לומדים דרך הכדורגל
בין שלל פרויקטים קטנים וגדולים בהם עובדים במחלקת הנוער של מכבי באר שבע, 'פרויקט מרכז הלמידה' הוא אחד החשובים שבהם. לדברי אנשי המועדון, מטרתו העיקרית היא להעניק כלים מעשיים לילדי המחלקה על מנת להתמודד עם החיים שלאחר הכדורגל.

(מימין) גיא נבון, יהונתן שפורן, שלו שלם, בן כהן, שגיא אמסילי ועילאי משעלי. שילוב מנצח. צילום: הרצל יוסף

"אנחנו יודעים שכל הילדים שמגיעים אלינו מאמינים שיום אחד הם יהפכו לשחקני כדורגל מקצוענים", אומרת ד"ר שלומית גיא, היועצת האסטרטגית של המועדון. "הורים ששולחים את הילדים שלהם לחוג כדורגל משוכנעים ברוב המקרים שהילד יהפוך לשחקן מקצועני".

"בפועל, מה שקורה הוא שבגיל 18 או 20 רוב הילדים מבינים שהם לא יהיו כדורגלנים (98% לא יהפכו לשחקני כדורגל לפי הסטטיסטיקה), ואז הם נמצאים בפני משבר מאוד גדול".

סיוע בלימודים
ומה בעצם כולל הפרויקט? כחמישים ילדים השתמשו בשירותיו של מרכז למידה באופן קבוע במשך השנה האחרונה, ועוד כמה עשרות הגיעו בצורה פחות אינטנסיבית. 15 סטודנטים גויסו על ידי המחלקה ועסקו במתן יחידות לימוד לילדים. חמישה בעלי תפקידים נוספים עובדים במועדון במשרות בגודל משתנה.

השלב הראשון כולל איתור של הילדים שזקוקים לסיוע בלימודים. מרכז הלמידה שמפעילה מכבי באר שבע פתוח ארבעה ימים בשבוע במשך כמה שעות אחר הצהריים כדי שהילדים יוכלו להכין את שיעורי הבית ושם הם גם מתכוננים למבחנים בליווי של סטודנטים שמגיעים למרכז.

הפעילויות לא כוללות תמיכה בלימודים בלבד. אנשי המחלקה מונחים להתמודד גם עם בעיות חברתיות שונות, מאלימות ועד להחרמות בקרב הילדים. "אם מישהו מציק לילדים, חלק מהתפקיד שלנו הוא לטפל בזה", מסבירה ד"ר גיא. "יש לנו סטודנטית לפסיכולוגיה שמגיעה ומקשיבה לילדים ומעניקה להם גם כלים להתמודדות עם מצבים שונים בחיים".

"המאמנים מבינים שהתפקיד שלהם בין היתר הוא לגלות אפס סבלנות לאלימות במסגרת המחלקה או בבית הספר. הם מאתרים מקרים כאלה ואנחנו פותרים אותם נקודתית. היה לנו מקרה שבו ילד מהמחלקה איבד הורה. אנחנו פה כדי להציע עזרה, חברים ותמיכה. במובן הזה אנחנו בבסיס של הפירדמידה ואנחנו מספקים כלים להתפתחות פסיכולוגית נורמלית של הילדים".

שלב נוסף בפרויקט הוא חשיפת הילדים ללימודים אקדמיים, כשהשאיפה של המועדון היא שהילדים יקבלו מושג ראשוני מה מצפה לסטודנטים מביניהם אחרי השירות הצבאי או לפניו.

"יצרנו קשר עם מוסדות הלימוד בעיר והתחלנו לקחת את הילדים לסיורים במוסדות הלימוד", מסבירה ד"ר שלומית גיא, "במכללת קיי למשל פתחו לנו את המעבדות הביולוגיות שלהם וכל חודש הגיעה קבוצה של ילדים שקיבלה שיעורים שקשורים לעיסוק שלהם ככדורגלנים: הסברים על תזונה נכונה, חומצת חלב, התאוששות ממאמץ, יכולת אירובית ואנאירובית. אנחנו מתאימים את שיטות האימונים ספציפית לשחקנים הצעירים. מעבר לידע הם נכנסים למעבדות. זה נותן להם תחושה של שייכות ושל מסוגלות".