לא מעט הורים יודעים להעלות טענות כלפי מערכת החינוך והרשויות המקומיות, ומלינים על דרכי הטיפול שלהם בכל הקשור לבטיחות ילדיהם בקרבת בתי הספר. אלא שמסתבר, כך על פי חברי הוועדה לבטיחות בדרכים בעיריית באר שבע, שמי שמסכן את בטיחות התלמידים הם ההורים עצמם. נשמע אבסורד?

ילדים חוצים כביש בדרך לבית הספר. צילום ארכיון: הרצל יוסף

התנהגות ההורים בדרכים, בכל הקשור להסעת ילדיהם לבתי הספר היא פשוט שערורייתית. מדיוני הוועדה ומתיעוד שנעשה עולה, כי הורים נוסעים על מדרכות, לא מצייתים לתמרורים, מתמרנים עם הרכב בנסיעה לאחור (רוורס) בשעה שילדים חוצים, חונים במקומות שמפריעים לתנועה, ועוד.

"כהורים וכנהגים, אנו מסכנים את הילדים שלנו במקום בו הם אמורים להיות מוגנים על המדרכות, בשער בית הספר ובכבישים הסמוכים", זו הקריאה שיצאה מהוועדה. במהלך הדיון הועלו מספר הצעות להתמודדות בתופעה: התקנת מצלמות בקרבת מוסדות חינוך, אכיפה מוגברת, איסוף תלמידים באמצעות אוטובוסים להקטנת עומסי תנועה, פעילות מוגברת של מטה הבטיחות מול מנהלי בתי הספר ופעילות הסברתית להורים ולתלמידים.

מפאת חשיבות הנושא ביקש ראש העירייה רוביק דנילוביץ' מד"ר יובל גנות, להופיע בפני חברי הוועדה ולהציג את הסוגיה מזווית של איש מקצוע. ד"ר גנות, ראש המחלקה ללימודי הנדסה שנה א' במכללה האקדמית ספיר, סיפר כי הוא מוטרד מאוד ממה שקורה בסביבת בתי הספר בעיר.

"בשנים האחרונות עבירות החנייה בבאר שבע התפתחו לממדים מטרידים. חנייה על מדרכות, חנייה כפולה וחנייה בנתיבי תחבורה ציבורית, כל אלה מסכנים את הנוסעים בכביש וההולכים על המדרכות", אמר ד"ר גנות בשיחה שקיימנו עימו השבוע.

לדבריו "הדבר מטריד במיוחד בשערי מוסדות החינוך בבוקר ובשעות איסוף הילדים. "אז", הוא אומר, "בלחץ הזמן, ההורים מבצעים עבירות חמורות המסכנות באופן ממשי את הילדים".

ההתעסקות של ד"ר גנות בסוגית הבטיחות נובעת בין היתר מאירוע אישי שחווה: "לאחר שרכב שעלה על המדרכה כמעט ודרס את בנותיי, התגבש בי הרצון לפעול בעניין". בישיבת וועדת בטיחות בדרכים הציג ד"ר יובל גנות מצגת בה הוצגו הסכנות לצד פתרונות. "מדובר בבעייה קשה" אומר ד"ר גנות, "שהמענה לה חייב לכלול פעולות חינוך, אכיפה ושיפור תשתיות".

"אכיפה אינה פעולה פופולרית, אף אחד לא אוהב לקבל דו"ח ולשלם קנס. אך יחד עם זאת פעולות חינוכיות לא יעמדו בפני עצמן", כך סבור גנות, "עמוד התווך של כל מהלך, חייב להיות אכיפה אפקטיבית של חוקי התעבורה ברחבי העיר עם מיקוד בשערי מוסדות החינוך". עוד הוא מזהיר: "באר שבע לא תוכל למתג את עצמה כמטרופולין מתקדם מבלי ליטול את המושכות ולנהוג בסמכות".

מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו