את יום שני בשבוע שעבר לא ישכח מנסור אלעטאונה עוד ימים רבים. אלעטאונה (63), תושב חורה, נשוי ואב לחמישה ילדים, נהג אוטובוס בחברת "דן באר שבע", נסע כהרגלו מדי יום בקו 22, אך שום דבר לא הכין אותו למה שיתחולל באוטובוס בו נהג.

השלט "די לאלימות" על אחד האוטובוסים. צילום: חברת "דן באר־שבע"

"באחת התחנות", הוא משחזר, "באזור שבין שכונה ד' לשכונת נחל עשן, עלו שלושה צעירים כבני 16-15 והחלו להשתולל בתוך האוטובוס ולריב ביניהם. דרך המראה גם שמתי לב שהם לא שילמו על הנסיעה. הערתי להם על כך והם המשיכו להשתולל ולהתפרע. לפני שהם ירדו בתחנה ברחוב המשחררים, אחד מהם היכה אותי בכתף וביד, השני הקיש על כפתורי ההילוכים והשלישי היכה על הכפתורים המיועדים לפתיחה ולסגירת הדלתות. הם לא הסתפקו בזה וירקו עליי".

אלעטאונה החליט לעשות מעשה. הוא עצר את האוטובוס והחל לרדוף אחר הצעירים. "הרגשתי שהם חצו קו אדום", הוא סיפר השבוע, "התנהגותם היתה מאוד מסוכנת, כלפיי וכלפי הנוסעים. החלטתי שאני לא עובר על כך בשתיקה".

נהגים בטראומה
אלעטאונה אמנם הצליח לתפוס את אחד הצעירים, אך מצד שני, גם ספג מכות נמרצות משני הצעירים האחרים, שנמלטו מהמקום. מזה עשרה ימים הוא בחופשת מחלה ושוהה בביתו כשהוא סובל מפגיעות בכתפו ובידו ועדיין לא שב לעבודתו על ההגה.

"זו לא הפעם הראשונה שאני זוכה ליחס אלים כזה", הוא מספר, "לא אחת אני נתקל בנוסעים, רובם צעירים, תלמידי בית ספר, שעולים לאוטובוס על הבוקר ופורקים עליך את כל העצבים, מקללים אותך, יורקים עליך. לפעמים יש לך תחושה שאותם נוסעים רק מחפשים לריב עם הנהג. אנחנו חוטפים את כל הזעם שלהם. למה זה מגיע לנו? זו פשוט כפיות טובה. אנחנו באים ליום עבודה, משרתים את ציבור הנוסעים וזה מה שמגיע לנו?".

אלעטאונה לא לבד. רבים מעמיתיו, נהגי אוטובוס, כמו גם נהגי מוניות בעיר, הפכו בחודשים האחרונים קורבנות לאלימות פיזית ומילולית מצד נוסעים המשתמשים בתחבורה הציבורית. בצעד יוצא דופן הסכים אלעטאונה להיחשף ולספר את סיפורו האישי. נהגים אחרים, שנפלו קורבן למעשי אלימות מצד נוסעים, חוששים להיחשף, חלקם אף מפחדים, ואותות אותם מקרים עדיין חרוטים בזכרונם.

"עד היום אני בטראומה ממה שחוויתי לפני מספר חודשים", מספר אחד מנהגי האוטובוס בעיר, "הסיטואציה הזו, שנוסע פתאום מגיע אליך מקצה האוטובוס ומשום מקום הוא צועק עליך ויורק עליך ומשלים את 'מלאכתו' באיזו מכה הגונה, זה לא מרפה ממני".

"הבריונות הזו בתחבורה הציבורית שוברת כל שיאים. למה נהג צריך להרגיש כל הזמן שהוא מאוים. איך אתה יכול להסיע כך 60-50 נוסעים כשאתה כל הזמן במתח, שמא מישהו מהנוסעים יתפרץ עליך וישפוך עליך את כל זעמו? זה כבר הפך לשיגרה, שיגרה של הפקרות".

מנסור אלעטאונה. "זו לא הפעם הראשונה שאני זוכה ליחס אלים כזה". צילום פרטי

גידופים וחבלות
זה למעלה משנה וחצי מפעילה חברת "דן באר שבע" את קווי התחבורה הציבורית בבירת הנגב. לדברי מנכ"ל החברה, יורי ברונשטיין, "עד לפני מספר שבועות נרשמו לא מעט אירועים של קללות וגידופים וגם יידוי אבנים לעבר אוטובוסים, אבל באחרונה תופעת האלימות בתחבורה הציבורית עלתה מדרגה והמקרים בהם אנחנו נתקלים הפכו ליותר קשים".

לפני כשלושה שבועות, מציין ברונשטיין, הותקף אחד מהפקחים של החברה על ידי נוסע באוטובוס לאחר שזה התבקש להציג בפניו את כרטיס הנסיעה שלו. נוסע אחר סטר באותו היום לנהג אוטובוס.

למחרת, נרשם אירוע אלים קשה עוד יותר, כאשר נהג אוטובוס, שהיה בהפסקה בין נסיעה לנסיעה, המתין עם רכבו במסוף האוטובוסים בשכונה י"א בעיר ולפתע הוא הותקף על ידי שני צעירים כבני 18, שהיכו אותו ללא כל סיבה עד זוב דם. השניים אותרו ונעצרו ומאוחר יותר הובאו להארכת מעצרם בבית המשפט. נהג האוטובוס הועבר לטיפול רפואי בבית החולים 'סורוקה' כשהוא סובל מחבלות בפניו. הוא אמנם כבר שוחרר לביתו, אך עד כה טרם חזר לעבודתו.

יום נוסף חלף, ולאחד מקווי האוטובוס בעיר עלו בצהרי היום שני צעירים, כשאחד מהם מעורטל בפלג גופו העליון ללא חולצה. בתגובה לבקשתו של הנהג מאותו צעיר לעטות עליו חולצה, החלו שני הצעירים להשתולל באוטובוס, לחבל בכסאות הישיבה, כאשר שיאו של האירוע נרשם בהכאת הנהג על ידי שני הצעירים, שחולץ בעור שיניו מהאוטובוס ופונה לבית החולים לטיפול רפואי. גם אותו נהג טרם שב לעבודתו נוכח הפגיעות שספג.

רשימת מקרי האלימות כלפי נהגי התחבורה הציבורית הולכת ומתארכת. חלקם של המקרים כלל לא מתפרסמים ברבים.

הנה, למשל, באחד מימי השבוע שעבר עלתה לאוטובוס חבורת נערים כבני 15, כשלפתע ללא התראה מוקדמת, במהלך הנסיעה בשדרות רגר, לא הרחק מסניף הדואר המרכזי בעיר, הם החלו להשתולל באוטובוס ולהכות את הנהג. לא קשה לנחש את תוצאות האירוע. נהג פצוע מובהל לבית החולים ועשרות נוסעים מפוחדים שנקלעו לסיטואציה המפחידה הזו.

יורי ברונשטיין. "האלימות בתחבורה הציבורית עלתה מדרגה והסלימה". צילום: הרצל יוסף

"אווירה של 'עליהום'"
לאור כל אותם מקרים ונוכח התגברות תופעת האלימות בתחבורה הציבורית, פתחה באחרונה חברת "דן באר שבע" בקמפיין תחת הכותרת "די לאלימות". על עשרות אוטובוסים נתלו כרזות הקמפיין, כך גם בכריזה האלקטרונית בתוך האוטובוסים עצמם.

"אוסף מקרי האלימות בתקופה האחרונה", מציין ברונשטיין, "הוא אינו הגיוני. יש כאן משהו באווירה הכללית של 'עליהום' על הנהגים, שהם משרתי ציבור. הנהג הוא לא אויב המדינה. הוא עובד לפרנסתו שעות על גבי שעות. אין שום סיבה לנהוג כלפיו באלימות. למה צריך להגיע למצב הזה? זה לא נתפס בעיניי. זה סוג של כפיות טובה".

ברונשטיין מציין כי כבר פנה באחרונה למפקד המחוז הדרומי במשטרה בנושא הזה כדי שזו תילחם בתופעה. "אני חושב", אומר ברונשטיין, "שבמציאות הזו אין מנוס מהגברת הנוכחות המשטרתית בשטח ומחיזוק אמצעי ההרתעה והאכיפה".

האלימות בתחבורה הציבורית מוצאת את מקומה לא רק בקווי התחבורה העירוניים, כי אם גם בקווים הבינעירוניים. באחד הימים, לפני כחודש ימים, סמוך לשעה 22:00, בעת שנסע במסלול קו 10 של חברת "מטרופולין" מתל שבע לבאר שבע, נחסם נהג האוטובוס ביציאה מתל־שבע על ידי מכונית, ממנה יצאו ארבעה רעולי פנים, ועל פי עדות הנהג, הם ניפצו את שמשות הרכב באלות שאחזו בידיהם. הנהג עצמו, שנפצע קלות כתוצאה משברי זכוכיות שמשת האוטובוס, חילץ את עצמו מהמקום ופונה לקבלת טיפול רפואי.

מנכ"ל "מטרופולין", אילן קרני, ציין כי "מדובר באירוע חמור שהגיע אחרי כמה אירועי רגימת אבנים שמבחינתנו הם אירועי פח"ע לכל דבר. התרענו בפני המשטרה על הסכנה במקרים כאלה, שקורים בעיקר באזור היישובים הבדואים בנגב ובתדירות גבוהה. החברה רואה בחומרה רבה כל מקרה אלימות בתוך האוטובוס כלפי הנהג ובקרב הנוסעים. יש נהלים ברורים לפיהם יש לערב משטרה בכל תקרית אלימה".

אוטובוס מנופץ. צילומים: "מטרופולין"

מלחמת גרסאות
בתוך כך, ביום שני האריך בית משפט השלום בבאר שבע את מעצרם של שני החשודים בתקיפת נהג המונית מאיר כהן מבאר שבע בסוף השבוע האחרון בשלושה ימים. ויכוח על סכום של עשרה שקלים הסלים לכדי אירוע אלים בו הותקף נהג המונית על ידי נוסעים שהסיע בלילה שבין שישי לשבת.

נהג המונית הותקף באגרופים ובעיטות על ידי שני החשודים במעשה והוא פונה לטיפול רפואי כשהוא סובל מחבלות בפניו ושברים בעצמות האף. בעקבות מידע מודיעיני נעצרו החשודים, שבחקירתם טענו כי בעל המונית הוציא מהכיס מברג תוך כדי הוויכוח בין הצדדים ולכן הם תקפו אותו מתוך הגנה עצמית.

"טענתם של המשיבים (החשודים)", קבע השופט איתי ברסלר־גונן, שהחליט להאריך את מעצרם של שני החשודים, תושב באר שבע (34) ותושב ירושלים (25), בשלושה ימים, "להגנה עצמית היא מסוג טענות ההגנה שדינם להתברר במסגרת הליך החקירה והיא בוודאי לא טענה המבטלת את העובדות המקימות את העבירה של התקיפה".

"מדובר באלימות ברף מאוד גבוה מצד המשיבים. ההתנהלות של המשיבים מלמדת על בסיס אלים בבחירותיהם, על זעם בלתי נשלט. גם הסתירות בתיאור הדברים מעלות לא רק את החשש לשיבוש, אלא גם את השאלה האם באמת מדובר בהגנה עצמית".

לטענת עורכי הדין נועם אליגון ושי ברגר, סניגוריהם של החשודים, מרשיהם חשו מותקפים על נהג המונית ועל כן הם פעלו מתוך הגנה עצמית. ביום רביעי הוגש כתב אישום נגד שני החשודים. במשטרה ציינו כי גם נהג המונית נחקר על חלקו באירוע ונבדק האפשרות להגיש נגדו כתב אישום בהמשך.

מהמשטרה נמסר כי "המשטרה תפעל למיצוי חקירתי כנגד אלה שינקטו אלימות מכל סוג שהיא על מנת להגביר את ביטחון הציבור והאזרח הנורמטיבי. המשטרה רואה בחומרה רבה פגיעה בריונית בכוח הזרוע כנגד האזרח הנורמטיבי שומר החוק, ותפעל בכל הכלים העומדים לרשותה לאיתור, מעצר חשודים ומיצוי הדין עימם".

זהירות, סכנה בדרך
בחודשים האחרונים אנחנו עדים למקרים רבים של ניפוץ שמשות של כלי רכב, נסיעה פרועה ולפעמים בנתיב הנגדי, תוך סיכון שאר משתמשי הכביש ודוגמאות נוספות שהופכות את הכביש למפחיד ומסוכן עוד יותר. סרטונים רבים שמופצים ברשתות החברתיות מתעדים מקרי אלימות שכאלה, בין אם מדובר באלימות פיזית, בין אם זו אלימות מילולית. האלימות נמצאת במגמת עלייה תלולה.

מנתוני סקר חדש של עמותת "אור ירוק", שפורסמו בשבוע שעבר עולה כי 49% מתושבי הנגב והדרום נתקלו השנה באירוע של קטטה בכביש, וכי 83% מתושבי האזור נתקלו השנה באלימות מילולית ותנועות מאיימות בכביש וכי 98% נתקלו השנה בנהג שחותך ונצמד עם רכבו ברכב אחר.

"הפכנו לחברה אלימה ומנוכרת"
ההתנהגות האלימה, כך מתברר, מוצאת את ביטויה לא רק על הכביש עצמו כי אם גם בתוך הרכב, במקרה שלנו באוטובוס או במונית פנימה. מהיכן מגיעה אותה אלימות ותוקפנות?

הקרימינולוג ואיש החינוך, פרופ' ארנון אדלשטיין ממכללת קיי בבאר שבע והמכללה האקדמית אשקלון, החוקר את תופעת האלימות בישראל, טוען כי האלימות בתחבורה הציבורית הינה, לטענתו, אירוע שכיח בעולם ובישראל.

פרופ' ארנון אדלשטיין. סדרנים יכולים להשליט סדר. צילום פרטי

מה מייחד את המרחב של כלי התחבורה הציבורי שמאפשר התנהגות אלימה?
"באולם קולנוע, תיאטרון או קונצרט, אם הקהל אינו מרוצה הוא ישרוק בוז ויעזוב את האולם, אך לא יתקיף את השחקנים או את הזמרים והנגנים. בנוסף, קיימים סדרנים אשר יכולים להשליט מידה של סדר. לעומת זאת, בתחבורה הציבורית מתנהלת תרבות של 'מגיע לי'. מדובר במרחב סגור בתוך המרחב הציבורי, בו אין פיקוח פורמלי ואילו הפיקוח הבלתי פורמלי כבר לא מתקיים, בגלל שהפכנו לחברה אלימה ומנוכרת".

לדברי פרופ' אדלשטיין, "אם בעבר די היה במבט בצעיר שלא קם לקשישה, הרי שהוא חש נבוך וקם מיד. היום, מבט כזה עלול לגרום לאלימות מצד אותו צעיר כנגד מי שהעיר לו. בישראל אין יותר סדרנים, לא באוטובוסים, לא ברכבות, לא במוניות, לא במטוסים. לנהגים ולטייסים יש סמכויות אכיפה מסויימות של סדר ציבורי, אולם אין הם יכולים לנהוג או להטיס מטוס ולשמש כשומרי סדר בו בזמן. עובדה זו מנוצלת לרעה על ידי מי שחש שבמקומות אלו הוא יכול לפרוק כל עול ללא חשש משלטון החוק".

מה הפתרון?
"הפתרון הוא להציב סדרנים בתחבורה הציבורית, שיהיו להם סמכויות מעצר של שוטרים במטרה ליצור הרתעה מסויימת. מעבר לכך אנו חוזרים שוב למהות החינוך בבית שהיא חזות הכל".