פאב 55. הבירות כובשות את העיר. צילום: הרצל יוסף

המלצה שלנו - לפני שאתם מתחילים לקרוא את הכתבה הזאת, מומלץ להתיישב בנחת ולמזוג לעצמכם כוס בירה צוננת. אבל במקום לבחור באחד המותגים המוכרים, למה שלא תנסו הפעם בירת Peroni איטלקית, BrewDog סקוטית או Pushkin ישראלית?

מה קרה לקורונה, הגולדסטאר וההייניקן המוכרות ואהובות, אתם ודאי שואלים. הן עדיין כאן, אבל מדי פעם כיף לגוון ולהתנסות בדברים חדשים, מעניינים ונדירים. ובשתי מילים: בירות בוטיק.

באר שבע עוברת באחרונה שינוי תרבותי בכל הקשור למותגי הבירה שלה. הבירות המוכרות והממותגות עדיין שולטות ללא עוררין בשוק הבירות, אבל נדמה שבאחרונה גם בבירת הנגב תחום בירות הבוטיק מתעורר והולך ותופס תאוצה.

לטובת הקוראים שאינם יודעים מה ההבדל בין בירות בוטיק לבירות ממותגות, נסביר שבירות בוטיק הן בירות המיוצרות בכמויות קטנות. המבשלה שבה מיוצרת הבירה היא פחות תעשייתית מבחינת הגדול וכמות הבירה המיוצרת בה. חשוב לציין שאף שהמותג נחשב לקטן, הוא לא בהכרח יקר יותר - הרבה פעמים ההפך הוא הנכון.

פגשנו ארבעה מומחי בירות בוטיק באר שבעיים - איליה מויסייב (33), תושב באר שבע וזכיין חנות 'ביר פוינט', גיא כהן (29), מנהל 'פאב 55', יבגני בודני (30) ויבגני רובנר (30), זכייני חנות 'ביר סטיישן', לשיחה על מחירי הבירות, תרבות השתייה הבאר שבעית, ולמה עדיף לשתות בירת בוטיק מאשר בירה ממותגת.

באים מאהבה
הקשר בין מויסייב לבין המשקה האלכוהולי הזהוב התחיל עוד כשהיה נער. "אני מגיל די צעיר חובב בירה, ואחרי שחשבתי על הדברים וראיתי שמדובר בתחום שיש לו פוטנציאל עסקי טוב לטווח הארוך, החלטתי שאני רוצה ללכת על זה", הוא מספר. "נוסף לזה התייעצתי גם עם אבא שלי לפני שהחלטתי שאני רוצה להקים עסק במקביל לעבודה השנייה שלי".

איליה מויסייב. קיבל טיפים מאבא. צילום: הרצל יוסף

מנהל 'ביר פוינט' הוא בנו של דימה מויסייב שהיה בעבר הבעלים של פאב Beer Seven המיתולוגי בעיר העתיקה. "הרקע של אבא שלי בתחום הבירות והמחשבה שאני רוצה לפתוח עסק עצמאי בעתיד ולהתפרנס ממנו בצורה מכובדת הביאו אותי להחלטה ללכת על חנות שמוכרת בירות באופן ספציפי", הוא אומר ומדגיש, "חשוב להבין שזה לא פאב. יש אומנם פינות ישיבה בחוץ לנוחיות האנשים, אבל השאיפה שלנו היא שאנשים יגיעו אלינו, ירכשו את הבירה עם כמה חטיפים ופיצוחים וימשיכו בדרכם הביתה".

לדברי מויסייב, "בגלל שמדובר בתחום שלא הרבה אנשים מכירים לעומק ומבקשים ייעוץ, אני מעדיף שהמקום יהיה שקט ואוכל לתת מענה הולם לאנשים. אפשר לומר שאני נמצא כאן מאהבה. בנוסף לזה, גם הפן הכלכלי של עסק עצמאי בא לידי ביטוי".

גיא כהן, מנהל הסניף המקומי של 'פאב 55', הוא דמות מוכרת יותר לקהל הבאר שבעי. "בשלוש השנים האחרונות הייתי מנהל ב'פורום'. את העבודה במועדון עזבתי לטובת ניהול ה־55", הוא מספר. "האמת שזה שיחק לטובתי, רציתי גם להפחית בחיי הלילה, אבל עדיין להשאיר רגל בתחום הזה, כך שמבחינתי ניהול של המקום כאן הוא הקומבינציה המושלמת עבורי".

טעימה עסקית
הסיפור של יבגני בודני ויבגני רובנר מעט שונה. השניים החלו את דרכם בעולם הבירה בלי שום ניסיון קודם בתחום האלכוהול, למעט היותם חובבי המשקה הנפוץ.

גיא כהן. מערכת מזיגה משוכללת. צילום: הרצל יוסף

"הגענו להחלטה לפתוח את העסק הזה נטו מתוך אהבה לבירות. אנחנו אומנם לא חובבי בירות במשך שנים רבות, אבל כשאתה עושה משהו שאתה אוהב, אתה בהחלט יכול להיות אופטימי לגבי התוצאות בהמשך הדרך", מסכימים השניים.

"תוסיף לזה גם שמדובר בעסק הראשון של שנינו, וזה בסך הכל ניסיון טוב ללמוד איך עובד עולם העסקים. מבחינתנו מדובר בסוג של טעימה עסקית. אם תחבר את הכל, תקבל את התשובה להחלטה שלנו לפתוח דווקא עסק למכירת בירות".

בודני ורובנר עברו מסלול חיים די דומה. "הגענו לארץ בגיל 17 מרוסיה, כל אחד בנפרד. בצבא הכרנו ושירתנו ביחד, ולאורך כל השנים נשארנו בקשר. לאחר אינספור עבודות מזדמנות החלטנו ללכת על המקום הזה", מספר בודני. "גרתי במרכז ובעקבות הקמת העסק, לפני כשנתיים, עברתי להתגורר בבאר שבע", מוסיף רובנר.

העיקר האיכות
לדעת כולם, הסיבה להצלחה של מותגי הבירה הקטנים היא שפס הייצור שלהן איכותי יותר. "אם תיקח למשל את מותג הבירה Edelweiss האוסטרי, הוא מיוצר באוסטריה ומגיע לישראל בכמות הרבה יותר קטנה מאשר בירה שמיוצרת בארץ", מסביר מויסייב.

יבגני בודני. בירות במחיר נגיש. צילום: הרצל יוסף

בודני ורובנר ממשיכים, "אחד המרכיבים החשובים ביותר בבירה הוא המים. הטעם של המים משתנה ממדינה למדינה. כלומר, אם תיקח את המתכון של Edelweiss ותשתמש בדיוק באותם המרכיבים פה בארץ, הטעם של הבירה עדיין יהיה שונה מכיוון שהטעם של המים שונה".

ומה באשר למחיר? הישראלים התרגלו כבר שהמילה "בוטיק" הפכה לשם נרדם ל"יקר", אבל מתברר שבתחום הבירות לא כך הדברים.

ממבט מהיר בתפריט הבירות הן ב'ביר סטיישן' וגם ב'ביר פוינט' אפשר להבין שמחירי הבירות בשתי החנויות הרבה יותר נמוכים מאשר בכל פאב מקומי. ערכנו השוואת מחירים בין ליטר בירה גולדסטאר לא מסוננת ('אנפילטרד' - ד.כ) הנמכרת בביר פוינט לבין כמות של שליש מאותו משקה בפאב ממוצע. ההבדלים הם תהומיים: שליש בירה בפאב יעלה לכם בממוצע כ־30 שקל, ב'ביר פוינט', לעומת זאת, ליטר בירה יעלה לכם 35 שקל.

למה הבירה אצלכם זולה יותר?
מויסייב: "יש לעניין הזה כמה סיבות. קודם כל, אני לא מחפש להרוויח 300% מכל בירה. תאמין לי שגם ב־35 שקל לליטר אני עדיין מרוויח. נוסף לזה, יש גם עניין של ספקים. בגלל שאני מוכר רק בירות, אז התחלופה שלי די גבוהה, וכך גם הספק בירות שלי מרוויח מהנושא. ברגע שכולנו מרוויחים, יש לו אינטרס למכור לי את הבירה במחיר זול יותר וכך אני יכול להוריד מחירים גם ללקוחות שלי. מבחינתי, השירות כאן הוא מעל הכל".

רובנר ובודני: "ההבדל העיקרי בינינו לבין פאב רגיל הוא שאנחנו צוות יחסית קטן. אין לנו מטבח שמכין אוכל במקום, אין לנו צוות של עובדים שצריך לשלם להם, ולכן אפשר למכור את הבירות בסכום שהרבה יותר נגיש לקהל".

כהן: "אצלנו המחיר קצת יותר יקר, מהסיבה הפשוטה שאנחנו מסעדה לכל דבר. אני מחזיק בכ־30 אנשי צוות ויש לנו תפריט של מסעדה ממש. אנחנו משתדלים שלא להפריז במחירים, אבל אצלנו יש מרכיבים נוספים שנכללים במחיר של הבירה".

רוצים להתנסות
לדעת ארבעתם, העיר באר שבע היא בלי ספק בעלת פוטנציאל גבוה מאוד בתחום הבירה. "נכון, הקהל הבאר שבעי אומנם יחסית שמרן בכל מיני תחומים, וגם בתחום הבירות זה בא לידי ביטוי, אבל הפוטנציאל העסקי שיש כאן מבחינת האוכלוסייה הוא גדול", מסכימים כולם.

יבגני בודני. חיסכון לא קטן כשמשווים מחירים. צילום: הרצל יוסף

"אני יכול לומר לך שאלינו מגיעים אנשים שמראש באים לנסות ולטעום דברים חדשים. הבירות הישראליות הולכות אצלנו מאוד חזק. כל בירות המלכה, אלכסנדר ועוד מותגים ישראלים, הולכים חזק. אולי יש כאן איזו אמירה ציונית כלשהי", אומר בחיוך כהן ומוסיף, "אבל יש גם בירות מהעולם כמו Blue Moon למשל שהיא מאוד מבוקשת".

"בסופו של דבר, כמו בכל דבר בעסקים, אם המוצר שלך הוא טוב, אנשים יגיעו אליך. יש גם את הקהל שטעם בירה מסוימת בחו"ל והוא יכול למצוא אותה אצלנו. יש לא מעט אנשים מהסוג שמגיעים אלינו".

המכנה המשותף של כל המקומות הוא קהל היעד שמבקר בהם - חובבי בירה בכל הגילים. "אליי מגיעים הרבה סטודנטים בגלל המיקום המרכזי שלי", אומר מויסייב שחנותו 'ביר פוינט' ממוקמת על שדרות רגר, בחזית מגדלי אביסרור. "אני נגיש לכולם וחלק מהשיקול של הבחירה במקום הזה היתה הקהל הסטודנטיאלי".

"אצלנו קהל היעד מורכב מהמון תיירים שנמצאים בסביבה ומגיעים, וגם האוכלוסייה מחבר העמים מהווה בערך 60 עד 70 אחוז מהלקוחות שלנו", מציין רובנר.

לכהן קצת קשה יותר לאפיין את הקהל המבקר בפאב שבניהולו. "קשה לי לשים את האצבע במדויק מי מגיע אלינו לפאב, אבל אני יכול לומר לך שהגיל הממוצע כאן הוא בין 30 ל־40. אבל יש לנו לקוחות בני 21 ויש אפילו לקוחות בני 70 שמגיעים שבוע אחרי שבוע" .

הכי טרי
אחת הסיבות שהבליינים חוזרים מדי שבוע לפאבים ולחנויות המוכרות בירות בוטיק היא טריות המוצר. "הדבר הבסיסי ביותר בכל חנות שמוכרת בירות מהחבית היא חדר קירור", מסביר בודני, "בניגוד לפאבים שמחזיקים את החביות בדרך כלל מתחת לעמדת הברמן, כאן הבירות נמצאות בקירור מסביב לשעון ואורך החיים של החבית נשמר ליותר זמן".

טרנד שתופס תאוצה. צילום: שאטרסטוק

כהן ממשיך ומסביר, "מערכת המזיגה אצלנו היא לדעתי המשוכללת ביותר שקיימת בישראל. המקרר שלנו נמצא באופן קבוע בטמפרטורה של אפס מעלות וכל בירה מגיעה ללקוח בדיוק על פי הוראות היצרן שלה. אין לנו משחק בנושא הזה. אם היצרן קבע שבירת 'לה שוף' הבלגית מגיעה עם הרבה קצף, אז אנחנו מקפידים שכך זה יגיע".

כל הארבעה ערים לכך שתחום בירות הבוטיק הפך בתקופה האחרונה לטרנד שהולך ותופס תאוצה, והחלומות שלהם בתחום בהתאם לכך. "המקום אצלנו אומנם קיים רק חודשיים, אבל אני כבר יכול להגיד לך שהחלום הגדול שלי הוא שיום אחד יהיה לי מקום כזה משלי", אומר כהן בחיוך.

כמה זה עולה לנו?
מבדיקה שערכנו עולה פער משמעותי במחירים: בירת 'קסטיל רוג' הבלגית תעלה כ־38 שקל לשליש בפאב בממוצע, בעוד ליטר ב'ביר סטיישן' יעלה 49 שקל.

בירה 'קסטיל רוג'. יקר משמעותית בפאב. צילום: שאטרסטוק

לא פעם בוצעו מחקרים בנוגע למחירי המופרזים של האלכוהול בישראל, וכאן חנויות בירות הבוטיק מנצחות בגדול. על פי אתר graphics.wsj.com תל אביב, כנציגת ישראל מדורגת במקום השלישי במחיר בירה בפאב (מקום ראשון - הונג קונג, מקום שני - ז'נבה - ד.כ) כאשר המחיר של שליש ליטר בירה יעלה בממוצע 35 שקל.

לשם השוואה בחרנו שני מותגים הנמכרים גם בפאבים וגם בחנויות הבירה וערכנו השוואה בין שליש ליטר בפאב לליטר בחנות מאותו משקה: בירת 'קסטיל רוג' הבלגית תעלה כ־38 שקל לשליש בפאב בממוצע, בעוד ליטר בירה ב'ביר סטיישן' יעלה 49 שקל.

שליש בירת 'וויינשטאפן' תוצרת גרמניה עולה כ־35 שקל, בעוד ליטר משקה יעלה ב'ביר פוינט' 39 שקל. "אני חושב שברגע שאנשים אוהבים וצורכים בירה על בסיס יומי עם חברים ובני משפחה, יש כאן חיסכון לא קטן - אתה גם מקבל מוצר טרי יותר, גם מקבל כמות גדולה יותר וגם חסכת לעצמך עשרות שקלים אם היית מזמין ליטר בירה בפאב", אומר מוסייב.

הכתבה המלאה מופיעה בגיליון סוף השבוע של "ידיעות הנגב".