במבצע מורכב שארך 6 חודשים טופלו באחרונה כ-3,000 טונות של קרקע, שזוהמה במשך שנים בעודפי דלקים במתחם התדלוק של רכבת ישראל בבאר שבע.

הליך הטיהור יקר יותר מהטמנה. צילום: דני ששון

ברכבת ישראל בחרו לא להטמין את הפסולת אלא לבצע טיהור קרקע מקיף, באמצעות חברת "נגב אקולוגיה" ובליווי המשרד להגנת הסביבה, למרות שעלותו של ההליך גבוהה בהשוואה לחלופות האחרות. רוב הקרקע המזוהמת הוחזרה למקומה ורק מיעוטה נשלח לטיפול באתר פסולת.

תהליך הניקוי החל בסקר לגבי סוג הזיהום שנמצא במתחם הרכבת, רמת הזיהום והיקפו, ולאחר מכן הכינו מומחי הקרקע של "נגב אוקולוגיה" משטח הקליטה והטיפול. המשטח כולל יריעות אטומות ובריכה לניקוז ואיסוף המים. בהמשך נחפרה הקרקע המזוהמת והועברה למשטח להתחלת הטיפול. במשטח התבצע טיפול ביולוגי בקרקע המזוהמת כולל אוורור, דישון והזלפת תרביות חיידקים המותאמות לסוג הזיהום.

תחנת הדלק שהוקמה על ידי רכבת ישראל בשטח המטוהר, איננה גורמת לזיהום קרקע או כל פגיעה אחרת בסביבה.

מנכ"ל חברת "נגב אקולוגיה" ערן שמרלק אמר: "מדובר בפריצת דרך חשובה בכל הקשור לטיפול במיחזור וטיפול בקרקעות שזוהמו. אין ספק שנוכל לתת מענה איכותי וטוב לאזורים אחרים בארץ  שזוהמו - ואף בהיקפים גדולים יותר".

 עובדי הרכבת ונגב אקולוגיה בשטח הקרקע. צילום: דיאגו מיטלברג