מהי שביעות רצונכם מהתחבורה הציבורית? מתנדבי עמותת 'אור ירוק' יצאו לרחובות הערים והיישובים בנגב ובדקו את יעילות התחבורה הציבורית ומה הציבור חושב עליה.

נוסעים באוטובוס ולא מרוצים. צילום אילוסטרציה: איתמר רותם

בין הפרמטרים שנמדדו בסקר: תשתיות תחנת האוטובוס, נגישות בעלי מוגבלויות לתחנות, מרחק התחנות מהבית, האם האוטובוס מאחר, האם האוטובוס עמוס, האם מחיר הנסיעה הוגן ומה רמת תחושת הבטיחות בנסיעה. בכל אחד מהפרמטרים הללו הציבור העניק ציון ולאחר מכן נערך ציון ממוצע שמשקף את שביעות הרצון הכללית של הציבור מהתחבורה הציבורית.

מהסקר עולה, כי הכי מרוצים מהתחבורה הציבורית הם תושבי ערד, שהעניקו את  ציון הממוצע הגבוהה ביותר, 8.2 מתוך 10, מבין הערים והישובים בנגב שנסקרו, כאשר באר שבע בתחתית עם ציון נמוך של 6.5 מתוך 10, כלומר יש עוד הרבה מה לשפר בתחבורה בבירת הנגב.

טבלת דירוג הערים והיישובים:
1. ערד (8.2).
2.ירוחם (7.9).
3.מועצה אזורית רמת נגב (7.8).
4.להבים (7.5).
5.מצפה רמון (7.4).
6.מיתר (7.3).
7. עומר (6.7).
8. באר שבע והמועצה האזורית תמר עם ממוצע ציון זהה (6.5).

על פי המשאל, לשאלה לגבי רמת תחושת הבטיחות בנסיעה, נתנו הנוסעים בבאר שבע ציון נמוך של 6.3 מתוך 10, בעוד תחושת הבטיחות בירוחם גבוהה יותר, שבאה לידי ביטוי בציון 7.8 מתוך 10. כמו כן בבאר שבע רוב הנשאלים השיבו כי מחיר הנסיעה גבוה מידי, מחצית מהנשאלים השיבו כי האוטובוסים מגיעים באיחור ורוב הנשאלים השיבו כי האוטובוסים עמוסים.

ככלל אומרים בעמותת 'אור ירוק' כי "התחבורה הציבורית בישראל מוזנחת כבר שנים רבות. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייב להשקיע לייעול התחבורה הציבורית, זה ישרת את כל האזרחים במדינה. אם תהיה בישראל תחבורה ציבורית נוחה ויעילה רבים יבחרו להעדיף אותה על פני כלי רכב הפרטיים".

לדברי עמותת 'אור ירוק' "תחבורה ציבורית איכותית יכולה לסייע בצמצום עומסי התנועה, לקרב את הפריפריה למרכז, להפחית את מספר כלי הרכב על הכביש ובהתאם להוביל לסיכון מופחת לתאונות ולנפגעים".

בינתיים, אנשים מעדיפים פחות לנסוע באוטובוס ויותר ברכב פרטי. מסקר שערכה עמותת 'אור ירוק' באמצעות מכון המחקר 'מאגר מוחות', עולה כי בשנת 2017 נרשמה ירידה בשימוש היומיומי באוטובוס ומנגד עליה בשימוש ברכב פרטי, בהשוואה לסקר דומה שנערך בשנת 2016.