עבודות השדרוג של שדרות רגר עומדות לפני ביצוע, ואפשר רק לשער איזה כאוס עלול להיווצר לאורך השדרה המרכזית של באר שבע המשמשת כלי רכב רבים בזמן זה.

שדרות רגר. ייפתח נתיב לתחבורה ציבורית. צילום: הרצל יוסף

זה לא סוד שבשנים האחרונות מצב עומסי התנועה בבירת הנגב החמיר. נהגים רבים טוענים כי מה שפעם נחשב ליתרון משמעותי במגורים בנגב על פני מרכז הארץ, הולך ונעלם, אבל השאלה הגדולה היא מה יקרה כאשר יבוצעו עבודות בשדרה הקרויה על שמו של ראש העירייה המנוח, יצחק איז'ו רגר.

העבודות צפויות להימשך ארבע חצי שנים, ויחולקו לשלושה שלבים. אך האם באר שבע ערוכה היטב לקראת ביצוע הפרויקט הגרנדיוזי, שבאופן טבעי מלווה בחששות רבים מצד התושבים מפני עומסי תנועה? תלוי את מי שואלים.

"מדובר בפרויקט קשה שאין לו חלופות", אומר אדריכל בכיר שתומך בפרויקט. "בעיניי, זהו הפרויקט הכי חשוב מבחינת השפעתו על חזות העיר".

כיצד אפשר להיערך לאפשרות של פקק ענק בשדרה המרכזית? האדריכל מציע לתגבר את התחבורה הציבורית כדי להקל על עומסי התנועה שייווצרו בעקבות העבודות, אך עם זאת מדגיש כי לא מדובר בבניית רחוב חדש, אלא בעבודות של רחוב קיים, כך שמטבע הדברים, התנועה תהיה איטית יותר. בכל מקרה, בכוונת העירייה לייעד נתיב אחד מהכביש בכל כיוון לטובת תחבורה ציבורית בלבד.

יש מנוס מפקקים?
כדי להבין את חשיבות השדרה והשפעתה על צירים סמוכים, נסביר כי שדרות רגר חוצה רחובות וצירי תנועה של מספר שכונות בעיר, מדרך אביגדור אביטל בצפון ועד דרך טוביהו בדרום.

ביצוע העבודות יחולק לשלושה שלבים שימשכו כארבע שנים וחצי. צילום: הרצל יוסף

בתווך נמצאים סורוקה ואוניברסיטת בן גוריון. הדמיה: צור וולף אדריכלי נוף

השדרה מצטלבת עם הרחובות הבאים: אברהם אבינו, יוסף סוסו הכהן, יעקב אבינו, שדרות בן גוריון, דרך מצדה, ביאליק, וינגייט, שדרות זלמן שז"ר, המשחררים, מונטיפיורי, הנרייטה סולד, וייצמן ובן צבי. בתווך נמצאים מוסדות חיוניים אליהם זורמים מדי יום עשרות אלפי אנשים, כגון המרכז הרפואי אוניברסיטאי 'סורוקה', אוניברסיטת בן גוריון, מרכז המורים, ועוד.

תוכנית העבודה מדברת על ביצוע העבודות בשלושה שלבים מדורגים. על פי התכנון, יתבצע שדרוג משמעותי של שדרות רגר מצומת רחוב חנני בצפון (הכניסה הצפונית לאוניברסיטה), עד צומת אלי כהן בדרום (שדרות דוד טוביהו/ דוד חכם), והשלמת פיתוח והסדרת חניות ברחוב יצחק למדן, רימזור צמתים דרך מצדה ויצחק למדן/ראובן רובין, וצומת רחוב ביאליק ויצחק למדן.

כפי שנאמר, ביצוע העבודות מתוכנן בשלושה שלבים. העבודות של שלב א' ייערכו בקטע מרכזי של השדרה, מסביבת אזור מרכז המורים בשדרות רגר ועד צפונית לצומת שדרות רגר עם רחוב מונטיפיורי. התחלת העבודות בקטע זה צפויה במהלך המחצית השנייה של השנה, והן תימשכנה כשנתיים.

בשלב השני ייערכו העבודות בקטע הצפוני, ממרכז המורים ועד צומת רחוב פרופ' חנני (כולל). התחלת העבודות צפויות עם סיום שלב א' והן תימשכנה קרוב לשנה. בשלב השלישי והאחרון ייערכו עבודות מצומת רחוב מונטיפיורי ועד צומת אלי כהן (כולל). העבודות בקטע זה צפויות להתחיל בסיום שלב ב' והן תמשכנה כשנה וחצי.

דוברים ומומחים עימם שוחחנו כדי לדון על ההשלכות של ביצוע עבודות השדרוג על איכות החיים של התושבים ועומסי התנועה, מאוחדים בדעה כי העבודות בצירים הללו יגרמו לבעיות תנועה לא פשוטות, ויש להיערך בצורה מתאימה ומקסימלית כדי למזער נזקים ולמנוע כמה שאפשר סבל מיותר לתושבים.

"העבודות יכבידו על התנועה ויש להתמודד עם זה במספר דרכים", אומרת פרופ' נורית אלפסי, ראש המגמה לתכנון ערים במחלקה לגיאוגרפיה באוניברסיטת בן גוריון. "צריך להכשיר דרכים עוקפות. אני חושבת שאפשר להקל על הנוסעים, אם היו מכניסים יותר תחבורה ציבורית בתקופה של עבודות השדרוג בשדרות רגר ומפעילים שאטלים ומיניבוסים. אי אפשר שעיר תתבסס על רכבים פרטיים, עיר צריכה מערכת תחבורה ציבורית יעילה ויותר שבילי אופניים".

"אין ספק שכשעוצרים את ציר רגר, עוצרים את העיר. אני מבינה שמוכרחים לבצע את עבודות התשתית, הבעיה היא ששדרות רגר הפכו ל'נתיבי איילון של באר שבע', כל התנועה עוברת שם. אני מקווה שבעקבות השדרוג, רגר יהפוך להיות רחוב עירוני עם תנועה מתונה".

פרופ' נורית אלפסי. "כשעוצרים את ציר רגר, עוצרים את העיר". צילום פרטי

על פי משרד הבינוי והשיכון, ששותף לפרויקט, השדרות יכללו כביש רחב בן שלושה נתיבים לכל כיוון ובמרכזו רצועה לפיתוח הרכבת הקלה העתידית. כן תוקם טיילת הולכי רגל מקורה, עם שטחים ירוקים וכיכרות גן שישמשו מקום בילוי לתושבי העיר בכל ימות השנה.

עד שזה יקרה, סבור נהג מונית ותיק מהעיר העתיקה, כי "נעבור מדורי גיהנום בתקופה של העבודות". לדבריו, לא נכון לשבש צירי תנועה גדולים, ויש ללכת על ביצוע עבודות בשלבים ובקטעים קצרים ביותר. "למשל", תוהה נהג המונית בקול, "למה צריך לבצע עבודות באותה עת מצומת מרכז המורים ועד מונטיפיורי? אפשר לצמצם את הקטע לחלקים יותר קטנים. למרות שהעירייה טוענת כי נתיבי התנועה יהיו פתוחים, יהיו פקקים ובעיות תנועה, ומי שלא מבין זאת, לא יודע על מה הוא מדבר".

ביצוע עבודות השדרוג עשוי להביא יותר פרנסה לנהגי המוניות?
"אני לא יודע. מה שאני כן יודע, שאם לא יתכננו את זה בצורה מושכלת ונבונה, התושבים הולכים לסבול מזה קשות".

שינוי משמעותי
בעירייה מבטיחים כי ברגע שיחלו העבודות (העבודות היו מתוכננות להתחיל בחודש שעבר) יפורסמו הנחיות מפורטות לתושבים. בעירייה גם הדגישו כי דרכי הגישה לבית החולים סורוקה יישארו נוחות, כמו גם למוסדות חשובים אחרים הנמצאים בקרבת השדרה המרכזית, כדי למנוע סבל מיותר מהציבור.

כך אמורה להיראות השדרה אחרי השדרוג. הדמיה: צור וולף אדריכלי נוף

בשורה התחתונה, בעיריית באר שבע מסתכלים קדימה ליום בו שדרות רגר יכללו שלושה גושים: צפוני, מרכזי ודרומי, שבתוכם ישולבו מגדלי מגורים בני 24-20 קומות ובהם כ־1,600 יחידות דיור, גני ילדים ושטחי בילוי ומסחר.

ממשרד השיכון נמסר לגבי הפרויקט: "שילוב המרחב הבנוי שבין המגדלים והנהר הירוק הזורם ביניהם למערכת אחת של הולכי רגל, יוצר מרחב אורבני חד פעמי ועוצר נשימה, שיקסום לאוכלוסייה המעוניינת ליהנות מכל העולמות".

אגב, גם בית החולים סורוקה יהיה שותף לאחד המקטעים בפרויקט, ויבצע במהלכו את הפיתוח של מבואת הכניסה המערבית לבית החולים משדרות רגר. על פי העירייה, התכנון יכלול חלוקה חדשה של המרחב הציבורי ויתווספו נתיבים בלעדיים לתחבורה הציבורית, שבילי אופניים ומדרכות רחבות להולכי רגל. הפרויקט כולו צפוי לעלות כרבע מיליארד שקלים.

דובר עיריית באר שבע, אמנון יוסף, מסר בתגובה: "בעת ביצוע העבודות לא יחולו שינויים מהותיים בהסדרי התנועה, תוך שמירה על שני מסלולי נסיעה ושלושה נתיבים בכל מסלול. כמו כן, יישמרו מעברים להולכי רגל לאורך המדרכות והמעברים שבדרך".

הדובר ציין כי "חידוש שדרות רגר נחשב לאחד הפרויקטים המרכזיים אותם מקדמת עיריית באר שבע אשר יבוצע בשיתוף משרד הבינוי והשיכון. מדובר בפרויקט רחב היקף שישנה את שדרות רגר ללא היכר ויבוצע בשלושה שלבים".

בנוגע לתנועה על ציר רגר, ציין דובר העירייה: "נתיב אחד מתוך שלושה בכל כיוון, יהפוך לנתיב תחבורה ציבורית במטרה לאפשר עדיפות לתחבורה הציבורית. בנוסף, יוקם צומת חדש בין הרחובות שדרות יצחק רגר ולאונרד ברנשטיין, שייאפשר כניסה ויציאה לקריית התרבות ולמתחמי המגורים הסמוכים".