הכתבה פורסמה לראשונה במוסף "ממון". כתב: אודי עציון.
נוסעים בתחבורה ציבורית ומשלמים על הכרטיס? ייתכן שהנוסע שיושב לידכם לא שילם. המעבר המתגבר לעלייה מהדלתות האחוריות באוטובוסים, ותשלום באמצעות תיקוף כרטיס ה"רב־קו" במכונות הפזורות באוטובוס, ולא דרך הנהג, הגדיל את מספר המשתמשים שלא משלמים.
אוטובוס של חברת "דן באר שבע". עלייה מכל הדלתות אמורה לקצר זמני שהייה בתחנות. צילום: הרצל יוס,

עלייה מכל הדלתות נועדה לקצר את זמני הנסיעה, באמצעות קיצור זמני השהייה בתחנות, ולשפר את הבטיחות על ידי שחרור הנהג מגבייה. אולם יש לה גם מחיר בדמות העלייה במספר הנוסעים שלא משלמים.

התופעה בולטת בבאר שבע, שהייתה בשנה שעברה לעיר הראשונה שבכל קווי האוטובוס בה מופעלת עלייה מכל הדלתות, עם תחילת פעילות חברת "דן באר שבע". המדינה מתכוונת להטיל עליה קנס שעשוי להגיע למיליוני שקלים, בטענה שמספר הנוסעים אצלה ללא תשלום מגיע ל־30%. במשרד התחבורה טוענים כי החברה לא משקיעה מספיק באכיפה נגד הנוסעים, דבר שעולה לה באובדן הכנסות ונערכו לה שימועים בנושא.

עם המעבר לעלייה מכל הדלתות שינתה המדינה את שיטת ההתחשבנות עם מפעילות התחבורה הציבורית: הללו מקבלות תשלום לפי כל ק"מ נסיעה שמבצעים האוטובוסים, וההכנסות ממכירת וטעינת הרב־קו מועברות למדינה. המפעילות מקבלות תמרוץ על מספר התיקופים (העברת רב־קו במכונות התיקוף), ויש סנקציות על מי שלא אוכפות את התשלום. בסך הכל מגיעות ההכנסות ממכירת כרטיסי אוטובוס לכ־2.5 מיליארד שקל בשנה. בדן באר־שבע טוענים שבתחילת ההפעלה הגיע הפער בין נוסעים שנספרו פיזית לכאלה ששילמו ל־22%, אך הוא ירד לפחות מ־10%.

יוני ברונשטיין, מנכ"ל דן באר שבע, אמר ל"ממון" כי "משרד התחבורה ערך בעיר בקרה שמסתמכת על בדיקה ב־300 נסיעות אוטובוס במשך שבועיים, שבריר ממספר הנסיעות. הנתונים שהוצגו לכם לגבי מספר הנוסעים הלא משלמים מופרכים, והמדינה שוכחת להזכיר את מי שנספרים כנוסעים אך לא משלמים – חיילים, שוטרים ואנשי שירות בתי הסוהר. שיעור הנוסעים הלא משלמים עומד השנה על 6% עד 8%, כולל לובשי מדים".

מנכ"ל דן באר שבע: "המדינה שוכחת להזכיר את מי שנספרים כנוסעים אך לא משלמים – חיילים, שוטרים ואנשי שירות בתי הסוהר". צילום: ידיעות אחרונות

גם באגד מתמודדים עם הקשיים בשינוי ההרגלים של משתמשי התחבורה הציבורית בירושלים שלא משלמים לנהג וצריכים לטעון מראש את הרב־קו. קמפיין "לתקף בכיף" של החברה נועד להזכיר שגם מי שרכשו חופשי־חודשי צריכים לתקף את כרטיסיהם.

ברכבת הקלה נאבקים באי־התשלום באמצעות הפעלה מאסיבית של פקחים בעלי סמכות לדרוש מהנוסעים להזדהות, ולעכבם עד להגעת שוטר אם הם מסרבים למסור פרטים. הקנס שבסמכותם להטיל הוא 180 שקל, לעומת 100 שקל באוטובוס. בשבוע הבא יפרסם משרד המשפטים תיקון לחוק, לקראת העברתו לאישור ועדת הכלכלה, שישווה את סמכויות פקחי האוטובוסים לפקחי הרכבת הקלה. ההערכות הן ששיעור אי־התשלום על הנסיעות ברכבת הקלה הוא 7%־10%.

"ההערכות אצלנו הן ש־13% מהנוסעים לא משלמים", אמר ל"ממון" א', פקח בחברת אוטובוס בגוש דן. "זה המון כסף שלא מגיע למדינה".