מטה המאבק המשותף להקמת שדה תעופה משלים לנתב"ג בנבטים, בו שותפים נציגי הנגב והצפון, פועל בימים אלו להגביר את הלחץ על מקבלי ההחלטות לבחור בנבטים כשדה תעופה אזרחי שני במדינה. בשלב זה טרם התקבלה החלטה האם שדה התעופה יקום בנבטים בשל התנגדות חיל האוויר.

השטח בו אמורה לקום קריית המודיעין. אין התקדמות. צילום: הרצל יוסף

אולם אין זו התכנית היחידה שלא יוצאת לפועל באזור הנגב. בעת האחרונה שוררת פסימיות בנוגע להעברת פרויקטים מחוללי שינוי לנגב, ביניהם העברת יחידות המודיעין 8200 לצומת שוקת.

"התמהמהות ההחלטה האסטרטגית להעברת יחידות המודיעין לנגב, יחד עם הווטו של חיל האוויר על הקמת שדה תעופה בינלאומי משלים לנתב"ג בנבטים זו שערורייה רבתי", אומר חבר מטה המאבק המשותף להקמת שדה תעופה בנבטים, טל אל-על, המכהן כסגן וממלא מקום ראש עיריית באר שבע.

בכירים בעולם העסקים והתעשייה חוששים כי אי העברת פרויקטים גדולים לנגב תפגע קשות בפרויקטים הקיימים. בין הפרויקטים שעשויים להיפגע מלוח הזמנים שמתמהמה הם הסכמי הגג, שמושתתים ומתבססים על פרויקטים גדולים שאמורים לעבור לנגב. כמו כן, קיים חשש כי קריית ההייטק בפארק "גב ים" בבאר שבע תלך ותאבד מערכה, אם הייטקיסטים ובעלי חברות גדולות ייווכחו לדעת שפרויקטים מחוללי שינוי שהובטחו לעבור לנגב לבסוף לא יעברו.

באירוע הרמת כוסית לכבוד יום העצמאות שהתקיים בלשכת המסחר, דיבר ראש העירייה, רוביק דנילוביץ', על החשיבות של מעבר פרויקטים בסדר גודל לאומי לנגב. נשיא לשכת המסחר והתעשייה לבאר שבע והנגב, משה טרבלסי, חיזק את ידיו של דנילוביץ' במאבקו להשלמת מעבר קריית המודיעין של צה"ל לאזור צומת שוקת במרחב ליקית.

"בפרויקט דגל זה הושקעו כבר כ-300 מיליון שקל והוא מנוע צמיחה חיוני לנגב", אומר טרבלסי, וקורא לממשלה "לגלות מנהיגות ואחריות ולדבוק בתוכנית זו העולה בקנה אחד עם האינטרסים הביטחוניים, הכלכליים, החברתיים וההתיישבותיים של מדינת ישראל כולה".

טל אל-על העביר מסר תקיף יותר וחושש מאיבוד הזדמנות להפריח את הנגב ולהפוך אותו לאזור משגשג. "האם יש מנהיגות למדינה הזו או ששוב יפקירו אותנו, במקום לחזק את מי שמפריח פה את השממה, נאחז בנגב ומפתח אותו?". אל-על מביע אכזבה מההתמהמהות של מקבלי ההחלטות בהעברת פרויקטים לנגב ושואל בקול: "האם נגזר עלינו להישאר רק עם תופעות חמורות כמו הירי בסגנון דאע"ש שראינו השבוע?".