פורסם לראשונה ב"ממון". כתב: אודי עציון.

התדרדרות בשירות שמקבלים נוסעי האוטובוסים בישראל: הציון הממוצע שמעניק דו"ח הבקרה של משרד התחבורה הציבורית על ביצועי החברות במחצית השנייה של 2017, ירד ב-4%. זאת בתקופה שבה טען המשרד לשיפור השירות באמצעות הוספת נסיעות והעלאת שכר הנהגים, ושל עלייה ב-4.5% במספר הנוסעים באוטובוסים ב-2017, ל-744 מיליון בשנה.

דן באר שבע. מקום אחרון. צילום: הרצל יוסף

מהדו"ח, שהגיע לידי "ממון" עולה כי "דן באר שבע", שמפעילה מאז סוף 2016 את התחבורה הציבורית בבירת הנגב, חרגה ב-206% ממדדי השירות והגיעה למקום ה-15 והאחרון בדירוג. לעומת זאת חברת "דן בדרום", המפעילה כ-300 אוטובוסים באזור צפון הנגב, הציגה את השיפור הגדול ביותר וחריגותיה במדד השירות ירדו ב-37%. 

"גדלנו גם בכמות הנוסעים וגם בכמות הקילומטראז' ושמנו לנו כיעד את סוגיית ביצוע הנסיעות בלי פשרות, מה שאפשר לנו להגיע ל-99.7% ביצוע", אמר ל"ממון" טל כהן, מנכ"ל "דן בדרום". 

לפי דוד יוסף, מנהל אגף הפיקוח ברשות הארצית לתחבורה ציבורית, דו"ח הבקרה מבוסס על עבודת מפקחים אנושיים ובקרה אלקטרונית מבוססת GPS. ב-2% מהנסיעות שנבדקו הגיע האוטובוס באיחור של 6 דקות ומעלה מלוח הזמנים, וב-1.8% מהנסיעות הוא לא יצא כלל לדרך. ב-1.5% מהנסיעות לא היה האוטובוס נגיש לנכים. הבעיות הנפוצות ביותר היו היעדר שילוט עם מספר האוטובוס והבעיות שילוט בתחנת המוצא של הקו, שתיהן ב-2.5% מהנסיעות.

מדן באר שבע נמסר בתגובה: "הדו״ח מתייחס לתקופה שבה החל יישום הפעימה השנייה ברפורמה ששינתה בצורה דרמתית את מסלולי הקווים והסדרי התשלום. באשר שבע היא העיר הראשונה והיחידה כיום בישראל בה אין תשלום לנהג והטמעת שינוי כזה בהרגלי הנוסעים נמשך זמן. הפעימה השנייה חייבה אותנו לרכוש 66 אוטובוסים ישנים מהמפעיל הקודם, שליש מצי החברה, ובעיות התחזוקה וההשבתה שלהם פגעו קשות בפעילותנו. כיום המצב שונה לחלוטין ואחוזי הביצוע של דן באר שבע הם מהגבוהים ביותר בענף, ועומדים על 99%".

דירוג החברות המלא:

1. ש.א.מ
2. דן בדרום
3. נסיעות ותיירות
4. גלים
5. מ.א גולן
6. דן
7. אפיקים
8. אגד
9. אגד תעבורה
10. מטרופולין
11. קווים
12. נתיב אקספרס
13. ג'י בי טורס
14. סופרבוס
15. דן באר שבע