוש והזמנה באינטרנט מאשר להיתקע בקניונים כמה שעות טובות ולהפסיד זמן לימודים יקר שיש לי".

מדר משתפת ש"יש משהו בהמתנה לחבילה שהוא אפילו קצת כיף. תסתכל על זה כדחיית סיפוקים שזה משהו שאנחנו בדור הזה קצת שכחנו מהו. נכון שהכי קל ללכת ולקנות ישר, אבל אם אפשר לקנות, ליהנות מההמתנה וגם לחסוך עוד כמה שקלים. מה רע בעצם?".

סעדון מספר על סיטואציה שכל מי שהזמין חבילה נתקל בה. "סיטואציה שקורית לכולם היא שאתה רואה סמס ואומר בלב 'מי עדיין שולח הודעות בצורה הזו?', ואז אתה רואה שההודעה מ'דואר ישראל' ויש דבר דואר שממתין לך. בכנות? אם זה משהו שחיכיתי לו, אני כבר פותח אותו ליד הפקידה".

ניסו מלכה | צילום: הרצל יוסף

סגנון מחויט

שם: ניסו מלכה

לבוש: חולצה ומכנסיים של המותג ההולנדי BALR.

הפריט הכי יקר: "מכנסיים קצרים של BALR שעלו לי 1,300 שקל".

הפריט הכי זול: "גופיה של אמריקן איגל שעלתה 30 שקל".

סגנון לבוש: מחויט.

-------------------------------------------------------

לפעמים ההמתנה אפילו יכולה להציל מהמבוכה של ללבוש את אותו בגד לשני אירועים עוקבים. "היו לי שתי חתונות בהפרש של יומיים", מספרת דנינו. "בשביל לחסוך קצת בהוצאות תכננתי להזמין לחתונה הראשונה שמלה ולחתונה השנייה להשכיר. בסוף קרה מצב שהשמלה הראשונה לא הגיעה בזמן, אז שכרתי שמלה לחתונה הראשונה, ואז בטווח של היום שלא היה אירוע הגיעה השמלה המיוחלת, אז לבשתי אותה לחתונה השנייה".

משווים וחוסכים

מתברר שקניות ברשת יכולות לחסוך לא מעט כסף. "את השעון שלי ראיתי בחנות בבאר־שבע במחיר של 1,400 שקל וממש אהבתי ורציתי לקנות", מספר סעדון, "אבל אמרתי שאבדוק באינטרנט ליתר ביטחון שזה באמת המחיר. אחרי חיפוש קצר יחסית מצאתי את אותו שעון בחנות ברחובות ב־600 שקל. חסכתי יותר מ־50 אחוז מהמחיר הראשון שראיתי".

למדר יש טיפ שעשוי לחסוך לכם לא מעט כסף. "מצאתם פריט מסוים שאהבתם? אל תמהרו לקנות אותו. תבדקו אם אפשר למצוא אותו במחיר טוב יותר. אם לא מצאתם אז לכו לקנות, אבל אם כן מצאתם, בעיניי ההמתנה שווה את זה".

גם אם לא חסכתם כסף, לא פעם אפשר למצוא באתרים פריטי שקשה להשיג בחנויות בארץ. "היה כובע מסוים שראיתי באינטרנט וחיפשתי המון זמן ולא מצאתי אותו", מספר מלכה. "בסוף מצאתי אותו באתר 'אסוס' וממש התרגשתי מזה. מבאס לדעת שיש פריט מסוים שאתה מחפש ופשוט לא מוצא אותו, ואז אם אתה מצליח להשיג אותו - זה יותר כיף. זה יכול להיות כובע, שעון, נעליים או כל דבר שהוא בול קולע לטעם שלך".

חבילה חשודה

אין כמעט אדם שמזמין משהו באינטרנט ולא התאכזב פעם אחת לפחות מהמוצר שקיבל. ביקשנו מהארבעה לשתף אותנו בסיפורים משעשעים.

"הזמנתי מהודו צמידים ועגילים הודים אותנטיים", נזכרת מדר. "אני באמת לא יודעת מה ההודים יודעים על משלוח באינטרנט, אבל כנראה שהם לוקחים את זה ברצינות גדולה מדי. הם עטפו לי כל פריט בנפרד עם מלא סלוטייפ ושקיות קטנות באמת בצורה מוגזמת. תוסיף את זה שהדברים הגיעו בקופסת קרטון קרועה. לא הבנתי למה היה עיכוב כל כך גדול בהזמנה עד שקיבלתי הודעה מהמכס שהחבילה עוכבה בגלל שהם חשבו שמדובר בעסקת סמים", היא אומרת, "מאז אני לא מזמינה מהודו".

עדי מדר | צילום: הרצל יוסף

הכל מהכל

שם: עדי מדר

לבוש: חולצה של זארה וחצאית בתפירה עצמית.

הפריט הכי יקר: "תיק של מייקל קורס שעלה 450 דולר".

הפריט הכי זול: "סנדלים ב־30 שקל".

סגנון לבוש: "הכל מהכל. לרוב סגנון ספורט־אלגנט".

-------------------------------------------------------

גם למלכה יש סיפור משעשע. "ראיתי נעליים באתר כלשהו בצבעים של טורקיז וכתום. אני מקבל את החבילה עם שליח הביתה ואני מנסה להבין למה בסוף הנעליים היו בצבעים כחול וורוד. בדקתי את העניין מולם והם הסבירו לי שזה עניין של צילום בתאורה מסוימת שעשתה אפקט של טורקיז וכתום".

דנינו משתפת בסיפור משלה ומספרת, "יצא לי לטוס במסגרת העבודה הקודמת שלי לטיול גיבוש. לפני הנסיעה הזמנתי כמה בגדים במידה אקסטרה סמול. אחד הפריטים היה חצאית שממש אהבתי, אבל בקושי הצלחתי ללבוש אותה. בסוף הערב, כשחזרנו למלון ורציתי להוריד אותה, לא היה לי כבר כוח להילחם בה אז פשוט גזרתי אותה כדי שתרד. זה היה מביך ברמות היסטריות".

קונים גם בחנויות

מי שעדיין מעדיפים לקנות בחנויות לא פעם אומרים שהביקור בחנות הוא חלק מחוויית הקנייה. מה הארבעה חושבים על כך?

"אני חושבת שצריך לדעת לשלב בין הדברים", פוסקת דנינו. "בעיקר לפני חגים אני שונאת להסתובב במרכזי קניות. הסחורה מפוזרת בערימות וזה נראה יותר כמו בלגן שלם מאשר חנות בגדים. אני מעדיפה כמה ימים לפני כן להזמין מהאינטרנט ואז לחסוך את חוויית הקנייה המסויטת הזו. באתרים שאני כבר מכירה אז אני יודעת מה פחות או יותר מתאים לי מבחינת גזרה, אז זה הופך את העסק להרבה יותר פשוט".

דניאל סעדון | צילום: הרצל יוסף

מייד אין קייב
שם: דניאל סעדון
לבוש: "ג'ינס מזארה, חולצה מברשקה ונעליים של נייקי".
הפריט הכי יקר: "מעיל מזארה שעלה לי 700 שקל".
הפריט הכי זול: "חולצה מקייב שבאוקראינה שעלתה לי 20 שקל ואני ממש אוהב אותה".
סגנון לבוש: "ג'ינס ונעליי סניקרס עם חולצת בייסיק או גופיה".

-------------------------------------------------------

סעדון מסכים איתה ומוסיף, "לרוב, בתקופות כאלה אנשים גם מודדים הכל מהכל, ואז התחושה היא קצת מבאסת יותר. אבל כן, אני חושב בהחלט שאין תחליף לחוויית קנייה בחנות. היא הרבה יותר מורגשת מאשר לקנות באינטרנט".

גם מדר חושבת שכיף יותר לקנות בחנות. "לראות את הבגד, להרגיש אותו ולמדוד, אפילו לגהץ את האשראי אחר כך זה כיף כשאתה יודע שיש לך שקית לקחת איתך הביתה".

מלכה מעדיף לקנות ברשת. "באופן אישי אני לא אוהב להמתין במקומות ציבוריים", הוא אומר. "מבחינתי חוויית הקנייה לא שווה כלום אם אני צריך לחפש חנייה, להתפשר על צבע כי ''זה מה יש' ואז גם להמתין בתור כי 'יש רק קופה אחת ואי-אפשר לפתוח עוד קופה'. אני מעדיף להמתין לפריט כמה ימים ולחסוך את כאב הראש הזה".

ומדר מסכמת, "בשורה התחתונה אני חושבת שללכת לחנות ולקנות משהו, גם אם זה סופרמרקט, זה עדיין סממן לחברה של פעם שבה היינו מתנהלים פנים מול פנים ומשוחחים אחד עם השני דרך מילים ולא דרך הודעות. אם גם את הבילוי הזה של שופינג עם חברים נחליף בלקנות הכל באינטרנט, מה יישאר לנו בעצם?".

לוקיישן: אחוזת אנילביץ', באדיבות קבוצת 'אביב ולירז'