רן שקד. "באר שבע עייפה ממרכזי קניות". צילום: הרצל יוסף

בשורה חדשה ומרעננת מגיעה לבאר שבע. בשבוע שעבר התבשרנו על כך ש'זאפה', בית המופעים הגדול בישראל, צפוי לפתוח בית חדש להופעות במתחם 'סינמה סיטי' בבאר שבע. המהלך הזה, שנרקם כבר תקופה די ארוכה, מעיד יותר מכל על האמונה של בעלי העסקים הגדולים באזור הדרום, כמוקד החדש לצמיחה והתפתחות כלכלית.

מתחם ה'סינמה סיטי' שעל פי ההערכות ייפתח בעוד כחצי שנה, שייך לאחים לאון ומשה אדרי, תושבי דימונה במקור. לאון אדרי ז"ל, שנפטר בחודש אפריל אשתקד, ראה בהקמת ה'סינמה סיטי' בבאר שבע את פרויקט חייו, וההערכה היא שבמתחם הושקעו קרוב לחצי מיליארד שקלים.

מי שינהל את המקום בפועל ובשותפות עם משה אדרי, הבעלים של 'סינמה סיטי', גולן עינת, יוני ונועם פיינגולד מקבוצת 'זאפה', הוא לא אחר מאשר איש חיי הלילה המקומי רן שקד.

שקד (36), נשוי לנועה ואב לתום וזיו, הספיק בזמן קצר יחסית לעבור כברת דרך מכובדת מאוד בחיי הלילה בעיר. השבוע פגשנו את איש העסקים הבאר שבעי לשיחה צפופה על הדיבור החם בעיר - הקמת 'זאפה', תרבות הצריכה בדרום, והאם יש מקום בבירת הנגב לבית להופעות.

טבילתו העסקית הראשונה של שקד, יחד עם שני שותפיו מהמרכז, רועי חדד ויוני אלוש, היתה לפני 11 שנים, בשנת 2008. כבר אז נראה היה שמדובר ביזם שרוצה לשנות את פני סצנת הלילה בעיר.

"העסק הראשון והמשמעותי שלנו היה פאב ה'איינשטיין' שפתחנו לפני 11 שנים. הוא שבר את המוסכמות החברתיות של הימים ההם, בכך שנחשב לבר הסטודנטים הראשון בבאר שבע", מסביר שקד, "עד אז רוב בעלי העסקים כאן היו מתייחסים לסטודנטים כאוכלוסייה שהיא 'על הדרך' ואנחנו מינפנו את אותה אוכלוסייה. הסטנדרט של המקום היה גבוה מאוד ביחס למקובל אז, ומה גם שבפעם הראשונה, היתה מעין אמירה ש'תושבי העיר מקבלים את הסטודנטים'. הפכנו אותם לקהל המרכזי שלנו וזה שינה את חוקי המשחק".

מעוז הסטודנטים
כשנתיים לאחר הקמת 'איינשטיין' בצמוד למרכז הספורט של אוניברסיטת בן גוריון, שלושת השותפים המשיכו להרים את סצנת הבילוי הסטודנטיאלית בעיר, ויצרו מגוון מקומות בילוי שפנו לקהל הסטודנטים שביקש "לנקות את הראש" ולבלות מחוץ לכותלי האוניברסיטה.

רן שקד. "הפכנו את הסטודנטים לקהל המרכזי שלנו וזה שינה את חוקי המשחק". צילום: הרצל יוסף

"רכשנו את פאב ה'מנגה' במרכז המורים, שעד היום נחשב לאחד המקומות האהובים על הסטודנטים. זמן מה לאחר מכן גם פתחנו את פאב 'האירית' במרכז הנגב", נזכר שקד, "ככה יצרנו מין תמהיל כזה בו אתה מספק כמה מקומות בילוי בתוך שטח מצומצם יחסית ומראה לסטודנטים שבאר שבע היא עיר שיש בה תרבות בילוי. זה לא מקום של לבוא, ללמוד ולסמן 'וי', אלא זה מקום שוקק חיים".

יתרה מזו, שקד מספר בגאווה כי נשיאת האוניברסיטה היוצאת, פרופ' רבקה כרמי, אמרה לו ולשותפיו כי היא רואה בהם האנשים שאחראים לכך שאוניברסיטת בן גוריון הפכה להיות מעין קולג' אמריקאי מבחינת תרבות הבילוי בעיר. "בשונה מיתר מקומות הבילוי בעיר, אנחנו הסתכלנו לאוכלוסיית הסטודנטים בגובה העיניים. עד אז הדעה הרווחת היתה שסטודנטים הם עם 'תפרן' שאין לו כסף, אז ככה אנחנו נתייחס אליהם", טוען שקד.

לדבריו, "היו מוציאים להם אלכוהול זול, מוצרי מזון בטיגון מחריד, והיחס הכללי היה שזאת אוכלוסייה שאין בה כסף, אז לא צריך להשקיע בה. אנחנו לקחנו את הטענות שהיו אז לסטודנטים ופשוט חיבקנו אותן. נתנו להם להבין שהם האוכלוסייה המרכזית אליה אנחנו רוצים לפנות". אוזן הקשבת והחיבוק החם שהם נתנו לסטודנטים השתלם לשקד ושותפיו, הסטודנטים נוכחו לדעת כי יש מי שמקשיב להם והצביעו ברגליים.

"אם תעשה סיבוב במקומות סטודנטיאליים טובים, תבחין שהם ממשיכים לפקוד אותו שבוע אחרי שבוע. כל פעם הם יבואו עם עוד חבר מהלימודים, השותף לדירה או האח שהגיע לבקר מהמרכז", מסביר שקד ומוסיף כי המפתח הוא בטיב השירות שהלקוחות מקבלים.

"אם מגיע אליי לקוח ואומר שלקחו לו משהו, עשו לו משהו או כל דבר כזה, אנחנו מתייחסים לדברים שהוא אומר במלוא הרצינות. בעיניי זה יכול להיות משהו פעוט, אבל בעיני הלקוח זה משהו שהוא עולם ומלואו. אחרי הכל, הצלחה של עסק תלויה בטוב שיש באנשים שעובדים בו. יש להתייחס לכולם באופן שווה", מנתח שקד.

במהלך הראיון החלטנו לפתוח נושא רגיש, לא מעט תושבים התלוננו בעבר על אפלייה במקומות הבילוי של שקד והשותפים שלו. "אני יודע שבזמנו אנשים דיברו על כך שאנחנו עושים אפליות בין האוכלוסייה העירונית לבין האוכלוסייה הסטודנטיאלית בעיר. אני יכול לומר לך בביטחון מלא שזה לא נכון".

"אנחנו רצינו ליצור מקום שקהל היעד שלו הוא סטודנטים וזה ממש לא משנה אם נולדת בסורוקה או במקום אחר. כמו שיש לדוגמה כרטיס 'חבר' למשרתי קבע, שעושה הבדלה בין משרתי קבע ללא משרתי קבע, זה מה שעשינו אצלנו - רצינו כניסה עם תעודות סטודנט".

"הרעיון הוא בסופו של דבר ליצור מרקם זהה של אוכלוסייה במקום שלנו. יתרה מזאת, אני מבטיח לך שאם אדם היה מגיע בלי תעודת סטודנט, היינו מפעילים שיקול דעת לגביו, וברוב המקרים הוא גם היה נכנס למקום. מי שהתחבר חזר שוב, ומי שלא התחבר לסגנון, פשוט לא בא יותר מיוזמתו. עמדתי אינספור פעמים בעצמי בכניסה והכנסתי אנשים שהם לא סטודנטים", מסביר שקד את הסוגיה הנפיצה.

מתחם סינמה סיטי הנבנה. "להביא לכאן בילוי אחר". צילום: יעקב לוי

הבמה פתוחה לכולם
שקד מספר כי הוא ושותפיו בחיפוש מתמיד אחר הדבר הבא שיצעד קדימה ויהיה חלוץ בתחומו. אם גם אליכם הגיעה השמועה שקבוצת מועדוני המוזיקה 'זאפה' תפתח סניף במתחם 'סינמה סיטי' בבאר שבע שישתרע על פני 1,000 מ"ר ובהשקעה של שמונה מיליון שקלים, אז כעת הגיע הזמן שתכירו את איש העסקים המקומי שינהל את המקום בפועל ובשותפות עם החברה של האחים אדרי.

"אם לפני עשר שנים היית אומר לי 'צריך להקים בית הופעות בבאר שבע', הייתי אומר לך שאתה טועה", אומר שקד בגילוי לב, "אבל היום הזמנים השתנו, ואני מרגיש שהעיר שלנו יכולה להכיל גם את סוג הבילוי הזה".

לדבריו, כבר לפני כשנתיים עלה במוחו הרעיון לפתוח בית הופעות בבירת הנגב, אבל מסיבות שונות, הוא לא הצליח להתממש. נקודת המפנה אירעה לאחר שיחה עם ראש העירייה, רוביק דנילוביץ', במהלכה המיזם קיבל תנופה.

"דיברתי עם רוביק ואמרתי לו שאני מעוניין לפתוח מקום להופעות. ראש העירייה אמר לי בתגובה להמתין עם הרעיון הזה ולתת לו לעשות בדיקות. בזמן הזה, הוא תיווך ביני לבין האחים אדרי שמקימים את 'סינמה סיטי' שהסתבר שגם הם רצו לממש את הרעיון הזה", מספר שקד.

אם עד עכשיו נאלצתם לכתת רגליים למרכז הארץ כדי ליהנות מהופעה חיה של זמרים אהובים שלא הופיעו בבירת הנגב, עם הקמת 'זאפה' יהיה לכם בית הופעות קרוב לבית.

"בשונה ממועדונים שמביאים הופעות, ה'זאפה' מסוגל לארח אמן כמעט בכל סדר גודל. לצורך העניין, יום אחד יכול להתארח אצלנו אברהם טל, יום למחרת זמר מקומי, ביום השלישי שלמה ארצי, ויום למחרת איתי לוי. יש לך גם הזדמנות לבוא וליהנות מהופעה של אומן שאתה לא בהכרח שומע כל יום", מסביר שקד, "אנחנו לא מוגבלים. הבית הזה שנקרא 'זאפה' הוא הבית של כולם וכולם מכירים את הסטנדרט שלו. זוהי הבשורה שאני רוצה להביא לבאר שבע", אומר בגאווה שקד.

"הפער שבין תל אביב לבאר שבע הוא מנטלי בלבד". צילום: הרצל יוסף

כאשר בוחנים את מסלול חייו של שקד, מבינים את החיבור שלו לעולם המוזיקה. "אני מנגן על רוב כלי הנגינה ברמה מסוימת, אבל המומחיות והאהבה שלי היא לתופים. יש לי תואר ראשון במוזיקה ממכללת 'הד' בקריית אונו ובהמשך לימדתי במכללת BPM למוזיקה בתל אביב", מספר שקד בצניעות.

"מי שיודע לתופף למשל, מכיר את התחושה הזאת של לראות מערכת תופים מקרוב. האווירה המחשמלת בהופעה והרצון שבוער בך להתיישב על סט התופים ולנגן איזה סולו שיותיר אנשים עם פה פתוח. האצבעות מדגדגות לך ללכת ולעשות את זה", אומר בחיוך שקד.

"לכן השתדלתי לשלב את האהבה למוזיקה בעסקים שלי, בין אם במסגרת הפקות מוכרות כמו ה'פאנג'ויה', שבתחילת דרכה היתה מארחת אומנים ובין אם באירועים מקומיים כמו מסיבות רחוב שהיינו מפיקים ומביאים את האומנים לרחובות באר שבע. אפשר לומר ש'הזאפה' זה החיבור שלו ציפיתי כאשר נכנסתי לעולם העסקים - מקום שהוא בית להופעות".

שבעים ממרכזי קניות
"אני חושב שבאר שבע עייפה ממרכזי קניות", מצהיר שקד ולא מסתיר את דעתו כי הרגלי הבילוי בבאר שבע צריכים להשתנות. "יש כאן לא מעט מתחמים שנפתחים, והיום הבילוי שלך עם המשפחה הוא לעשות סיבוב ב'ביג' עם האשה והילד".

"הנושא הזה של יתר מרכזי מסחר נוצר בתהליך של מעבר צה"ל לדרום - התחילו להעביר את בסיסי צה"ל לכאן, במקביל יזמים פתחו מרכזי קניות. אומנם צה"ל עבר לכאן, אבל לעניות דעתי, רוב האוכלוסייה ממרכז הארץ לא עברה לדרום. לכן נוצר מצב שבו יש הרבה מרכזי קניות, אבל הם מתבססים בעיקר על הקהל המקומי", מסביר שקד.

הוא מספר כי בשונה משאר מרכזי המסחר הגדולים, 'סינמה סיטי' לא יהיה מרכז קניות, אלא מרכז בילוי שיכיל בתוכו מסעדות, פאבים וברים ברובו. "הרעיון שלנו הוא להביא לכאן בילוי אחר. אתה מגיע ל'זאפה', נהנה מארוחת שף ברמה גבוהה, רואה הופעה של אומן והולך הביתה. כבר לא צריך לנסוע למרכז בשביל זה", מסביר שקד.

"עשיתי פעם בדיקה - המרחק שלוקח לאדם להגיע מתל אביב לקיסריה, הוא יותר מהמרחק שלוקח לאדם להגיע מתל אביב לאמפיתיאטרון כאן בבאר שבע. הפער שבין תל אביב לבאר שבע הוא מנטלי בלבד. היום אתה כאן ב־50 דקות", מסכם שקד.

רן שקד עם משה אדרי. שיתוף פעולה. צילום פרטי

בית ההופעות החדש צפוי לקום בתוך מתחם 'סינמה סיטי' שנבנה בימים אלה. "האחים אדרי, לאון ז"ל ומשה, הם תושבי דימונה במקור, והם הבעלים של ה'סינמה סיטי'. מההיכרות איתם עוד בתחילת הפרויקט, הם הדגישו בפניי את החשיבות שלהם לפתח את הדרום. במתחם הזה הושקעו קרוב לחצי מיליארד שקל. אני חושב שמדובר במתחם היקר ביותר שנבנה בישראל. אם הם שמו את כל הכסף הזה על באר שבע, כנראה שיש כאן משהו ששווה את זה", אומר שקד ומספר כי "זה היה הבייבי של לאון ז"ל. הוא היה נמצא כאן כמעט כל יום וניהל את הפרויקט הזה ממש מכאן".

המסר שבסופו של דבר חשוב לשקד להעביר הוא שבשביל להצליח צריך להעז ולחלום. "אני חושב שאם אנחנו לא נגביל את עצמנו בחשיבה ותמיד נראה את חצי הכוס המלאה של הדברים, השמיים הם הגבול", אומר שקד באופטימיות לא מוסתרת.

"ברגע שאתה בוחן כל הזמן 'מה לא טוב' ו'חבל שעשיתי ככה ולא אחרת', אתה לא תגיע לשום מקום. צריך לראות את הדברים באור חיובי. אתה לא חייב לגור בתל אביב בשביל להצליח. כמו שאמרתי, אם אנשי עסקים גדולים הימרו על הדרום בלא מעט כסף, כנראה שיש כאן משהו שונה ממקומות אחרים".

שקד לא חושש מתחרות מול מרכזי התרבות והמועדונים הקיימים. להיפך, הוא פתוח לרעיונות ולשיתופי פעולה.

"אנחנו תמיד נהיה פתוחים לשמוע על שיתופי פעולה של מקומות מקומיים. אני בעצמי כתושב העיר גאה מאוד שיש כאן עוד מקומות שמארחים הופעות, והתחרות שקיימת היום בשוק טובה לכולם בסופו של דבר, כי איכות ה'מוצר' הסופי שמוגש לקהל עולה", מסכם שקד.