(מימין) לירון בסיס, רון קינן ויובל אסרף. יודעים מה הם רוצים. צילום: הרצל יוסף

רבים מאיתנו אוהבים להתלבש לפי צו האופנה, לחדש את המלתחה וגם מוכנים להוציא לא מעט כסף על בגדים, אקססוריז ובל נשכח זוג נעליים תואם. עולם האופנה שמנסה באופן מתמיד להמציא את עצמו מחדש, נוטה גם למחזר טרנדים, לתת להם טוויסט ולהחזיר אותם לקדמת הבמה. הטרנדים שעד לא מזמן היו נראים לנו כמגוחכים, הופכים להיות רלוונטיים מתמיד.

בישראל כמו בעולם, חלק ניכר מתכתיבי האופנה הנוכחיים נקבעים על ידי בני הנוער. שלא תטעו, כוחן של הרשתות החברתיות גדול גם כאן, וכראייה ישנם לא מעט מקרים המעידים על כך שכאשר חברה רוצה להטמיע בגד מסוים, היא פונה לרשתות החברתיות כדי ליצור השפעה על כוח קנייה חזק ואיכותי שמפרנס חנויות רבות.

לרגל 'בלאק פריידי' ושאר חגי הקניות של נובמבר, פגשנו שלושה בני נוער לשיחה כנה על אופנה, שופינג ובזבוזים באינטרנט. על מה משלמים ההורים, מי קובע מה תהיה המילה האחרונה בעולם האופנה, ואיך הרשת משפיעה על הרגלי הקניות שלהם.

לירון בסיס (19) מבאר שבע, בוגרת י"ב באולפנת בני עקיבא, ילדת סנדוויץ' מבין חמישה אחים. רון קינן (16) מבאר שבע, תלמיד כיתה י"א במקיף א', הצעיר מבין שלושה אחים, ויובל אסרף (16) מבאר שבע, תלמידת כיתה י"א במקיף ז', בכורה בין שני אחים.

אופנה בקליק אחד
"אני מאוד אוהבת לקנות באינטרנט ובעיקר בגדים. האתר המועדף עליי הוא ASOS, יש בו גם מותגים וגם פריטים פשוטים יחסית. יש המון מבצעים והנחות לאורך השנה", מספרת אסרף על השופינג שלה ברשת.

יובל אסרף. "לא כל מה שיפה, חייב להיות בהכרח יקר". צילום: הרצל יוסף

בשונה מאסרף, בסיס מעדיפה את חוויית הקנייה הישנה והמוכרת. "אני מאוד אוהבת חנויות בוטיק קטנות שמביאות דברים מיוחדים שקשה למצוא במקומות אחרים. כיף להיכנס לחנות ולמדוד, להרגיש את הבגדים בידיים ולראות אם הבגד מתאים למידותיי ומחמיא לי או שאני צריכה לחפש משהו אחר".

"מבחינתי, זה היתרון הכי גדול של הקנייה ה'מסורתית' לעומת רכישה באינטרנט", מסבירה בסיס. "זה לא שאני לא מזמינה כלום מהאינטרנט. יש לי אתר קבוע שאני מזמינה ממנו שנקרא ADIKA שגם שם אפשר למצוא דברים מיוחדים. אבל באירועים משפחתיים, אני בהחלט מעדיפה ללכת ולמדוד".

קינן מצידו אוהב לקנות אונליין, אבל גם לא מוותר על הקנייה המסורתית בתאי המדידה. "אני מתחבר לדברים שאמרה לירון על קנייה קלאסית בחנויות. מצד אחד, זה כיף ללכת ולמדוד, אבל מצד שני, יש דברים שאני בהחלט מעדיף להזמין באינטרנט ו'לסבול' את ההמתנה, מאשר לקנות כאן בארץ במחירים הרבה יותר יקרים", מסביר קינן.

"שעון היד שלי למשל הוזמן מהאינטרנט, מהסיבה הפשוטה ששם הוא הרבה יותר זול בהשוואה למחיר שהייתי רוכש אותו בארץ. ברוב המקרים, איכות המוצר היא בדיוק אותה איכות כמו שמוצאים כאן".

עובדים ומבזבזים
למרות שבתקופת ההתבגרות עדיין מקובל לקחת כסף מההורים וליהנות מחיי מותרות, שלושת הצעירים מבינים שאת האהבה שלהם לשופינג, הם אמורים לממן בעצמם, גם אם לא תמיד ההורים נותנים להם לשלם.

לירון בסיס. לא מכבידה על ההורים. צילום: הרצל יוסף

"יש דברים שההורים שלי קונים לי, אבל יש גם דברים שאני רוצה לעצמי ולא נוח לי להכביד עליהם. אני לא ילדה יחידה בבית ואם אני יכולה לעבוד ולהרוויח כסף כדי לממן את ההנאות שלי, אני אעשה זאת בלי לערב את ההורים שלי בשום דרך", מסבירה בסיס.

גם קינן עבד לפרנסתו בחופש הגדול כדי לממן את היציאות שלו. "בחופש הגדול עבדתי והכסף הזה הלך לבזבוזים. אני קונה בגדים לבד וגם עם ההורים שלי. לפעמים בא להם לפנק אותי, אז אני לא אומר לא", הוא אומר בחיוך, "אבל אם יש משהו שאני ממש רוצה ולא נעים לי לבקש מהם, אז אני קונה בעצמי".

"אני עושה שיעורים פרטיים באנגלית וחוסכת את הכסף לדברים שאני ממש רוצה", מספרת אסרף, "פעם בכמה חודשים אני לוקחת את הכסף שצברתי מהשיעורים וקונה לעצמי דברים שאני אוהבת מחנויות שונות. כשאני מזמינה מהאינטרנט, אני נעזרת באמא שלי כי אין לי כרטיס אשראי".

ואם בהזמנות אינטרנטיות עסקינן, בסיס ואסרף מסכימות על נקודה ספציפית. "גם ברכישה באינטרנט יש ריגוש. אומנם בצורה אחרת, אבל הוא בהחלט קיים. שאתה יודע שעשית רכישה משתלמת של מוצר מסוים והוא אמור להגיע לדואר או אליך הביתה, אתה מחכה לזה בכיליון עיניים".

קינן לעומת זאת מצנן את ההתלהבות. "כן, ואז מגיע לך פריט שהוא לא מתאים וכגודל הציפייה - כך גודל האכזבה".

השלושה מסכימים שלמרות שהקנייה המקוונת באינטרנט נמצאת במגמת עלייה, לרשת אין כלים להתחרות עם האינטראקציה שיש בין מוכר וקונה בקנייה המסורתית. אומנם המבחר ברשת הוא גדול בהרבה מהמבחר הקיים בחנויות, אבל היחס האישי של המוכרים לא ניתן לגישור.

"יש אנשים שלוקחים את הסיכון ומזמינים באינטרנט דברים מבלי לדעת איך הם יגיעו אליהם באמת. יכול להיות שחיכית כל הזמן הזה למוצר שהזמנת ובסוף מגיע אליך משהו קטן במקרה הטוב, או משהו אחר לגמרי במקרה הרע", מקשה קינן.

בסיס ואסרף מסבירות שיש דרך די פשוטה להתגבר על המכשול. "אם רוצים פריט מסוים מרשת מוכרת בישראל שלא בהכרח הגיע לארץ - הולכים לחנות, מודדים את הפריט ומזמינים לפי המידה באתר. נכון שיכולות לקרות טעויות, אבל אפשר לצמצם אותן באופן די משמעותי".

לא כמו כולם
כידוע, הרשתות החברתיות הפכו מזמן לנותנות את הטון וקובעות דעת קהל. לטובת מי שלא מבין איך הדברים עובדים, נסביר שבעידן האינסטגרם, חברות גדולות לוקחות 'מובילי דעת קהל' (חשבונות אינסטגרם עם המון עוקבים) ומספקות להם פריטי לבוש שונים בתמורה לפרסום החברה בחשבון האינסטגרם שלהם.

הצעירים השבוע בחנות 'אבניו 69' בבאר שבע. נותנים את המגע האישי. צילום: הרצל יוסף

הדוגמה המוכרת ביותר כיום היא הדוגמנית נטע אלחמיסטר, שהחלה את דרכה המקצועית כדוגמנית אינסטגרם. "יש אנשים שזה בהחלט משפיע עליהם, אבל לדעתי בגילאים שלנו, אתה כבר אמור לגבש קו לבוש מסוים שאיתו אתה מרגיש הכי בנוח ונראה הכי טוב. אם נלבש משהו שהוא אומנם טרנדי, אבל לא נהיה שלמות איתו, זה לא שווה שום דבר עד לרמה שזה פשוט יכול להרוס לך את היום", מסכימות אסרף ובסיס.

"אני באופן אישי אוהבת להיות שונה מאחרים בסגנון הלבוש שלי", מעידה על עצמה אסרף. "אני חושבת שהייחודיות של האדם נמדדת בקטע הזה. האמת שזה די מצחיק ברמה אישית. הרבה פעמים אני שומעת מהסביבה הקרובה אליי שאני זאת ש'מכתיבה' את קו האופנה הנוכחי, בגלל שקרה כבר כמה פעמים שאחרי שהתלבשתי בסגנון מסויים, פתאום הוא נכנס לאופנה. אני מאוד אוהבת מכנסיים רחבים ופדלפונים, ופתאום שוב הטרנד הזה בעלייה חדה כלפי מעלה".

"אני חושבת שטרנדים אופנתיים צריכים להיות משולבים בסגנון הלבוש היומי שלנו", אומרת לירון וקוראת לצעירים של היום לא ללכת עם הזרם. "נכון שיש סגנון לבוש מסויים שהחברה מכתיבה, אבל לכל אדם יש את המקום לתת את המגע האישי שלו לטרנד הזה כדי שהוא יהיה ייחודי בשבילו. ככה משלבים בין מה שהולך היום ובין מה שאתה אוהב ללבוש בעצמך".

"אחד היתרונות הכי גדולים של רכישה באינטרנט, היא הייחודיות בפריטי הלבוש. אם אני רוצה להזמין בגד מסוים שיהיה ייחודי רק לי, הסיכוי שהוא יהיה אצל חברה אחרת הוא נמוך. לעומת זאת, אם אני אקנה בחנויות מסחריות גדולות, סביר להניח שאראה חברה אחת לפחות עם אותו בגד", מנתחת אסרף.

מבחינת בסיס, הפתרון נמצא מתחת אף. "גם כאן אפשר למצוא חנויות בוטיק שונות שמביאות דברים ייחודיים ולא במבחר גדול, כך שגם בחנויות 'רגילות' אפשר למצוא דברים שונים מכולם". לשמחתו של רון, העולם הגברי פחות נוקשה בנושא הזה. "אצלנו, אם יש שני חברים שקנו אותו בגד ולבשו אותו ביחד, נוצר ביניהם חיבור, מרגישים ממש נפשות תאומות", הוא אומר בהלצה.

רון קינן. השופינג ברשת משתלם לכיס. צילום: הרצל יוסף

משתלם לכל כיס
לצד החיסכון המשמעותי עליו מעידים השלושה, לטענתם יש גם נקודה מעט בעייתית בקנייה ברשת והיא הערך הכספי של המוצרים באינטרנט. "יש הבדל משמעותי מאוד בין להעביר ארבעה פריטים אצל קופאית, לעומת ללחוץ ארבע קליקים במחשב. הקניות באינטרנט גורמות לנו להעריך פחות את הכסף שאנחנו עובדים עליו", מסבירה בסיס.

אסרף מצטרפת לדבריה ומציינת כי "כשאתה קונה פריט מסוים שעולה לדוגמה 100 דולר, פסיכולוגית זה נשמע הרבה פחות מאשר להגיד 370 שקל ולכן אתה מתפתה להזמין, למרות שהמחיר הוא אותו מחיר בדיוק".

"אני חושבת שבסופו של דבר אין תחליף למכירה וקנייה קלאסית של פריטי לבוש, זול כמה שיהיה. אי אפשר להשוות את הכיף בקניית בגדים בחנות לפעולה המאוד טכנית של רכישה מתוף דף אינטרנט", מסכמת בסיס.

"אני נוטה להסכים עם לירון בנושא הזה של הביגוד. דברים אחרים כמו אקססוריז, פריטים נלווים לסלולרי או מוצרי אלקטרוניקה פשוטים, אני מעדיף לחכות מעט אבל לחסוך את העלויות כאן בארץ", מוסיף קינן, ואסרף מזכירה לחובבי הסטייל כי "לא כל מה שיפה, חייב להיות בהכרח יקר. מותגים הם בסופו של דבר עניין של טעם וחשוב לדעת לעמוד על שלך ולהבין מה מתאים לך יותר ומה פחות. תהיה אתה - זה הכי יפה".

מתלבשים על זה
ליאור שטרית, שימי וחן אלקסלסי מ'אבניו 69' מספרים כי בעידן של הרשתות החברתיות, כל טרנד אופנתי הופך להיות ויראלי.

ליאור שטרית, שימי וחן אלקסלסי מ'אבניו 69' דואגים להיות עם היד על הדופק ולהתעדכן בכל מה שחם בעולם האופנה. "כיום, בני הנוער יודעים בדיוק מה הם רוצים ולאן לכוון. בעידן הרשתות החברתיות, כל פריט אופנתי הופך לוויראלי, והדרישה של הלקוחות שלנו היא בהתאם לכך".

"כפי שאנחנו רואים את זה, הנוער מחולק לאלו שרוכשים מותגים בחנויות מסחריות, בגדי מעצבים, ולחילופין אתרי אינטרנט, ויש גם מעט בני נוער שמוצאים דווקא את הסטייל בבזארים. כחנות מותגים ומעצבים, אנחנו משתדלים תמיד להביא את 'הדבר הבא' אלינו ולהישאר מעודכנים בעולם האופנה מחוץ לגבולות המדינה. בצד הלוגיסטי, זה אומר להחזיק מותגים מהמובילים בעולם, ושיתופי פעולה עם מעצבי האופנה המובילים בישראל".

מהי "התחזית" בעונת החורף הקרובה בישראל מבחינת ביגוד וסטיילינג?
"מבחינת צבעים - עונת חורף מאופיינת לרוב בבגדים בצבעים כהים. שחור תמיד באופנה ותמיד מתאים להכל. בנוסף לזה, השוק העונה הולך לכיוון של צבעי חרדל, חמרה ומבריק. חשוב לשים דגש על כך שמכנסי הפדלפון חוזרים לשוק בענק ומותגי עבר נשכחים כמו 'פילה' עושים 'רנסנס' וחוזרים לתודעה. מבחינת אקססוריז, אנחנו צופים עגילים גדולים, פאוצ'ים שממשיכים להיות חמים, פאייטים ודברים זוהרים ונוצצים אחרים".

איזה פריט לבוש הכי הולך בחורף?
"מעיל עור בצבע שחור. זה מתאים לכל לוק, ולמרות שהצבע אולי מצטייר כמשעמם, הוא מאוד שיקי ומיוחד".