צמיחה משמעותית בהיקף הניגשים ל-5 יחידות בבחינת הבגרות במתמטיקה ברחבי הארץ וגם בנגב. שר החינוך, נפתלי בנט, הציג  היום (רביעי) את נתוני הקיץ האחרון ב-5 יחידות לימוד במתמטיקה והכריז כי הושג היעד של התכנית הלאומית 'לתת חמש', כשמספר התלמידים הנבחנים ברמת 5 יחידות הוכפל בתוך שלוש שנים בלבד. 

נפתלי בנט ותלמידים. "המספרים מדברים בעד עצמם". צילום: דוברות משרד החינוך

הנתונים מחושבים על פי צפי המתבסס על תלמידים שסיימו השנה לימודיהם בכיתה י"א בקבוצות של 5 יח"ל וימשיכו בשנה הבאה באותו היקף לימודים (אם כי הנתון יכול להיות דינאמי).

באר שבע כמעט והכפילה את מספר הניגשים לבגרות בהיקף של 5 יחידות. אם בשנת 2014 ניגשו 186 תלמידי י"ב מתוך כ-2,400, הרי שבשנה הבאה ייגשו מתוך מספר דומה כ-350 תלמידים, עלייה מ-8% מכלל התלמידים ל-15%.

גם בשאר הרשויות ישנה צמיחה - מיתר ועומר, מהרשויות החזקות בדרום, ניצבות בראש הרשימה. מצפה רמון חיזקה את לימודי המתמטיקה מ-4% בשנת 2014 ל-20% לפי הצפי לשנת 2019. גם ירוחם, דימונה, נתיבות ואופקים רשמו עליה, אם כי מתונה יותר, שמסתכמת ב-2-3%.

הישגי הרשויות בדרום. נתונים: משרד החינוך

בנט הציג את סיכום התכנית עד כה, וחשף את הצעדים החדשים שצפויים להיכנס כבר בשנת הלימודים הקרובה (תשע"ט). מניתוח נתוני הקיץ האחרון עולה, כי בשנה האחרונה ניגשו 18,050 תלמידים ל-5 יחידות לימוד. מדובר בתוספת של  1,965 תלמידים ביחס לשנת הלימודים הקודמת תשע"ז. מאז יציאתה של התכנית הלאומית לדרך נפתחו 751 מגמות ללימוד 5 יחידות מתמטיקה, מתוכן 107 מגמות בעשירונים הנמוכים 1-5.

"כשיצאנו לדרך עם התכנית הלאומית 'לתת חמש' הצבנו יעד ברור - הכפלת מספר הלומדים ב-5 יחידות מתמטיקה תוך ארבע שנים", ציין שר החינוך, נפתלי בנט, "בחלוף שלוש שנים בלבד, המספרים מדברים בעד עצמם: הבטחנו - וקיימנו. השינוי הוא בלתי נתפש, למעשה יצרנו את התשתית להמשך קיומה של אומת הסטארט אפ בשנים הבאות, זה ללא ספק המהלך החברתי ביותר בשנים האחרונות".

"הקריסה המתמשכת בלימודי המתמטיקה והמדעים היוותה סכנה ממשית לעתיד המשק הישראלי: המספרים דעכו, בעוד האוכלוסייה גדלה, עד שהגענו לשפל חסר תקדים של 8,800 בוגרים בלבד. במשך שנים תלמידים בפריפריה נאלצו לוותר מראש על ההזדמנות לפרוץ קדימה. ברהט ובאופקים היו בקושי 2%. כעת, לאור הצלחת התכנית, אנחנו מתרחבים גם לחטיבות הביניים ולבתי הספר היסודיים".

הוסיף לדברים גם מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב: "אלפי תלמידות ותלמידים, שבעבר לא חלמו להצטיין במתמטיקה, בפעם הראשונה קיבלו הזדמנות. נמשיך לקדם את התכנית הלאומית במתמטיקה, לפתוח עוד מגמות ולהכשיר עוד מורים, ולעשות הכל כדי לאפשר לכל תלמיד בישראל להאמין בעצמו ולמצות את יכולתו – ולא משנה איפה הוא גר".